Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Miért nincs erősebb fék a...

Miért nincs erősebb fék a vonatokon?

Figyelt kérdés

Megnéztem rengeteg vészfékezéses videót vonatokról, de sehol nem láttam olyat, hogy a kerék állóra fékeződik és csúszik a sínen.

Miért nem csinálják erősebbre a fékeket? Adott körülmények között akkor legnagyobb a fékhatás, ha a kerekek blokkolnak. Autónál ez nem előnyös, mert irányíthatatlan lesz, de vonatnál ez nem lenne gond.

Értem én, hogy nehéz egy vonatot megállítani így is úgy is, de gondolom nem lehetetlen ilyen féket készíteni.

Elmagyarázná valaki az okát?

Köszönöm!


2021. dec. 15. 15:39
1 2
 1/17 anonim ***** válasza:
28%
Mert mindenki palacsintává lapulna.
2021. dec. 15. 15:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/17 anonim ***** válasza:
96%

már a gőzmozdonyok is tudták állór fékezni. Modern vonatoknál ezt kerülik, mert állóra fékezett kerék rosszabb fékhatással bír, mint az, ami még pörög.

Autónál is rosszabb a fékhatás blokkolt kerekekkel.

2021. dec. 15. 15:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/17 anonim ***** válasza:
96%
Mert ha álló kerekekkel úgymond csúszna a sínen az hatalmas kárt csinálna mind a kerekekben mind a sínekben. Mivel fém érintkezik a fémmel így konkrétan köszörülnék egymást, aztán minden egyes kerékfordulatnál lenne egy döccenés mivel kilapulna ott a kerék. Itt pedig nem annyi egy kerékcsere mintha lecseréled a kopott abroncsokat.
2021. dec. 15. 15:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/17 anonim ***** válasza:
36%
Ha egy kocsi kereke állóra fékez ezáltal instabill lesz, akkor a vonatnál ami igaz, hogy kötött pályán van, de ki tud siklani az mennyivel biztonságosabb??
2021. dec. 15. 15:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/17 anonim ***** válasza:
95%

Mert fém a fémen, ekkora tömeggel és lendülettel, kicsúszik a világból.

"Adott körülmények között akkor legnagyobb a fékhatás, ha a kerekek blokkolnak."

Na, ez pont nem igaz.

Autónál gumi és aszfalt találkozik, sokkal nagyobb a tapadás, mégis rövidebb a fékútja egy ABS-es autónak, mint ABS nélkül satuféknek. Ez nem csak az irányíthatóságról szól.

Ezért jobb ha nem csúszik meg a kerék.

2021. dec. 15. 15:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/17 A kérdező kommentje:

#3 Köszönöm, erre nem gondoltam, érthető válasz.


#2, #4 Utánanéztem, nem tudtam, de valóban jobb a forgó kerék tapadása és fékhatása. Viszont ennek az oka az abroncs deformálódása. Mivel a vonatkerék nem deformálódik fékezés közben, ott elvileg az álló kerék lenne a legjobb, nem? (Persze a 3. Válaszoló leírta, hogy miért nem jó az)

2021. dec. 15. 16:03
 7/17 anonim ***** válasza:
100%
#6 Nem, ennek az oka hogy a csúszási surlódás alacsonyabb mint a tapadási surlódás.
2021. dec. 15. 16:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/17 A kérdező kommentje:

Á, igaz, köszi!


De egyébként autónál tényleg hozzáad ehhez a gumi deformálódása, nézz utána.

2021. dec. 15. 16:32
 9/17 D. Brasco ***** válasza:
100%
Általános iskolai fizika anyag az amin lovagolsz kedves kérdező,és nem akarod elfogadni amit más tőled tájékozotttabb ember ír....szabad tudni miert?
2021. dec. 15. 16:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/17 A kérdező kommentje:

Nem tudom, hogy te mit olvastál. A 6. válaszban elfogadtam az egyik felét, a 8. válaszban a másik felét. Összesen annyi történt, hogy a kettő között még plusz magyarázatot kértem, így jobban megértettem.

Meg is köszöntem a válaszokat.

Igen, annyit hozzá tettem, hogy a csúszási súrlódásos dolog csak a fele az igazságnak, a gumi deformacioja is szerepet játszik, ezt épp most találtam egy jó leírásban.

2021. dec. 15. 16:41
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!