Honnan tudja a mozdonyvezető?
Honnan tudja a mozdonyvezető mennyivel kell menni és hol kell megállni? Szólnak neki telefonon, hogy hol kell megállni, ha meg sokat meg arra akkor tudja? Vagy miért szokott telefoncsörgés hang lenni a fülkében?
Azt meg honnan tudják mennyivel kell menni, megmondja a vonat vagy mi? De ezt sem értem valamikor ugyanott 120 al máskor kb 5 el mennek...
1. Vonalismeret.
A mozdonyvezető csak akkor mehet egy adott vonalra, ha részesült vonalismerei oktatásban és le is vizsgázott belőle, illetve nappal és éjszaka is el kell mennie megnéznie a vonalat. Tehát mire valaki egyedül vihet vonatot egy adott vonalon addigra már többször végigment másik mozdonyvezetővel a vonalon és tudja melyik állomás hol van, hol kell lassabban, gyorsabban menni, stb.
2. Szolgálati menetrend.
így néz ki: [link]
A 9. oszlopban látod a sebességet. A tört felső értéke amennyivel menni szabad a vonattal. Az alsó pedig a késés esetén megengedett sebesség. Van olyan is például, hogy 80/100. A vona sebessége nem ugyanat mint a pálya sebessége! Sok esetben a 120-as pályán is csak 80-as menetrendet csinálnak - főleg tehervonatoknál. Tehát 120-as pályán 120-as mozdonnyal, 120-as kocsikkal sem mehet 80-nál jobban.
Azt hogy hol kell megállnia onnan tudja, hogy be van írva az érkezési idő is. Ha csak az indulási idő van, akkor azon a megállóhelyen, állomáson át kell haladnia (akkor amikor a menetrendben írva van)
3. Lassúmenet kimutatás.
Ezt is a mozdonyvezetők rendelkezésére bocsájtják. Ebben a pályával foglalkozó szakemberek gyakorlatilag méter pontosan megadják hol mennyivel szabad menni.
4. Írásbeli rendelkezés
Ezt vonat indulása előtt kapja a mozdonyvezető és ha van valahol olyan pályaszakasz ahol lassabban szabad menni mint amiket a fentebb említett dokumentumok engednek, akkor ebben leírják.
Az írásbeli rendelkezésen is elrendelhetik hogy valahol álljon meg ami nincs a menetrendben. Például sok késés esetén a gyorsvonat kap egy olyan rendelkezést, hogy A-B állomások között a menetrnedtől eltérően mindenhol álljon meg.
5. Jelzőeszközök
Vanna a vasúti pálya mellett is táblák mint az utak mellett. Erről még wiki cikk is van, olvasd el ott: [link]
A fényjelzők is alkalmasak sebesség jelzésre!
Illetve vannak más jelzőeszközök amik nem konkrétan utalnak betartandó sebességre.
Hogy honnan tudja a mozdonyvezető, hogy hol jár?
A pálya mellett 100 méterenként szelványkövek vannak.
Így néz ki: [link]
Ezeknek a száma van feltüntetve a fenti iratokon. Úgyhogy pontosan be tudja azonosítani, hogy honnan mehet lassabban vagy gyorsabban akkor is ha éppen nincs kitéve tábla (elfelejtették kitűzni, vagy ellopták....)
Erre van a vonalismeret és a rutin. A jó mv már a bokrokból megállapítja hol jár :D
Az állomásokat nem pakolgatják ide-oda még 100 évente sem :D
Ha nagy a köd akkor meg a vonat is lassabban megy.
A pálya mellett nem is kell látnia, hiszen kötött pályás, nem fogy keresztbe jönni egy másik vonat.
Nem olyan mint egy kereszteződés a városban.
Hogy a ködös részét is értsd, a szabályozástól függetlenül az aktuális sebességet a jelzők/előjelzők határozzák meg.
Ez az a közlekedési lámpa szerű dolog, a vasúti pálya mellett.
Ebből tudja a mozdonyvezető, hogy tarthatja-e a megengedett sebességet, sőt azt is, hogy a következő jelzőnél mennyivel mehet, és a következő jelzőnél milyen jelzésre kell számítania.
Ködben sincs gond, mivel ez nem csak fényjelzés, hanem rádió jelet is küld, és a vezér (ő lenne a mozdonyvezető) a vezetőállásban is látja a következő jelző állását. Tehát ha fizikailag nem is látja, akkor is tudja mi fog következni.
És itt még nincs vége. Ha vörös (igen, megmaradt a kommunizmusból, a vasúton nem piros, hanem vörös) a jelző, az azt jelenti, hogy foglalt a pálya. Ha esetleg (bár nincs ilyen) a vezér nem látja/figyelmen kívül hagyja, a vonatbefolyásoló berendezés gyorsfékkel megállítja a vonatot, emberi beavatkozás nélkül.
Amit telefoncsörgésnek vélsz hallani, az pedig az éberségi, ilyenkor a vezérnek rá kell lépni egy pedálra.
Ha ezt nem teszi meg (elaludt, rosszul lett stb...), szintén gyorsfékkel áll meg a vonat.
Néha 120, néha sétatempó.
Ennek több oka lehet. Ha nem előre tervezett, akkor biztosító berendezés/sorompó hiba, erről tud a vezér is, és ilyekor max. 15 km/h a megengedett szakaszon a sebesség.
Ha előre tervezett, akkor viszont vágányzári menetrend van érvényben.
A többit négyes elég jól felvázolta.
Miért is kedves 9?
Mit írtam rosszul?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!