Idősebbek! Utaztatok régen "fekete" munkás vonaton? Milyen volt?
Látad a filmet... olyan volt az utazás, leszámítva a különböző nyilatkozatokat.
Tömeg volt, az utasok íttak, dohányoztak a vonatokon, nagy volt a znekksongás, és teljesen természetesnek tűnt az egész.
Egyébként nem csak a sokat emlegetett Fekete Vonat volt ilyen, akkoriban valóban tö.megek utaztak a vonatokon, voltak járatok, amelyek heringes dobozhoz hasonlítottak.
Munkások, katonák, diákok tömegeeen vonatoztak.
Munkásvonaton nem, de mint előttem írták, sokkal többen vonatoztak, mint manapság.
Budapest peremkerületében élek.
Innen mondjuk a Keletihez eljutni három átszállással lehetett. A munkások innen is inkább vonattal utaztak be.
Színre mindegyik fekete volt. A gőzmozdonyok világában praktikus is volt.
A fapados vonatok szó szerint ilyenek voltak.
Termes kocsik, vas szerkezetű, fa lécekből kialakított ülés és támla. Fej fölött hálós tartó a csomagnak.
A kalauz bácsi (!) csákót viselt. Volt egy multifunkciós szerszáma. Azzal kezelte az előre megváltott jegyet. Ez abból ált, hogy meghatározott helyen átlyukasztotta.
Ez egyben síp is volt, amit a vonat indításakor alkalmaztak.
Harmadik funkciójaként ajtónyitóként szolgált.
Úgy kéozeld el, mintha le lennének szerelve a kilincsek, és ha ki akarsz nyitni egy ajtót, akkor ezt a sszerszámot használod.
A pályatest még más volt, a sínszálak végénél kattogtak a kerekek.
Sok kortársam számára ma is a gőzös a VONAT.
Igazából nem a kérdésedre válaszolok, de egy ma már szokatlan dolog volt a vonatokon a '70-'80-as években.
Ha az ismerősökből, kollégákból álló társaság korán kiért a Keletibe, megvették a jegyeket, aztán 1 személy felvitte a vonatra, és szétrakosgatta az ülőhelyekre, minden helyre egy jegy, ahányan voltak. A fülkés kocsik esetén néha 2 fülkét is telepakolt. A többiek ezalatt elmentek még piálni, és csak induláskor szálltak fel, de megvolt a helyük, le volt rá téve a jegy, és ezt a többi utas tiszteletben tartotta. A későn jövők kint ácsorogtak a folyosón, miközben indulásig üres volt a fülke...
Nyilván ebben az is benne volt, hogy féltek, ha megérkezik a részeg tirpák társaság, akkor igencsak megrakják azt, aki a helyükre ült.
Abban a vilagban is megvolt az a réteg, akik nagyon gyorsab ráalltak vilna a jegyek begyűjtésére, és akkoriban még nem voltak helyjegyek, tehát csak "van jegye - utazhat" alapon lett volna gazdája, legfeljebb másik fülkében.
Ami már valóban jellemző volt, ha egy állomáson nehány percre megallt a vonat, nem azonnal indult tovább, tömegek rohanták meg a restit, sörért, cigarettáért... no ezekből voltak balesetek, de főleg összezördülések, nem ritkán a már mozgó vonatra ugráltak vissza.
Más volt a világrend, és más volt a megszokott trend.
Tömegek utaztak vonattal, a szabadságon lévő katonákat rendszeresen ellenőrízték, de mondhatjuk azt is, hogy zaklatták a váposok, a civileket a rendőrök igazoltatták, viszont nem voltak rérfigyelő kamerák, és a mozgásban lévő tömegben alvilági alakok is vadásztak prédára.
Nem jobb, vagy rosszabb, más volt az az idő...
Apám vasutas volt, személyzeti jeggyel, fillérekért utazott a család (még nem volt ingyenes arcképes igazolvány), így mindig vonattal jártunk Pestre. És ez rendszeres volt, hogy a jegyek a délutáni vonaton ki voltak rakva az ülésekre, még teljesen üres fülkékben is, a saját szememmel láttam. Először én is csodálkoztam, mert gyerekként is feltételeztem, hogy ellopják, de a szüleim mondták, hogy a szomszéd fülkében ülő tette ki az ülésekre, az figyeli, nehogy bemenjen valaki.
Itt 37:00-tól is fülkés kocsin megy a kamerás:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!