Szerencse, hogy jó a fékem! . Kerékpárúton van jobbkézszabály?
@ Meton: sok esetben az egységsugarú átlagautós csak azt veszi észre, ami nála nagyobb, nehezebb, hangosabb és veszélyesebb. Különösen ha az nem.előtte az úttesten van, hanem a látóterén kívül halad.
De ezen nem holmi zebrákhoz kirakott reklámtábla fog segíteni, hanem első körben azb ha az utak kialakításakor figyelembe veszik a hatályos útügyi előírásokat és nem fordulhat elő, hogy egy szabályosan közlekedő kerékpáros a gyalogátkelőn találja magát.
Itt is van olyan körforgalomb ahol a "kerékpárúton" (valójában gykp-n) érkező bringást az úttest mellett, a zebrával együtt vezetik át a körforgalom mellett az úton. Szerinted hány autós tudja egyáltalán, hogy ebben az esetben kinek van elsőbbsége? És hányan vannak, akik ezt meg is adják?
Ahogy írtam, a teljes magyar közlekedési rendszerben komoly hiányosságok vannak a szabályismerettel -a szabálykövetési hajlandósággal pedig pláne! Járműfüggetlenül.
Ami az A-oszlopot illeti, mindig sokat takar a kilátásból, akár egy teherautó is bejöhetne anélkül, hogy észrevenném. de az autósok jól tudják és ez nem hiszem, hogy gondot jelenthet. Nagyobb gond, hogy időzíteni kell, mikor tudok a körforgalomba besorolni, de a körforgalomból csak annyi látszik, ami éppen előttem van. Ha eközben oldalról bekeveredik egy kivilágítatlan biciklis, fekete ruhában, azt elég nehéz kiszúrni. Persze este, korlátozott látási viszonyok közt. Igaz, nem kellene foglalkoznom vele, de hiába, hogy szabálytalanul közlekedik, azért csak nem ütöm el.
Biciklisként évekig jártam kersztül körforgalomban a zebrán abban a hitben, hogy nekem van elsőbbségem. A tábla ugyanis túl magasan van, ha kitöröm a nyakam, akkor se látszik. Figyelembe vehetnék, hogy a biciklisek a földet nézik leginkább, nem a fák tetejét. A vastag vonal, vagy a födre festett fehér háromszög nem mindenkinek egyértelmű, de egy STOP felirat már az lehetne. Amúgy zebránál szinte mindig van elsőbbségadás kötelező tábla a biciklinek, csak akkor indulhat el, ha gyalogosok is mennek át. Ha nincs gyalogos, akkor leszáll a bringáról, vagy megadja az autóknak az elsőbbséget. Amúgy az egyenesen haladó biciklinek általában nem szokott tábla lenni, ott előnyben van. Csak kanyarodáskor kell megállni, ha keresztben megy át az autóúton.
@Meton: Éppen ezért kötik a gépkocsivezetést vezetői engedélyhez. A törvényalkotó feltételezte, hogy aki megszerzi a vezetői engedélyt, az képes olyan szinten kontrollálni a járművét, hogy azzal nem veszélyezteti mások életét és testi épségét. Ha valakinek ez nehézséget okoz, annak nem kell erőltetnie azt, hogy másféltonnás, nagy sebességű vasdarabbal menjen emberek közé...
És egyet magyarázz meg: "...évekig jártam kersztül körforgalomban a zebrán abban a hitben, hogy nekem van elsőbbségem. A tábla ugyanis túl magasan van,... " -milyen tábla? A zebránál tudomásom szerint a "Gyalogátkelő" táblát szokták kihelyezni, de a felfestés is elég feltűnő és jól látható még akkor is, ha a tábla elhelyezése nem túl szerencsés. És olyan ember nem hiszem hogy akad, aki nem tudja, hogy ott a gyalogosnak van elsőbbsége a járművekkel szemben.
Azért ha nem látod a táblát, akkor a csíkozást csak észreveszed, nem?
" zebránál szinte mindig van elsőbbségadás kötelező tábla a biciklinek" -helyesen: a zebrán mindig van "gyalogátkelő" tábla az összes járműnek; ez jóval szigorúbb elsőbbségadási kötelezettséget jelent, mint egy EAK vagy STOPtábla. A kerékpárosra vonatkozó fejtegetéseid ez után teljesen értelmetlenek -főleg hogy a végén már az autóutat is belekevered, ahova kerékpáros alapból nem hajthat rá...
Ezt most komolyan gondolod? "a zebrán mindig van "gyalogátkelő" tábla az összes járműnek; ez jóval szigorúbb elsőbbségadási kötelezettséget jelent, mint egy EAK vagy STOPtábla"
A kijelölt gyalogos átkelőhely tábla tájékoztatást adó, amíg az EÁK és a STOP EÁK elsőbbséget szabályozó.
@29: igen, komolyan. Miért?
Abban igazad van, hogy az elsőbbséget itt nemn közvetlenül a tábla szabályozza, hanem maga az átkelő -amit viszont a tábla jelöl ki...de a gyakorlatban tök mindegy: meglátod a táblát, akkor az ezzel jelölt átkelőn a gyalogosnak abszolút elsőbbsége van, ami szigorúbb mint az EAK vagy STOP által a másik járműnek járó elsőbbség...
Most nem mindegy?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!