Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A szabolcsi "fekete vonatokon"...

A szabolcsi "fekete vonatokon"az ingázó munkásokon kívül nem is utaztak mások?

Figyelt kérdés
komolyan elviseltek az emberek 5+ óra utazást tömegnyomorban ilyen járatokon hogy szűkös két napot otthon legyenek? (és még akkor volt aki otthon is dolgozott mellékeset) elképesztő volt látni riportot róla hogy mi ment itt. ennyire nem érte meg TSZ-ekben dolgozni otthon?
2018. szept. 14. 21:46
 1/9 anonim ***** válasza:
100%
Akkoriban nem igazán volt annyi kommunikációs lehetőség, mint ma. Az internet nem létezett, telefont csak a kiváltságosok kaphattak (egy idő után egyre többen), lényegében a levél maradt az egyetlen kommunikációs lehetőség a családdal, de az csak napok múlva érkezett meg. Ezért sokkal motiváltabbak voltak az emberek a hazaútra, mint ma lennének. Az utazási igény nagyobb volt, mint amit kényelmesen el lehetne szállítani, emiatt voltak tele ezek a mentesítő vonatok, a köznyelv a zsúfoltságuk miatt elnevezte fekete vonatnak. Elméletben más is használhatta a járatot, gyakorlatban szerintem a zsúfoltság miatt sokan tudatosan kerülték ezt a vonatot (mondjuk Szolnok-Püspökladány távon), de erről nincs információm, talán egy idősebb hozzászóló be tud számolni erről, aki élt abban a korban.
2018. szept. 14. 23:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
2018. szept. 15. 06:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
55%

"komolyan elviseltek az emberek 5+ óra utazást"


Nem kell ide a múlt idő. A mai napig sokan járnak fel. Egy Nyíregy-Bp távolság 3-4 óra ha nincs késés. Autóval gyorsabb csak.


Egyetemistaként nekem is közel egész napom utazással telt. 1 óra készülődés, rendrakás indulás előtt, 1 óra az állomásig, 4 óra vonatozás, 1 óra buszozás haza. Az utazással elment 6-7 órám késéstől függően. ÉS a mai napig van tömegnyomor a vonatokon, volt, hogy fel sem fértem. Meg az is, hogy a folyosón álltam a tömegben vagy épp ez előtér részben.


De vannak akik a mai napig 1-1,5 órákat utaznak oda-vissza. Munkatársaim többsége 4:30-kor kel, 5:30-kor indul és 7-től tolja a melót délután 5-ig. Mire hazaér közel 7-8 óra és akkor még semmit nem csinált otthon. És így megy nekik 20+ éve.


A munkásoknak még rosszabb, sokan jönnek Romániából, Erdélyből, szállókon alszanak. Vagy sokan szintén napi 2-3-4 órát fordítanak utazásra.


A pénz nagy úr.

2018. szept. 15. 09:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
59%

Amúgy persze, hogy megérte az utazás.


Hasonló az egyetemi kollégiumi élet is. Nekem néha felüdülés volt, mikor Pesten a Váci út mellől, ahol folyton szmog van a nagy forgalomtól haza mehettem vidékre és kimehettem a kertbe friss levegőt szívni. Vagy 4-5 emberrel vagy összezárva, plusz a haverjaik, otthon meg vár a saját kis szobád, saját családod.


A munkás szállókon még többen osztoznak még kisebb helyen, ott tényleg csak a munka számít. Viszont utána volt 1,5-2 napjuk ami szabad.


Illetve otthon megtermelték az alapvető zöldségeket, a feleség főzött levest, húst, krumplit az útra, és így 2-3 napig el lehetett lenni az otthoni ételen, nem kellett arra sem költeni. Kollégistaként volt, hogy szinte egész héten a hozott ételt tudtam enni és alig volt kiadásom.

2018. szept. 15. 09:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
100%

A mostani fiatalok elképzelni sem tudják, milyen kevés autó volt a 70-es, de még a 80-as évek elején is.

A vonatok, buszok valóban tömegközlekedési eszközök voltak, hétköznapokon is sokan ingáztak, pénteken és vasárnap pedig valóságos népvándorlás zajlott.

Az ingázó munkások mellett jelentős létszámban utaztak katonák és "hétköznapi emberek", sokaknak nem igazán volt lehetősége arra, hogy kevésbé zsúfolt vonattal utazzon (két nap eltáv, kilépő a vonat indulás előtt fél órával, 10-12óra utazás, alig egy nap otthon lét után indulás vissza)

A kommunikációról is írtak már, körülményes volt a telefonálás, a levél volt a legelterjedtebb, ha sürgős volt, akkor távirat...

2018. szept. 15. 10:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:

Levélben nem lehetett se megdugni, se felpofozni az asszonyt... Ehhez haza kellett utazni.

Ha azt nézzük, én napi 2x1 órát utazom, vagyis ugyanott vagyok. De pesti ismerősöm a budai munkahelyére is utazik napi 2x1,5 órát a büdös, tömött buszokon.


A téeszek anno különfélék voltak, sokban egész jó volt a pénz, máshol meg csak fele, mint a rosszul fizetett városi munkák esetében. Ráadásul, cigányokat egyáltalán nem vettek be, ők kénytelenek voltak Pesten vállalni munkát, ha nem akarták, hogy rájuk verjék a KMK-t.

1970 körül még viszonylag új képződmények voltak az új kori téeszek (a korábbi téeszek megszűntek sok helyen, mert nem voltak működésképesek), nem is nagyon bíztak bennük az emberek. Az utazók csak kétkezi munkát, kapálást kaphattak volna, vagyis szabadban végzett nehéz fizikai munkát, mint a pesti munkahelyen, csak otthon kevesebb pénzért. Plusz a téeszdolgozók családi pótlékot se úgy kaptak, mint a gyári munkások.

Nézd meg ezen a filmen, milyen körülmények közül jöttek ezek az emberek. Nálunk Hevesben akkoriban már csak a cigánysoron lehetett ilyesmit látni.

[link]

A filmben elmondott fizetésekhez: ha jól tudom, akkoriban 2000 fölött lehetett egy magyar átlagfizetés. Itt meg 1000 Ft alatti összegekért jártak el egész hétre.

2018. szept. 15. 10:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
50%
A fentieken kívül: akkor még a gyakorlatban is létezett a MÁV-nál olyan, hogy menetrend, ezért vonzóbb alternatívát nyújtott a napi vonatozás, mint manapság. Ma aki vonattal jár be, az hetente minimum kétszer-háromszor elkésik a munkából, így erre hivatkozva ki is rúghatják.
2018. szept. 15. 12:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:

„Munkatársaim többsége 4:30-kor kel, 5:30-kor indul és 7-től tolja a melót délután 5-ig. Mire hazaér közel 7-8 óra és akkor még semmit nem csinált otthon. És így megy nekik 20+ éve."


Döbbenetes. Ez nem élet, hanem vegetáció:(

2018. szept. 15. 15:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:
100%
ma a fekete vonat az M3 autópálya, szétrohadt furgonok rogyásig "munkásokkal"
2018. szept. 15. 23:29
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!