Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A dízelmozdonyok vezetőállása...

A dízelmozdonyok vezetőállása miért olyan jellegzetes kialakítású?

Figyelt kérdés

Nem tudom értitek-e mire gondolok, de megpróbálom elmagyarázni.


Ha beülünk egy mai villanymozdonyba, akkor szinte mind egy kaptafára készül. Félkör alakú vezetőpult, elől kijelzők, gombok az asztalon, vezérlők az asztalon, fékezőkarok az asztalon, kezet lehet rajta pihentetni.


Ezzel szemben a dízelmozdonyok mind ilyen ipari jellegűek és sok típuson beülős állás van, ahol pult helyett az ülés mellett balra van egy oszlop és azon vannak a műszerek, karok. Ilyen tudtommal még régi villanymozdonyoknál sem volt, ez tipikusan dízeleknél divat.


Miért van az, hogy a dízelmozdonyoknál teljesen más a vezetőállás?



2021. szept. 19. 16:23
1 2
 1/15 A kérdező kommentje:

Pultos állás: [link]

Beülős állás: [link]

2021. szept. 19. 16:25
 2/15 anonim ***** válasza:
91%

Ha beülsz egy mai dízelmozdonyba, az is ugyanolyan vezetőasztalos, mint egy mai villanymozdony. A linkelt EMD vezetőállás az 1950-es évek terméke volt, hogy akarod összehasonlítani egy 70 évvel fiatalabb másik géppel? :D


Tessék egy "modern" dízelmozdony:

[link]

2021. szept. 19. 16:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 anonim ***** válasza:
73%
Ezek a "beülős" vezetőállások amúgy az amerikai dízelekre jellemzőek, az európai fejlesztések ettől eltértek.
2021. szept. 19. 16:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/15 A kérdező kommentje:
#2 Ez egy hibrid mozdony vezetőállása, amit belinkeltél. Tisztán dízel üzeműnél én még nem láttam ilyen félköríves asztalos vezetőpultot, de tévedhetek én is.
2021. szept. 19. 16:40
 5/15 anonim ***** válasza:
70%

Talán mert teljesen más korszakból mutatsz két vezetőállást. A diesel Vectron vezetőállása sem más, mint az elektromos társáé.

A V40-es vezetőállása meg így nézett ki: [link]


Egy-egy új mozdony tervezésénél próbálnak minél több dolgot átmenteni a korábbiból, és a vezetőállás viszonylag kevésbé hangsúlyos dolog volt sokáig. Talán az áramvonalasabbá vált mozdonyok tervezésekor vált elkerülhetetlenné a vezetőállás áttervezése.

2021. szept. 19. 16:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 anonim ***** válasza:
70%
Ez egy majd 20 éves ÖBB 2016 vezetőasztala és tisztán dízel. Egy orosz/szovjet vonali dízelnél sincs beülős pult, a ganz vonali dízeleinél sincs, a németektől sem rémlik nekem ilyen. De ha gondolod mutathatnál néhányat a ősrégi Nohabon felül :D
2021. szept. 19. 16:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/15 anonim ***** válasza:
88%

Tisztán dízel üzemű létezik egyáltalán? Magyarországon dízel-elektromos (pl. M62) és dízel-hidraulikus (pl. M41) hajtásúak vannak/voltak.

Egyébként a kialakítás oka az lehet, hogy ezok öreg mozdonyok. Amikor tervezték még ez volt az irányzat. Ne felejtsd el, hogy gőzmozdonyokról álltak át dízelre, és gondolom megtartották az ott megszokott ergonómiai kialakításokat.

2021. szept. 19. 16:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/15 A kérdező kommentje:

Aha, ez lehet a dolog nyitja, hogy én keverem ezeket. :D Tisztán dízel alatt azt értem, amelyiknek nincsen áramszedője, tehát nem tud árammal is közlekedni, ha drót alatt van (ez a hibrid meghajtás ha jól tudom).


Akkor ez a beülős kialakítás inkább csak amerikai dízeleknél szokás?

2021. szept. 19. 16:53
 9/15 anonim ***** válasza:
83%

#7: tisztán dízel üzemű alatt azt kell érteni, hogy csak gázolajjal megy, duálüzemre nem képes, vagyis nem felsővezetékről vett árammal hajtja a villanymotort.

Az M28-asok egy része egyébként dízel mechanikus.

2021. szept. 19. 16:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/15 anonim ***** válasza:
78%

Amúgy érzésre van egy nagyon egyszerű oka is: A régi gépek közül ugyebár sok az adott ország igényeihez lett alapból fejlesztve, az ottani igényekhez... Itthon ugyebár menetirány szerint a pálya jobb oldalán helyezik el a jelzőket... Logikus, hogy a vezér is jobb oldalon foglaljon helyet. Angoloknál pl meg pont fordítva van, Floyd gépein itthon is meg lehet nézni, bal oldalt van a vezetőállás.


Na már most a modern gépeket, amilyen a Traxx, Vectron stb, vagy dízelnél ott a Herkules már alapból úgy gyártják, hogy nemzetközi piacra, így meg célszerűbb egy középre elhelyezett vezetőállás és az alkalmas lesz mindenhova, nem kell semmit átvariálni.

2021. szept. 19. 17:04
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!