Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Gőzmozdony indulásnál miért...

Gőzmozdony indulásnál miért füstöl?

Figyelt kérdés

Youtube bedobott pár ilyen nosztalgiavonatos videót, azokat néztem.

Lehet most totál butaságot kérdezek, vagy csak valami nagyon egyszerű oka van, de egy gőzmozdony miért kezd el nagyon füstölni mikor elindul?

Menet közben azt sejtem, vagy legalábbis annyit logikáztam, hogy olyankor gondolom van huzat a menetszél miatt. De álló helyzetében viszont nincs ilyen.

Vagy valamivel ilyenkor levegőztetik a tüzet, mint pl a kovácsok?



2022. febr. 16. 00:43
 1/7 anonim ***** válasza:
86%
A széntüzelés füsttel jár. Nem csak indulásnál, hanem mkndig.
2022. febr. 16. 04:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 A kérdező kommentje:

Azt tudom. De mikor áll a mozdony alig füstöl, és mikor elindul, de még nem halad nagy sebességgel, már akkor hatalmas füstöt ereget.


keresek videót.

2022. febr. 16. 04:37
 3/7 A kérdező kommentje:
2022. febr. 16. 04:39
 4/7 anonim ***** válasza:
100%
a kellő gőzképzéshez szítani kell a tüzet, ezt a saját gőzével oldja meg a masiniszta..indulás előtt, a nagy gőzigény miatt még megpakolják a tűzteret, ekkor jobban füstöl..persze keveredve a fáradtgőzzel, ami segíti a tüzet.
2022. febr. 16. 06:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
100%

Álló helyzetben szinte semmi huzata nincs a kazánnak, ezért nem füstöl.

Amikor megindul akkor a munkahengerekből a fáradt gőz a kéménybe jut és felfelé kifúj a kéményen, így létrehozva egy mesterséges huzatot ami a kazánban lévő füstöt megszívja és kinyomja felfelé. Ha megfigyeled a dohogások ütemének megfelelően pöfékeli a füstöt. A nagyobb gőzösöknél mindegyiknél van ilyen huzatfokozó berendezés.

2022. febr. 16. 09:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
100%

Az előzőeket kicsit kiegészíteném, illetve kijavítanám:

a kazánban az intenzív és minél tökéletesebb égéshez, ezáltal a minél nagyobb hőfejlesztéshez szükséges huzatot biztosítani kell, hozzáigazítva a gép által leadandó teljesítményhez. Menet közben ez többé kevésbé megvalósul, ugyanis a gőzhengerekből a tolattyúszekrényen keresztül a munkát végzett, expandált fáradtgőz a füstszekrényben, a kéménytorok alá elhelyezett fúvón keresztül áramlik a kéménybe, és onnan a szabadba, így kelt huzatot. Közvetlenül a vonat megindításakor, illetve azelőtt azonban ez nem működik, hiszen a gőzhengerekből nem lép ki gőz, a megindítás során pedig csak kevés, hiszen ugyanannyi munkaütem jóval hosszab időt vesz igénybe, mint nagyobb sebességnél. Ezért használják a segédfúvót indításkor ileltve azt megelőzően, ezzel azt tudják megtenni, hogy a kazánból közvetlenül engednek kisebb mennyiségű gőzt a kéménytorokba, ezzel növelve a huzatot. Ez videón is teljesen jól látszik, nem sokkal 1.35 után. Persze az is benne van, hogy a tüzelőanyag mennyiségét is növelik indulás előtt a nagyobb hőfejlesztés érdekében, ami oxigénszegényen ég el, így sötétebb füstje lesz.

2022. febr. 16. 19:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat. :)
2022. febr. 16. 21:41

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!