Hogyan kell gőzmozdonyt vezetni?
Két kar van amit működtetni kell. Az egyikkel a gőz mennyiségét szabályozod a munkahengerekben (a neve is szabályzó), a másikkal a vezérművet állítod amivel szintén gőzmennyiséget lehet állítani kb... meg azt, hogy melyik irányba induljon el a jármű.
A fékezés 2 karral történik mint a modernebb mozdonyokban. Az egyik az átmenő fék ami az egész szerelvényt fékezi, a másik a kiegészítő fék ami csak a mozdonyt fékezi.
Hát azért ennél bonyolultabb picit ha egyben az egészet nézzük. Vezérművel egyszerűen szólva nem csak az irányt szabályozzák, hanem konyhanyelve fordítva azzal alkalmazkodnak ahhoz is, hogy ép milyen vonatot kell megindítani, vonóerő legyen nagy vagy inkább jobban gyorsuljanak.... X mennyiségű gőz, aminek ugye a mennyiségét szabályozzuk az első rész, a második a vezérmű, itt egyszerűen szólva azt lehet állítani hogy az a gőz, gyorsan nagy keresztmetszeten jusson a hengerbe, így intenzívebben gyorsíthat, viszont akár a kerék is megköszörülhet, vagy épp kis keresztmetszetben de sokkal nagyobb erőt kifejtve lassan pl egy tehervonat megindításánál.
De aztán ez csak egy kis szeletnyi része, az se árt hozzá, ha van elég gőz, bár ez már a fűtő feladata, de az sem annyiból áll, hogy bedobok pár lapát szenet, aztán ég, lesz gőz. Azt is ideálisan el kell teríteni, ne legyen se olyan pont ahol kevés a szén, se olyan ahol túl sok, hanem lehetőleg egyenletesen égjen mindenhol stb.
2-es, ha szerinted a vezérművel a gőz beömlési keresztmetszetét szabályozzuk, akkor valamit nagyon félreértettél, ugyanis azzal azt lehet szabályozni, hogy a dugattyú a lökethossz hány százalékán kapjon töltést, ezt elég szemléletesen megragadja ennek az angol "cutoff" elnevezése. Értelemszerűen minél nagyobb ez a százalék, annál nagyobb a kifejthető vonóerő, azonban nagyobb a gőzfogyasztás. A "vagy jobban gyorsuljanak" részt nem tudom értelmezni, mert a gyorsulás az pont egyenesen arányos a vonóerővel vonatellenállások összességén felüli részével és a vonattömeggel. Ami fojtásként fogható fel, az a szabályzó, na az az, ami átömlési keresztmetszetet változtat. Ez a "gyorsan, nagy keresztmetszeten és intenzíven gyorsíthat vagy kis keresztmetszeten de nagyobb erőt kifejtve lassan" meg nettó marhaság, ha kicsi az átömlési keresztmetszeted, kisebb lesz a tömegáram, ráadásul nagyobb az átáramlási veszteség, így minden lesz, csak nagyobb erő vagy teljesítmény nem.
Ha van konkrét kérdésed, időm fügvényében próbálok válaszolni, ugyan gőzösre nincsen kategóriám, de legalább egyes válaszólókkal ellentétben van fogalmam róla, meg volt alkalmam párszor ilyen gépen utazni :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!