Ha a buszpályaudvaron valaki kilép a tolató busz mögé és elüti, akkor ki lesz a hibás, a gyalogos vagy a buszsofőr?
Akit az eset kivizsgálása során a szakértők vétkesnek minősítenek.
Minden esetet külön vizsgálnak, a körülményektől függően lehet hibás a busz vezetője, a gyalogos, vagy mindkettő
Hát ez elég nehéz eset, bár szinte mindig a sofőrre verik a balhét.
Amúgy meg buszpályaudvaron (meg mindenütt) illik a gyalogosoknak megtisztelni a buszokat azzal, hogy nem állnak mögötte, hanem utat hagynak neki.
A buszsofőrt szinte bizonyosan vétkesnek találják.
Elvileg úgy kell tolatni, hogy nem tolatsz rá/neki senkinek, semminek.
Ha valaki neked jön, az persze más eset.
Nem ismerem a mostani buszokat, van-e rajtuk pl. kamera, ill. az mindent lát-e. Az teljesíthetetlen, hogy minden tolató busz mögött álljon egy segítő, aki figyeli a busz mögötti területet.
Tehát egy nagyjából betarthatatlan szabály alapján tartanák vétkesnek a sofőrt.
A buszsofőrök épp ezért csak ritkán tolatnak, akkor is lassan, hogy akinek nekitolatnának, az ne kerüljön alájuk, hanem odébb léphessen. Igaz, részeg embernél ez kiszámíthatatlan (még az is lehet, hogy ütközés előtt elfekszik a betonon és a busz rátolat), no meg Darwin-díjas is akad épp elég az országban.
Az eddigiek közül kb. az első válasz a legreálisabb.
Az úttest alapvetően a járműveké. A buszpályaudvar úttestje is, ez nincs külön szabályozva. Ezért nem lehet mindig a sofőr a hibás. Csak akkor, ha nem tart be valamilyen szabályozást. Pl.:
"3. § (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles
(...)
c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon."
Vagyis, oda kell figyelni, és ha lehetséges, nem okozni balesetet.
"33. § (1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza."
Ez nem az úton keresztül-kasul kolbászoló gyalogosokra vonatkozik, hanem a jogszerűen (pl. járda hiányában) az út szélén folyamatosan haladó gyalogosokra.
"(3) Ha a személy- és vagyonbiztonság megkívánja, a hátramenethez a járművezetőnek gondoskodnia kell arra alkalmas irányító személy közreműködéséről."
Ez megint nem az idióták kikerülésére vonatkozik, hanem az olyan esetekre, amikor a terület rossz beláthatósága vagy egyéb ok miatt az elsőbbséggel rendelkező járműveknek és gyalogosoknak nem tudnánk megadni az elsőbbséget. Pl. amikor egy zárt kapualjból tolatunk ki, és csak akkor látjuk a forgalmat, amikor a kocsi fara már kint van az úton.
Mindent összevetve: ha a bíróság a szakértők és szemtanúk vallomása alapján úgy dönt, hogy a sofőrnek észre kellett volna venni a részeget, ha kellően figyel, akkor elmeszelik. Ha a legjobb szándékkal se vehette észre, akkor a részeg ember a hibás.
9-es, látom a piros gomb nyomogatása jobban megy, mint a szövegértés!
Tehát az idézett 33. paragrafus hol hivatkozik arra, hogy csak a szabályosan közlekedő gyalogost nem zavarhatod tolatás közben? Hmm? És egyáltalán, mennyire vagy biztos abban, hogy egy buszpályaudvar kocsiállásai melletti útfelület az úttest és nem mondjuk parkolóhely - főleg, ha össze van építve a tároló és a körüljárást szolgáló útfelület? Egyértelműen szabálytalan az a gyalogos, aki egy hatalmas területű buszpályaudvar betonján keresztben közlekedik? Én ebben egyáltalán nem vagyok biztos. Abban viszont biztos vagyok, hogy jogosulatlan úthasználat esetén is él a veszélyeztetés és akadályozás tilalma.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!