Turus mozdony miért? Minek? Hogyan? És mivel "szolmizál"?
Az alábbi leírást már nem tudom hol találtam, de elég jól leírja a jelenséget:
Amúgy más mozdonyok és egyéb járművek is hasonló hangot adnak ki, csak nem annyira "látványos", mert nem annyira dallamszerű, illetve az újabb technikáknak (IGBT inverterek) sokkal magasabb frekcvencián végzik a dolgukat.
A flirtek, a vectronok, villamosok és a metrók is hasonlóan nyünnyögnek.
Magyar gyártású járműveknél is lehet hallani a jelenséget a Samunál például.
itt van egy videó amin jól látszik és hallatszik hogyan szabályozzák a motor fordulatszámát (és a vonat sebességét)
https://www.youtube.com/watch?v=b4AMDiYV4PU
tehát a mentett leírás:
A Taurusnak a motorja "trillázik".
magyarázat: a GTO egy digitálisan vezérelt kétirányúan vezérelhető tirisztor amelynek vontatástechnikai használt az indokolja hogy igen nagy áramok és feszültségek szaggatására alkalmas. DE igen nagy hátránya hogy csak néhány tizen herc tartományban üzemeltethető mert szegényke regenerációja igen lassú. Ezért mivel digitálisan kapcsolgatjuk rajta az áram "+/-" irányát a motoron megjelenő jel is a kis frekvencia miatt úgymond "szögletes" lesz. A motoron ez a "szögletes" áram egyenetlen forgatónyomatékod okoz vagyis bizonyos szögekben a motor a maximális nyomatékot bizonyosokban jóval a maximális alatti nyomatékot adná le. Ennek kiküszöbölése érdekében a frekvenciát modulálják több kisebb szöget csinálnak az 1 nagyból és ez a motor forgórészének a rezonálását okozza. Vagyis a kalickás forgórész rezonálni kezd az egyenetlen feszültségváltozás miatt és a forgórész rezgését a levegő torzitásán keresztül halljuk. Amúgy 120 körül a moduláció változik és más frekvencián trillázik tovább.

valamint kedves Doktor úrnak közlésére adnám hogy használnak igbt-t jelenleg a magyar vasúton. Az összes új elővárosi vonat igbt-s. (Talent,Flirt)
Az igbt előnye hogy őt már nagyfrekvenciásan lehet kapcsolgatni viszont lényegesen kisebb az áram és feszültségtűrése. De a 2kHz es kapcsolási frekvenciával szinte bármilyen feszültségű, áramú, frekvenciájú szinuszt létre lehet hozni vele ezért vele nem fog zenélni a forgórész.
jah! és a gyengébbek kedvéért azért használunk invertert és aszinkron motorokat mert az üzemeltetésük gazdaságosabb, jobban szabályozhatóak(manapság) és a leadott teljesítmény rekuperálására(visszaalakítására) is alkalmasak.
Nem csillag-delta.
A Taurus, ellentétben a régi villanymozdonyokkal, pl. V43 "Szili", nem egyenáramú vontatómotorokat használ, ahol a transzformátorral összeépített fokozatkapcsoló után egyenirányított feszültséggel táplálták a kommutátoros motorokat, hanem aszinkron motorokat. Az aszinkron motorok ellátásához pedig nagy teljesítményű félvezetőkkel állítják elő a változó frekvenciájú három fázisú feszültséget, ami az általad szolmizálásnak nevezett hanghatással jár.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!