Buszokon miért nincs már soförelválasztó?
Ikaruson volt egy ajtó ami elválasztotta a sofőrt az utazóktól, emlékszem egyszer 5 évesként elszöktem és felmentem a buszra, beszélgetni a sofőrrel erre elhúzta az ajtót, aztán volt egy új busz azon nem volt ajtó ott a sofőrt ismét baxtattam erre meg kiabált, hogy "a szülő vigye el a gyereket" csak-csak oda mentem beszélgetni.. persze aztán hazamentem és erről azóta sem beszéltem. :D
Lényeg, most inkább bántják a sofőröket, mégsincs elkülönítve a kabin. Miért?
Ez legfeljebb városi buszokon volt jellemző, ott is inkább a keleti blokkban. A tömegközlekedés egy szolgáltatás, ahol a szolgáltató elsődleges képviselője aZ ügyfelek, azaz utasok felé maga a járművezető. Jegyet árul, felvilágosítást ad, jobb helyeken üdvözli az utasokat, stb. Ez mind része az autóbuszvezető feladatának, ezért nem kamionsofőrnek hívják. Mindezeket a feladatokat sokkal egyszerűbb úgy ellátni, ha nincs fal a szolgáltató képviselője és az ügyfél között. (Persze most a posztkovidikus időkben minden más szolgáltatásnál is plexifalreneszánsz van.)
Megjegyzem, régebben is előfordultak a járművezetők elleni támadások, de ezeket alacsony szinten lekezelték: ha Miskolcon elvertek egy buszvezetőt, arról nem tudtál Chernelházadamonyán.
Egyébként is az a határozott véleményem, hogy az ilyen típusú konfliktusoknál a megelőzés ezerszer fontosabb. Sajnos nagyon kevés szolgáltató helyez valódi hangsúlyt a konfliktuskezelő kommunikàcióra, holott nyilván nincs oka az elfalazott fülkének ott, ahol eleve nem repkednek a balhorgok.
Vidéken lakok igaz, nálunk is van egy járat ahol heti szinten történnek egyedi esetek akár a buszon utazók között akár a sofőr és az utas között. Arról nincs infó a médiában, nincs értelme hangulatot kelteni mert felkapná a jobber oldal jönnének tüntetni aztán elmennek és jön a megtorlás mint a MÁV-nál, emlékeztek amikor volt nagy hír, hogy vonattal utazik valamelyik félkatonai illegitim szervezet csak, hogy védjék az utasokat? Következő hetekben még a látássérült utazó is le lett lökve a vonatból 3-4 ember kis 11 éves gyereket vert és már "paraszt" megszólítással. Holott az egész a jegyvizsgálók miatt volt mert elvertek egyet. Jobb erre nem felhívni a figyelmet, ezért lenne jó ötlet buszokon a plexi ajtó nálunk is, de nem, mert úgy is lecserélik a buszt.
Legutóbbi konfliktus azért volt mert cigizett egy a buszon a sofőr szólt és vesztére a rokonok is a megvetették az utazási szabályok mellett kiálló sofőrt.
Térelválasztó szokott lenni a helyi járatos buszokban, de teljesen elkülönített kabint talán egyetlen Mercedes típusban láttam csak az újak közül, amiknél az első ajtó egyik szárnya le van választva a sofőr számára. Most már azokat is cserélik le, szóval az sem lesz már.
Távolságival nem utazom, így nem tudom ott mi a helyzet.
Tegyük már hozzá, hogy Kelet-Európában a buszközlekedés nem valami kiránduló hóbort unatkozó nyugdíjas turisták számára, ezért ott olyan figurák is megfordulnak méghozzá tömegben, akiket az Orczyn meg a Hős utcában látni. Persze, hogy szeparálva van a sofőr. És persze, hogy nem fognak ott köszöngetni egymásnak a napi százhuszonnyolcezer felszálló. A buszozás nem valami attrakció, hanem olyan része a mindennapi életnek, minthogy néha hugyozni mész.
Nyugaton azon is eltátják a szájukat, hogy lehet egy busznak négy ajtaja, vagy mi az, hogy álló utas.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!