Az autópálya párhuzamos közlekedésre alkalmas vagy nem?
A kérdés azért fogalmazódott meg, mert ha két járművel haladunk egymás mellett és a jobb oldalra eső jármű gyorsabban haladna mint a bal oldalra eső akkor mehetne gyorsabban, mivel nem számít előzésnek. (persze ilyen általában nincs) De, videón láttam?! Vagy valamelyik hír portálon?!, hogy autópályán a rendőr belső sávot használta folyamatos haladás céljára viszonylag kis sebesség mellett, de ha valaki jobbról "megelőzte" akkor megállítják és megbűntetik... Most akkor mivan? :O
Véleményem szerint az autópályák párhuzamos közlekedésre alkalmasak, és jobbra tartási kötelezettség is van (így a rendőr mindenképpen hibás), de valójában elmehettek volna mellette jobbról nem?
A válaszokat előre is köszönöm!
Gondolom a régi videóra gondolsz...
Elég besz*rik voltak az autósok, én simán kihúzódtam volna jobbra és szépen lassan elhaladtam volna mellette.
(Fedélzeti kamera úgy is rögzíti a felvételt.)
Autópályán feltétel, hogy azt párhuzamos közlekedésre alkalmasnak kell építeni, nem lehet egysávos az autópálya, úgy legfeljebb csak autóút lehet.
Az már másik kérdés, hogy indokolt esetekben (baleset, út felújítás,stb) lezárhatnak forgalmi sávokat az autópályán, és az adott szakaszon megszűnik a párhuzamos közlekedés lehetősége, külön utasitás nélkül a leállósávot tilos forgalmi sávnak használni.
A közlekedésben több külön álló szabályt is alkalmazni kell.
Autópályán jobbratartási kötelezettség van, de amikor tele van a pálya már nem kötelező jobbra kisorolni: párhuzamosan zajlik a közlekedés.
Gyér forgalom esetén a belső sávban olyan lassan haladni, hogy a szélsőben haladók lehagyják a járművet szabálytalan.
Nem a jobb oldalon lévők a szabálytalanok, azok nem előznek, hanem elhaladnak. A belsöben lassan haladó a vétkes, nem tart jobbra, ráadásul a lassú haladás miatt indokolatlan feltartás, veszélyeztetés miatt is okolható.
Nem illik pályán jobbról előzni, de beismerem én már sokszor megtettem kicsi sebességkülönbséggel. Még sosem büntettek érte.
Van az a szitu, mikor mindenki meg akar előzni egy kamionkonvojt, és már jó előre kisorolnak a belső sávba, aztán haladnak 100-al. Na én ilyenkor elhaladok mindenki mellett a külsőben 110-el, amíg utól nem érem a kamiont. Lehet parasztság, de így látom jónak, úgyis mindig valaki hagy egy km helyet, aztán ott besorolok a belsőbe.
Másik szitu, 3 sávos autópáya (Ausztriában is gyakori), belső és külső sáv üres, a középsőben megy a tag 110-el. Én ilyenkor elegánsan elhúzok 120-al mellette a külsőben, nem fogok emiatt 2x sávot váltani oda-vissza.
Amúgy ez a rendőrös sztori nagyon régi, azért ez nem jellemző egyáltalán.
Ha idézünk, akkor idézzünk pontosan:
"Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek."
A tévedés és a félreértelmezés jellemzően abból adódik, hogy attól, hogy párhuzamos közlekedésre alkalmas úton haladunk, még nem közlekedünk párhuzamosan. Fizikailag igen, jogilag nem. Az előzés fenti fogalmában pedig a párhuzamos közlekedés szerepel, nincs szó benne arra alkalmas útról. Miért is hozták ezt a kiegészítést? Hogy ha párhuzamos irányú sávok annyira telítettek, hogy egy összefüggő autófolyam van, azaz párhuzamos közlekedés áll fenn, akkor azért mert az én sávom jobban halad, még elmehessek jobbról a másik sávban tartózkodók mellett.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!