Megoldották már a vasúti váltók felvágásából adódó balesetveszélyt?
A legsúlyosabb vasúti szerencsétlenségek okozója az szokott lenni, ha a váltóra rámegy egy jármű/szerelvény a másik irányból, mint amelyikre a váltó be van állítva (vagyis a kitérőn gyök felől jármű próbál áthaladni). Olyankor a kerék maga alatt átváltja a váltót a másik irányba (a kerék nyomkarikái a váltót átállítják), de ezt a szemafor nem jelzi és amennyiben az eredeti irányban szabad volt a pálya, most az átváltás után is szabadot jelez. Ha ilyenkor a váltóra ráfut az ellenkező irányból egy szerelvény, akkor az nem a helyes irányba folytatja az utját és beleszalad valamelyik ott veszteglő kocsiba. Ez a hiba általában kocsirendezéskor szokott előfordulni, amikor a tolatás keretében a jelzőt meghaladva túlmennek a kijelölt területen és úgymond, felvágják a váltót. Bővebben erről itt van szó – Váltófelvágás (1960):
https://www.youtube.com/watch?v=fO7aVTcwqBs
A kérdésem az lenne, hogy ez a veszély még manapság is fennáll, vagy már meg van oldva, hogy egy ilyen esetben a szemafor automatikusan a pirosra váltson, ill. a központba befuson a hibajelzés?
Meg van oldva.
Nekem valami olyan rémlik, hogy ez súlyos hiba, jegyzőkönyvezik is vagy valami hasonló, mert azt jelenti, hogy nem is szabadott volna arra vonatnak menni/rossz irányba volt állítva a váltó. Nem érdekelt részleteiben a vasúti biztosítóberendezés soha.
Kis javítás: -nem szemafornak, hanem jelzőnek nevezik.
-vasúton nincsen piros, vörös van.
Egyébként, igen. A mai bizt.bereken egyből jelez, ha történt valami a váltóval.
Rengeteg helyen használnak még olyan biztosítóberendezést, ami nem jelzi ezt automatikusan. A Domino 50 és attól fölfelé (tehát amit az 50-es években vagy utána modern berendezést telepítettek), az mind érzékeli ezt és jelez valahogy (jelzők vörösre állításával, meg egy csengő is megszólal a kezelőknek).
A régebbi, mechanikus, nagy karokal mozgatható beredezések esetén (amiről most volt is egy sajtót megjárt kisfilm, hogy a váltókezelő munkája jobb, mint a konditerem) nem kezd csörömpölni, de elő van írva, hogy minden váltón úgynevezett próbaállítást kell végezni. Ha fölvágták a váltót, akkor a próbaállítás sikertelen. Azonban senki nem ellenőrzi, hogy a váltókezelők valóban elvégzik-e a próbaállítást, és volt már baleset, aminél nem végezték el, pedig akkor időben észlelik a bajt.
Vannak még helyszíni állítású váltók, amihez odasétál a bakter és úgy állítja át. Ezeknél se jelez semmiféle elektromos szerkezet, ha gáz van. De ott a bakter, aki jó eséllyel észreveszi a hibát. Az utasításokban egy csomó helyen elő vannak írva ellenőrzések, amikor meg kell nézni, hogy nincsen-e a váltó fölvágva. Aztán persze vagy megcsinálják, vagy nem.
A korszerű biztosítóberendezések természetesen ellenőrzik, hogy a beállított vágányútnak megfelelően áll-e egy váltó vagy ha külön erre vonatkozó utasítás nélkül átállítódik (pl. váltófelvágás miatt vagy esetleg karbantartási munka részeként).
Más kérdés, hogy sok helyen nincsen korszerű biztosítóberendezés és így az ember kell, hogy észlelje a váltófelvágást (bár ezt nem mindig csak rátekintéssel lehet megtenni, vannak egyéb jelei is az állítóközpontban).
nyomkarika - nyomKARIMA!
És már rég megoldották.
A váltófelvágásból csak akkor van baleset ha kussolnak róla. Ha mindenki legalább nagyjából követi a szabályokat, utasításokat, akkor nem tud ilyen megtörténni. Több embernek kell hibáznia ahhoz, hogy akkora baj legyen mint annoó Szajolnál.
Ahogy a filmben is elmondja a bácsi:
#6, én nem vezetek vonatot, se tolatást, de valamiért azt gondoltam, hogy a váltót felvágó szerelvény nem feltétlen veszi észre, hogy felvágta. Pláne, ha a mozdony+vezér hátul van, ami tolatásnál simán lehet. Ezután már csak annyi kell, hogy vonóvezetékes legyen a berendezés és elmulasszák a próbaállítást. Ez két ember hibája, az egyik nem vette észre, mint csinált, a másik meg egy - tudomásom szerint - gyakran elkövetett mulasztásban vétkes. Ez azért nem olyan nehéz, hogy összejöjjön.
De javíts ki, ha tévedek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!