Miért fűtik túl ilyen infernális módon a vonatokat?
Leginkább a fecske fantázianevű járatokra jellemző. Némely ember inkább lehúzza az ablakok, mert elviselhetetlen a meleg. A kalauzok azt állítják vagy ez van, vagy az hogy abszolút nincs fűtés. 2022-ben valóban erre futja a mávnak?
Miért nem lehet egy élettani szempontból meghatározott optimális hőmérsékleten tartani a kocsikat?
Értem én, hogy eltérő az emberek hőérzete, de van egészségügyi optimum ebből is. Ráadásul hidegebb időjárás esetében az extrém magas hőmérséklet különbség veszélyes.
Aki pedig csak simán olvasni vagy tanulni szeretne a vonat az enervált lesz a hőségtől.
Bár olvastam egy orvosi portálon, hogy a magyarok híresen túlfűtik a lakásaikat… szóval mélyebben gyökerező lehet a probléma egy része.
Nem is beszélve arról, hogy mennyire fölösleges energia megy így kárba…
5
Szerintem az idális mindenképpen a zokni, hosszúnadrág, póló, pulcsi, fázósaknál vastagabb, kevésbé fázósaknál vékonyabb.
A fecskén vezérlés szempontjából valóban kétállású (az 1/4 állást ne számoljuk): vagy megy, vagy nem. Bekapcsolt fűtésnél pedig kb. 23 fokra szabályoz. Szabályozna... Mert sok kocsiban már nem, vagy rossz hőfoknál kapcsolja ki/be a fűtést. Azért találkozhatsz még kb. jól működő kocsival, de egy részük tényleg akár 30-40 fokig fűtene folyamatos üzemmel.
Legtöbb nem IC-minőségű kocsin egyébként nem nagyon lehet hőfokot választani a kapcsolószekrényben, a kocsi szabályozná termosztáttal, de ez a MÁV-nak nem nagyon megy. Az IC-ken egész jól működik, és ott bele is lehet nyúlni pár fokozattal.
"Elképesztően sok lakásban (megkockáztatom, hogy a többségben, főleg a lakásokban, mert azt győzik kifűteni) és a munkahelyeken is sokszor 25 fokra fűtenek, simán előfordul, hogy afölé."
Ez így van. De ezzel azt akarod mondani, hogy emiatt van is igény a vonatok túlfűtésére? Mert ott azért nem 25 fokra fűtenek fel néha, hanem legalább 30-ra!
Amúgy meg nevetséges indok az, hogy két állású a fűtés kapcsolója. Ugyanis teljesen vállalható megoldás lenne az is, ha nem folyamatosan menne mondjuk egy 3 órás út alatt, hanem néha egyszerűen lekapcsolnák teljesen.
Igen, pontosan erre futja a MÁV-nak.
Na nem azért, mert műszakilag megugorhatatlan probléma, hanem mert többre nincs akkora akarat döntéshozói szinten, hogy erőforrást is rendeljenek hozzá.
A Fecske fűtése alapból messze áll a jól szabályozhatótól, erre meg még rátesz egy szép nagy lapáttal a járműkarbantartás, aminek sokszor a napi üzem fenntartását lehetővé tevő tűzoltogatás is komoly kihívás, mert a pénzhiány miatt sem munkaerőből, sem alkatrészből nincs normálisan ellátva.
Dehogy nem lehet szabályozni: RÉG LE KELLETT VOLNA OLTANI, amikor már rohadtul elég belőle! Nem a vonat tehet róla, hogy ilyen állatok vannak. A legmodernebben automatán szabályozható fűtésberendezést is direkt felállítják szauna hőmérsékletre. Tudnak ezek ott is pusztulatot csinálni. Két-három órával előbb kéne leoltaniuk, mint amikor eszükbe jut, csak az egymozdulatos műveletért felelős vasutas panelban szocializálódott fázós típus, akinek rossz a vérkeringése, és direkt ezt élvezi. Meg azért ő az ajtóban ugrál le föl, neki az úgy ideálisabb. És el kell keserítselek, a kedves utastársaid kétharmada is ezen a hőfokon tenyészik nagy élvezettel, mert egyszerűen "betegek". Ne vicceljél, rengeteg itt a beteg ember, akik negyven fokban is ülnek a kardigánban. Ilyen figurák találták ki, hogy annak fűtésnek mennie kell. Ez az eluralkodott kardigánlobbi. Mert jó, hogy 3 óra 20-kor bekapcsolták a mínusz 10 fokban a tárolóvágányról előszedett szerelvényen, hogy felfűtsék, de mikor reggel már hétágra süti a tűző Nap a fém-üvegház kocsiszekrényt, réges rég leoltva kéne lennie. Nem szabályozva, hanem leoltva. Negyven éve is ezt csinálták, meg minden vonatban ezt csinálják, legfeljebb a flirtekben nem a te feneked alatt van, hanem a biciklilehajtós ülések feneke alatt a kályhasor, szintén eszméletlen és elviselhetetlen hőfokon.
Megmondom, mi a probléma: Itt egyszerűen van egy beteg elgondolás, "üzletpolitika", miszerint a helyi járatokkal szemben a helyközi és távolsági járműveket szobahőmérsékletre akarják felfűteni. Ez nem műszaki elavultság, meg lustaság, ezt ezek direkt csinálják. Direkt! Ráadásul panelszoba hőmérsékletre, amiben én például fürdőruhában is elpusztulnék, nemhogy utcai ruhában. Ezzel szemben egy ember télen 7-8 réteg ruhában van, még ha 3-4-et le is vesz, mégsem vetkőzhet egy szál trikóra... Eldöntheted, hogy a vonatban fogsz elpusztulni, vagy odakinn, a mínusz tízben. Nem tudod, mihez öltözz.
Hát mit mondjak neked, ha egyszer csinál vki egy petíciót, hogy vegyék 5-10 fokkal lejjebb a vonatok fűtését az eddig megirányzott elméleti célkitűzéshez képest, én aláírom.
A vasutas dolgozónak mindössze annyi "pluszfeladata" lenne, hogy rájuk szólnának: egy órával előbb oltsa le azt a rohadt fűtést, mint szokta.
Leoltani. :D
Abba nem gondolsz bele, hogy ha a fűtést teljesen kikapcsolod, 15-30 perc alatt teljesen kihűl az egész. Igenis kell legalább 22 fok a vonatokra, az, hogy neked elég 10 fok, a saját igénytelenséged.
Az egészségügyi szempontból ajánlott érték 21 fok maximum. Alváshoz pedig maximum 19 (de ez most nem releváns nekünk).
Szemmel látható, hogy egy emberekkel teli, pár négyzetméteres, zsúfolt, levegőtlen fémkasztniban 22 fok pulóveres időszakban túl sok. De még csak nem is 22 fok van a vonatokon. Hanem 25 felett bőven.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!