A héven a jegykezelőgép hogy működik?
Mármint egyrészt honnan tudják, hogy mai a lekezelt jegy, hiszen csak lyukakat váj a papírba, másrészt a lyukmintázat kocsinként van, vagy szerelvényenként? Ha egy adott vonatnak van egy adott mintázata, akkor az azt jelenti, hogy ha nekem van annyi számú előre (egyszer) lyukasztott jegyem, ahány szerelvény van forgalomban az adott vonalon (mert gondolom, nyilván nem cserélgetik a szentendrei meg a gödöllői vonal szerelvényeit), akkor tulajdonképpen elég lenne állandóan magamnál tartani és minden egyes alkalommal elővennem az adott szerelvényhez tartozó lyukasztóval kilyukasztott jegyet?
(A kérdésem elméleti, nem bliccelni akarok :D)
Régen a BKV járművein is ilyen lyukasztó volt és fordulónként változtatták a kombinációt, ami járművenként más volt. Aztán ahogy terjedt az elektronikus jegykezelő gép, már nem foglalkoznak vele, a jármű karbantartásakor cserélik a kombinációt és az van hónapokig, így meg tudod azt csinálni, hogy lyukasztasz, felírod a jegy hátuljára a jármű azonosítóját (pályaszám, rendszám) és így minden járműre lehet érvényes jegyed. A hévnél pont nem működik, de villamosnál például lehet nézni a Futár alkalmazással, hogy mikor jön pont az a jármű amire érvényes a jegyed. A pecsételős rendszernek annyi a limitje, hogy a jegy 80 percig érvényes, de egy gyors visszaútra ha elkapod ugyan azt a járművet, még fel tudod használni a már használt jegyet.
Ezzel az írással nem a bliccelést támogatom, csak arra akarom felhívni a figyelmet, hogy ez az elavult jegyrendszer nem jó, mert trükközésre ad lehetőséget, a becsületes utasokat meg aránytalanul sarcolja, mivel bizonyos útvonalakon beutazhatod az egész várost egy jeggyel, más útvonalakon pedig sokkal kisebb távra dupla, néha tripla díjat számít fel. Időalapú jeggyel ez a probléma megoldódna, mert a megtett út (utazási idő) függvénye az ár, trükközni nem lehet vele, mert amint lejár az idő, nem használható tovább. Ezt semmiből sem tartana bevezetni a Mobiljegy appan sem, meg papír alapon sem, mert az elektronikus jegykezelő rányomja a jegyre a pontos időt. A Futár fedélzeti egység, ami minden járműjön ott van, pedig kezeli ezeket a készülékeket, csak fel kéne szerelni.
"A hévnél pont nem működik, de villamosnál például lehet nézni a Futár alkalmazással, hogy mikor jön pont az a jármű amire érvényes a jegyed."
Lehet, hogy hévnél ez nem működik, de mivel véges számú szerelvény van, elég, ha magadnál tartod az összes előrelyukasztott jegyet. Amúgy természetesen én sem a bliccelést akarom támogatni, azért jutott eszembe ez az egész, mert múltkor felültem a hévre, és ott volt egy kilyukasztott, otthagyott jegy, és ez elgondolkodtatott. Tulajdonképpen azt is meg lehetne csinálni, hogy bárki, aki lyukaszt, otthagyja a jegyét a járművön szolidaritásból, mint ahogy teszik néha a parkolócédulákkal. Ezért kéne amúgy olyan kártya, mint Londonban az Oyster card, amit minden járművön oda kell érinteni az ajtónál egy géphez. Hihetetlenül korszerűtlen ez a lyukasztós rendszer, arról nem is beszélve, hogy ezzel a folyamatos jegynyomtatással mennyire pazarló. Meg milyen már, hogy azért foglalkoztatunk embereket, hogy ott álljanak a metrók bejáratánál jegyeket nézni? Vicc.
Én a gödöllői hév mellett lakom, és viszonylag ritkán járok vele, szóval nekem nem a bérlet éri meg, hanem a gyűjtőjegy. És rettentően fruszrálónak találom, hogy képesek a héveken még mindig ezeket az ősrégi lyukasztós csodákat üzemeltetni. Múzeumban lenne a helyük.
Namost, ha egyáltalán működik a lyukasztó, mert senki nem tömte el rágóval, akkor előbb egy használt időpecsétes jeggyel kipróbálhatod, mit lyukaszt. Ha van olyanod, mázli. Ha nincs, lyukasztasz.
Nagyon változó, hogy állítgatják-e a lyukasztókat. Volt időszak, mikor hetekig az összes szerelvényen ugyanarra a mintára álltak rá. Fogalmam sincs, miért. Aztán elkezdték variálni, nap közben is. Most nem tudom, hogy van épp. Ha normálisan állítgatnák őket, akkor nem lehetne a jegyújrafelhasználással nyerni, hiszen a jegyek lejárnak és ahogy már valaki írta, az összes kombináció elég sok. Ha még erre se képesek, akkor így jártak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!