Ha már nem tudok megállni akkor célszerűbb elütni az állatokat mint elrántani a kormányt?
Eddig 4 meleg helyzetem volt állatokkal, ebből 2x kisméretű rágcsáló volt az úton, 2x nagytestű őz/vaddisznó.Utóbbi kettőt megúsztam, előbbi kettőt (nyúl/nyest) elgázoltam.
Egyedül a vaddisznónál rántottam el a kormányt, mert bár megfelelő volt a sebességem, de nem tudtam volna megállni, és mivel egyenes volt az út ez tűnt helyes döntésnek.Az őznél satuval megálltam, a nyest egy éles kanyarban volt, ott minimálisan fékeztem, és csattant, szóval fel is engedtem a féket, meg sem álltam.(a rendszámkeretem eltört más baj nem lett)
Nyilván kockázatos lett volna átmenni a másik sávba, hisz nem láttam be a kanyart.
A nyúlnál pedig rosszul megválasztott sebesség miatt (is) történt a baleset, és jöttek szemből is.Ha elrántom a kormányt nem ütöttem volna el, mert a kocsi jobb szélét kapta el, de akkor egy jóval súlyosabb frontális baleset történt volna.
(a szemből jövő röptében ütötte el a nyulat, és repítette vissza az én sávomba, nekem a motorház,lámpa,lökhárító sérült elég csúnyán - a másiknak lökhárító repedt)
Furcsa, hogy az ösztön azt mondja,hogy rántsam el a kormányt, mégis mindannyiszor volt időm "gondolkozni" és szerintem a helyzethez képest a legjobb döntést hoztam ki.
Ugyanakkor bánt is, hogy kár keletkezett az autómban, és arra is gondolok,hogy ezt egy jobb reakcióidővel és/vagy tapasztalattal meg lehetett volna úszni.
Fiatal vagyok, pár éve hivatásos sofőr, úgyhogy mondanám,hogy jó a reakció időm, viszont nem vagyok eléggé tapasztalt.
Kérdés,hogy mégis mi a jó döntés ilyen esetekben?Mennyi köze van ennek a reflexekhez, és a rutinhoz?
(mind a 4 eset fényes nappal történt, kettő esetben nem volt vadveszélyre figyelmeztető tábla - az őznél és a nyesteknél volt tábla)
Ha kisállat akkor nem rángatnám a kormányt, legfeljebb a lökhárító alja törik, ha elveszed a féket akkor még az sem.
Nagy állatnál érdekesebb a kérdés, igazából sebességfüggő. Ha jó a kocsi,út, gumi, ABS,ESP meg minden akkor egy vészfékezés után lelassulva meg lehet próbálni a kikerülést. Ha bármelyik feltétel nem adott, akkor el kell ütni a faxba. Ha elrántod és megcsúszol, beesel az árokba és valamit szerencsétlenül találsz el akkor simán totálkárosra töröd a kocsit. Ha nem nagy sebességgel ütöd el az állatot illetve nem akkor amikor ugrik, akkor nagyon jó eséllyel nem jön be a szélvédőn és max a kocsi elejét töri össze. Az még mindíg jobb, mint egy TK.
Balra sosem rántunk kormányt, mert akkor telibeverjük a szembejövőt.
Valahogy én is így gondolom, nekem sajnos semmi "elektronika" nincs az autómban, de a fék/gumi jó.
A kormány elrántás szerintem (elvileg) ösztönös, ha jobbról jön az állat bele lehet esni ebbe a hiába.
Viszont ha belegondolok, egy nagyobb állat esetén is inkább csak én sérüljek meg, minthogy mást is belerántsak.
Ugyanakkor megint csak feltudnám hozni,hogyha nagy sebességgel ütök el egy őzet (úgy mint én a nyulat) akkor az átrepülhet a szembe sávba, és az se kellemes a szemből jövőnek, ámbár talán még mindig jobb mintha a két autó találkozna.
Persze nyilván mindig függ a körülményektől, és hogy mennyi időnk van reagálni.
Pl. én igyekszem tudatosítani magamban,hogy nem rángatom a kormányt, még akkor is necces, ha üres az út, mert megdobhatja az autót, vagy "kitépi" a kezemből a kormányt, és irányíthatatlan lesz.Bukfencezni, meg szintén nem olyan jó, mint súrolni egy állatot, és bízni abban,hogy hátha nem jön be a szélvédőn.
Ki hogy áll hozzá, nekem minden állat kb emberrel egyenlő, én a csigát is járdáról útról ha épp centikre sétálok tőle berakom füves részre.
Békát is kikerülés után, megálltam majd a patakhoz vittem, én annyira figyelek hogy szürkületkor egy egérnek is elsőbbséget adok ha nem a zebrán szalad át :)
Lehet közhelyes hogy ezzel nem sokat érek, de az én lelkemnek jobb, és a sorstól sem ezt fogom visszakapni.
Aki kivasal egy állatot, és még csak meg sem áll legalább az út szélére kihúzni, annak lelke rajta hogy számol el a lelkiismeretével.
Erdős részen pl kocsival sosem nyomom neki ebből kifolyólag, ugyanis nem csak ott jöhet elő állat ahol tábla van. Egy mókus is átszaladhat akármikor az úttesten.
Volt több élesebb helyzetem nekem is. Én ilyenkor beleállok a fékbe és, ha tudok akkor korrigálok, de nem rántom el a kormányt. Egy rokon a berepülő fácán miatt berakta az autóját az árokba pont a hülye kormányrángatás miatt.
Én eddig egyszer ütöttem el egy őzet. Kiugrott a repcéből, esélytelen volt megállni. Ahogy megláttam, satufék és már durrant is. Szerencsére a lökhárító tört csak el, meg a kürtöt törte le tartóstól, de ennyi. Az őz viszont komoly pofont kapott, nem jutott el, csak az út túloldaláig.
#3: valóban fontos az állatok védelme. De, ha választanod kell, hogy egy kisállat vagy a kormányrángatás és lehet az utasaid sérülnek akkor mit fogsz választani? Majd azt mondod: bocs anyu a kettős lábszártörésért, de nem akartam elütni a mókust/rókát/búvárgörényt/akármit?
Ha van rá lehetőség hogy ne üssünk el állatot ( és ezzel a saját autónkat is megóvjuk) akkor nyilván nem ütjük el. Ha olyan helyzet adódik akkor viszont inkább az állat, mint én vagy az utasaim.
Ő pl kikerülte az elé kiforduló autót:
Sajnálom az állatokat, bár azért egy rágcsálóért nem fog megszakadni a szívem.
Ahogy írták, szerintem többet ér a saját,az utasaim, és mások testi épsége mint bármelyik vadállat élete.
A halott állatok eltávolítása az útról pedig balesetveszélyes.
Nem hiszem,hogy túl intelligens lett volna megállnom abban a kanyarban ahol elgázoltam azt a nyestet, pláne nem az úton bóklászni, hogy lehúzzam a testét onnét.
Nem beszélve,hogy kitudja milyen betegsége van annak a vadnak, hol járt előtte, stb...és akkor fogdossam, majd a kocsimban is taperoljak össze mindent, mert kezet mosni nem tudok az erdő közepén.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!