Stop tábla a villamossín előtt, "mackósajt" a keresztiránynak, kinek van elsőbbsége?
Budapest, XV ker, Újpalota.
Ha valaki a Szentmihályi út felől jön a Bánkút utcán, és a Páskomliget utcára tart, akkor egy STOP tábla készteti megállásra a 69-es villamos miatt. (PIROS nyíllal jelzett jármű). Aki a Bánkút utcán érkezik a Mézeskalács tér irányából és továbbhaladna a temető felé (SÁRGA nyíllal jelzett jármű) őneki meg ki van téve a mackósajt, hogy a Páskomliget utcára tartókat engedje el. És nem egyszer, nem kétszer futok ordas anyázásokba és cirkuszokba, hogy sokan (sárga jármű) a villamos sín előtti STOP táblára hivatkozva nem akarják elengedni a Páskomliget forgalmat (piros jármű) és teljesen figyelmen kívül hagyják a "mackósajtot". Csak érdekelne, hogy nem helyi sajátos szokásjogok, hanem az újonc erejével, csak a KRESZ-re hagyatkozva ki hogy látja. Ki haladhat tovább a piros vagy a sárga jármű, ha nincs villamos, illetve a piros jármű elengedte a villamost.
A stop tábla és a macisajt között nincs alá-fölé rendelt sorrend, a különbség mindössze annyi, hogy a stop táblánál akkor is kötelező megállni, ha a keresztező úton nem jön semmi.
A stop és a "macisajt" esetében "egyenrangú" az elbírálás alapja, viszont a villamosra vonatkozó szabályok is érvényesek a kérdéses esetben (a balról érkező villamosnak is elsöbbsége van, stb)
Két teóriám van, nem tudom, hogy melyik igaz.
1. Valóban nincs alá-fölé rendelstség "sima" elsőbbségadás kötelező, és stop tábla között (ez még nem teória, ez tény). Mivel se rendőr, se lámpa nincs, így egyenrangú a kereszteződés, azaz jöhet a jó öreg jobbkéz-szabály, ami szerint a sárgának van elsőbbsége.
2. Igen ám, de ha két kereszteződésnek vesszük, vagyis a piros felől először a villamos, utána az út, akkor a stop tábla már nem vonatkozik az útkereszteződésre, ezért ott már a pirosnak van elsőbbsége. Ugyanakkor ez azért nem nagyon állja meg a helyét, mert akkor a sárga ha továbbhalad, akkor a villamosnak meg jobbkezes?
Mondjuk street view-n nézve nem mondanám két kereszteződésnek egyiket sem, tehát ez utóbbi inkább sántít. Ami még lehet, hogy a 2011-es és 2014-es (utóbbi csak a piros felől van) street view-n (nincs újabb) még nincs a sárgának elsőbbségadás táblája (a villamosnak van), így lehetnek ahhoz hozzászokva a környéken közlekedők.
@2: ha két külön kereszteződés, akkor logikus és egyértelmű. A felvetésedet, hogy ebben az esetben a sárga és a villamos esetén jobbkézről beszélünk, csak annyiban módosítanám, hogy a jobbkézszabály szerint a villamosnak balról érkezve is elsőbbsége van, nem csak jobbról.
KRESZ 28. §
(1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére.
Első válasz lepontozása érthetetlen. A stop és elsőbbségadás tábla között nincs erőbeli különbség.
Sárga pozíciója: neki a macisajt egy balról jobbra egyirányú út előtt van. Tehát neki jobbról senki nem jöhet, csak a villamos, de az balról is.
Neki el kell engednie a villamost.
Piros az előbb említett egyirányú úton érkezik.
Neki a sárga jobbra van, annak elsőbbséget kell adnia, illetve a jobbról/balról érkező villamosnak.
Természetesen az egyes teória igaz, jobbkéz szabály szerint a sárga járműnek van elsőbbsége.
Idézet a KRESZ-ből:
"Útkereszteződés: két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása"
Ebbe a kategóriába bőven belefér a fenti ábra.
Ez egy csalóka kereszteződés, mert a sín pont a kereszteződés sarkában fut.
Csináltam egy rajzot, amin jobban látszik a lényeg és hogy ki merre mehet:
Tehát ha megnézitek, akkor a STOP tábla csak a villamossínre vonatkozik, a sínek mögötti nagyon kicsi szakaszra már nem. Csak mondom, hülyén van megcsinálva a kereszteződés, mert a kanyarodó sín pont levágja ezt a kis szakaszt.
Innentől kezdve pedig egyértelmű a helyzet: A macisajtosnak elsőbbséget kell adnia a balról jövőnek. A balról jövőnek pedig csak a villamosnak kell elsőbbséget adnia.
Megtaláltam az idevágó részt is:
"12. § (1) Az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák:
b) * „ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező” (11. és 12. ábra), a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésnél - a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt, ilyen útburkolati jel hiányában az útkereszteződésbe való behaladás előtt - meg kell állni, és az a) pontban említett úton érkező jármű részére elsőbbséget kell adni. A vasúti átjáróra a megállás után a 39. §-ban foglaltak szerint szabad ráhajtani."
39. § (1) * A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A vasúti átjáró megközelítésekor, illetve a vasúti átjárón történő áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek.
(3) A vasúti átjáró előtt a 98., 99., 99/a. vagy 99/b. ábra szerinti jelzésnél, vagy a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt meg kell állni, ha
h) ott „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van."
Ezek szerint azon a helyen vasúti átjáróként gondoltak a többvágányos villamossínre...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!