A dízelmozdonyok vezetőállása miért olyan jellegzetes kialakítású?
Nem tudom értitek-e mire gondolok, de megpróbálom elmagyarázni.
Ha beülünk egy mai villanymozdonyba, akkor szinte mind egy kaptafára készül. Félkör alakú vezetőpult, elől kijelzők, gombok az asztalon, vezérlők az asztalon, fékezőkarok az asztalon, kezet lehet rajta pihentetni.
Ezzel szemben a dízelmozdonyok mind ilyen ipari jellegűek és sok típuson beülős állás van, ahol pult helyett az ülés mellett balra van egy oszlop és azon vannak a műszerek, karok. Ilyen tudtommal még régi villanymozdonyoknál sem volt, ez tipikusan dízeleknél divat.
Miért van az, hogy a dízelmozdonyoknál teljesen más a vezetőállás?
Ha beülsz egy mai dízelmozdonyba, az is ugyanolyan vezetőasztalos, mint egy mai villanymozdony. A linkelt EMD vezetőállás az 1950-es évek terméke volt, hogy akarod összehasonlítani egy 70 évvel fiatalabb másik géppel? :D
Tessék egy "modern" dízelmozdony:
Talán mert teljesen más korszakból mutatsz két vezetőállást. A diesel Vectron vezetőállása sem más, mint az elektromos társáé.
A V40-es vezetőállása meg így nézett ki: [link]
Egy-egy új mozdony tervezésénél próbálnak minél több dolgot átmenteni a korábbiból, és a vezetőállás viszonylag kevésbé hangsúlyos dolog volt sokáig. Talán az áramvonalasabbá vált mozdonyok tervezésekor vált elkerülhetetlenné a vezetőállás áttervezése.
Tisztán dízel üzemű létezik egyáltalán? Magyarországon dízel-elektromos (pl. M62) és dízel-hidraulikus (pl. M41) hajtásúak vannak/voltak.
Egyébként a kialakítás oka az lehet, hogy ezok öreg mozdonyok. Amikor tervezték még ez volt az irányzat. Ne felejtsd el, hogy gőzmozdonyokról álltak át dízelre, és gondolom megtartották az ott megszokott ergonómiai kialakításokat.
Aha, ez lehet a dolog nyitja, hogy én keverem ezeket. :D Tisztán dízel alatt azt értem, amelyiknek nincsen áramszedője, tehát nem tud árammal is közlekedni, ha drót alatt van (ez a hibrid meghajtás ha jól tudom).
Akkor ez a beülős kialakítás inkább csak amerikai dízeleknél szokás?
#7: tisztán dízel üzemű alatt azt kell érteni, hogy csak gázolajjal megy, duálüzemre nem képes, vagyis nem felsővezetékről vett árammal hajtja a villanymotort.
Az M28-asok egy része egyébként dízel mechanikus.
Amúgy érzésre van egy nagyon egyszerű oka is: A régi gépek közül ugyebár sok az adott ország igényeihez lett alapból fejlesztve, az ottani igényekhez... Itthon ugyebár menetirány szerint a pálya jobb oldalán helyezik el a jelzőket... Logikus, hogy a vezér is jobb oldalon foglaljon helyet. Angoloknál pl meg pont fordítva van, Floyd gépein itthon is meg lehet nézni, bal oldalt van a vezetőállás.
Na már most a modern gépeket, amilyen a Traxx, Vectron stb, vagy dízelnél ott a Herkules már alapból úgy gyártják, hogy nemzetközi piacra, így meg célszerűbb egy középre elhelyezett vezetőállás és az alkalmas lesz mindenhova, nem kell semmit átvariálni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!