A dízelmozdonyokon miért van szükség a hőntartó berendezésre?
Mert baromi nagy motor van bennük mocskos sok olajjal és hűtővízzel.
Két megoldás van két üzem között melegen tartani a motort és a hűtőközeget:
-folyamatos alapjárat ( a'la MÁV a remotorizációs programig)
-hőntartó berendezés, ami nem más mint egy vizes állófűtés
Ez utóbbi nagyságrendekkel gazdaságosabb, mint 60-80-150 literes dízelmotorokat feleslegesen ketyegtetni napi 6-8 órán át.
Abban az esetebn nincs erre szükség:
ha a mozdony hidegen is indul xD - jó ez csak vicc.
Ha fűtött helyretudnak állni a géppel és itt nem brutálnagy körfűtőházakra kell gondolni. Sok helyen van egy-két beállós fedett, fűtött épület ami elég ahhoz, hogy a reggeli üzem előtt ne -10 fokról kellfej felfűteni a motort, hanem csak +15-30fokról. (egy 15 fokos épületben a mozdonyszerkrényben a víz és olaj sokkal lassabban hűl ki, mint egy szeles, szabad területen így simán előfordulhat hogy 4-6 óra alatt nem hűl ki teljesen a gép).
a fentieken túl a motorvonatoknál az utastér fűtése is a hőntartóról lehetséges (Bz motor)
a dizel motorokat meg nem illik alapjáraton ketyegtetni, mert elkezdi hordani az olajat, stb. az alapjáraton, terhelés nélkül üzemeltetett motor hamarabb elromlik mint ami rendesen ki van terhelve. Hiszen arra van tervezve a motor, hogy névleges teljesítményén üzemeljen. Ezért sok mozdonyba nem csak hőntartó van, de segédaggregát is ami elektromos árammal látja el például a hőntartós, tölti az akkumulátorokat, stb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!