Miért nem élesztik fel a magyar motorvonat gyártást?
A Ganz gyakorlatilag 25-30 évvel ezelőtt elvesztette az összes piacát és szélnek eresztették a szakembergárdáját. Mégis hogyan lehetne a technológiai fejlődés mai üteme és a piacok nyitottságának jelenlegi szintje mellett egy ilyen roppant magas belépési küszöbű iparágba óriási, évtizedes kezdeti veszteségek nélkül belépni?
Eléggé sokatmondó, hogy ma már évekig tart legyártatni a vasúti járműveket, kevés a gyártókapacitás, mégsem tolakodnak az új piaci szereplők. A kockázati tőkének ez már túl hosszú időtávú projekt lenne, az állami szereplők pedig a világ e fertályán nem nyúlhatnak ennyire bele a piaci versenybe (és ugye a 4-5 évente esedékes választások miatt nagyon ők sem érdekeltek 10-20 éves projektekben).
"Ha a fidesz elkötelezett a magyar tulajdonú vállalatok mellett, miért nem éleszti fel a Ganz gyárat" - nincs Ganz gyár, nincs mit támogatni.
Ha a hazai motorvonatgyártást újra szeretnénk indítani, akkor azt valahol az egyetemeken kellene elkezdeni, szakemberek képzésével, illetve valamilyen formában való (esetleg valamilyen céggel kooperációban) ott tartásával. Velük lehetne terveztetni új motorvonatokat, esetleg a meglévőek átalakítását. De ez legalább egy évtizedes folyamat, és csak akkor van értelme, ha olyan terméket tudnak előállítani, ami a hazai piac igényein túl mást is ki tud elégíteni, ráadásul valamilyen piaci előny (minőség, ár, innováció) kiépítésével.
Látom itt sokan nem értették az iróniát, a fidesz megmondóemberei kommunikáják ezt, hogy a külföldiekkel szemben a fidesz a magyar vállalatokat táogatja és ezért megy a pénz a haveroknak. Ugyanúgy ironikus, volt az, hogy Lölönek van rá pénze, hiszen a hülye is tudja, hogy az nem Lölö pénze, de ezeken most lendüljünk túl.
Szerintem a képzési feltételek adottak, elég sok felsőfokú műszaki iskola van az országban. A régi Ganz-Mávag is szembe került többször olyan helyzettel, hogy a semmiből kellett építkezniük, mert a gőzgépekről át kellett állni a dieselre, a dieselről pedig a villamos járművek fejlesztésére, akkor is meg tudták oldani, egy bezárt országban, most pedig, végtelen mennyiségű tudás áll a rendelkezésre egy fejlesztőgárdának. Kereslet bőven volna motorvonatokra az országban, a villamosítatlan vonalakon nagyrészt a 40 év feletti Csörgők vontatta szerelvények döcögnek, a villamosított vonalakon meg az 50 éves Szilik teszik ezt, bár a villamos motorvonatok terén azért már jelentős beszerzések történtek a MÁV-nál. De ha a fidesz ennyire fejleszteni szeretné a magyar vállalatokat (irónia), akkor miért ne lehetne motorvonatok gyártásba is belekezdeni. Busz gyártásba már invesztáltak például Debrecenben, ahol szintén a semmiből kezdték.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!