Egy átlagos MAN szóló illetve csuklós busznak mennyi a normális üzemi fék, illetve vészfék lassulási értéke [m/s²]-ben?
1-eske, jó lenne nem beleszállni a kérdésekbe egy olyan oldalon, ami kérdések feltételére szolgál.
Nem tetszik a kérdés = görgetsz tovább.
Pontos értékeket nem tudok, így hát egy educated guess következik.
Ideális útviszonyok mellett a súrlódási együttható (µ) 0,75-0,85 tud lenni. Mondjuk a 0,85 az valószínűleg versenypálya, azaz inkább 0,8-at nézzük. Azaz modern fékrendszerrel a nehézségi gyorsulás (9,8 m/s²) kb 80%-a érhető el fékezés közben (a=µ*g), azaz ideális esetben egy vészfékezés során 7,84 m/s² elérhető normál (modern) autók és kamionok, buszok esetében (sőt talán ennél is picit több). Ez az ideális eset, amikor jó az útminőség, hibátlan a fékrendszer és nem csúszik meg (azaz jó a sofőr, jó az idő). Ennél sokkal életszerűbb a 7-7,5 m/s² vészfékezés.
Ha felkeressük a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről című dokumentumot, azon belül:
8. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez
Itt láthatjuk, hogy 1990-ben 5,0 m/s²-ot írt elő kötelezően a minimális teljes fékerőre 60-80 km/h környékéről. Azóta persze eltelt 30 év, ezért is számolunk manapság inkább 7 m/s² környéki, vagy afölötti értékkel.
Ha csak simán fékez, akkor általában max 2-3 m/s² a lassulás értéke.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!