Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Nyerges vontatónál baleset...

Nyerges vontatónál baleset esetén miért nem akad ki a pótkocsi?

Figyelt kérdés

Sokszor látni olyat, hogy baleset történik egy kamionossal és a nagy kár - emberi és anyagi szempontból egyaránt - abból fakad, hogy a pótkocsi oldalra billen és magával rántja a kamiont is, ami így totálkáros lesz és ne adj' isten a sofőr is életveszélyes sérüléseket szenved el miatta.


A kérdés az, hogy nem lehetne megoldani ezt a helyzetet úgy, hogy a pótkocsi automatikusan kiakad és befékez pl. ha meghalad egy kritikus oldaldőlési szintet a kamionhoz képest? Egy mérnök biztosan ki tudná számolni, hogy hol van az a határ, amikor a pótkocsi már visszafordíthatatlanul húzni kezdené a kamiont magával és ha ekkor kiakadna, akkor lényegében csak a rakomány menne kárba és a pótkocsi, viszont egy megmentett emberrel több és még a kamion is megúszta, ami nem elhanyagolható anyagi szempontból sem.



2017. okt. 25. 12:42
1 2 3
 1/25 anonim ***** válasza:
51%
Minden megoldható, csak nem éri meg. Akár repülni is tudna a pótkocsi csak drága.
2017. okt. 25. 12:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/25 anonim ***** válasza:
100%
Ugye az megvan, hogy a félpótkocsinak elöl nincs kereke, csak hátul van 2-3 pár. Biztos nagyszerű ötlet magára hagyni egy kormányzatlanul robogó negyven tonnás vasdarabot úgy, hogy az eleje kb, azonnal beleáll a földbe.
2017. okt. 25. 15:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/25 anonim ***** válasza:
50%

Kiszámolni ki lehet, de megoldani, hogy a nyereg kibírja a pótkocsi súlyának rá eső részét, a kamion húzóerejét, a kamion fékezését, a kamion kanyarodásakor fellépő oldalirányú erőt etc., de könnyen-gyorsan ki is akadjon, amikor gebasz van, na az a mérnöki kihívás.


Ráadásul amint magára hagyod a pótost, az önmagában veszélyforrássá válik. Pl. könnyen letarolhatja a közvetlenül előtte haladó sofőrfülkét, ha a vontató jobban fékez, mint a megrakott pótkocsi.


Nem, a hosszú távú megoldás erre (már közúti tesztelés alatt áll), hogy a kamionos a kamionnak a közelébe se megy. A kamiont robotpilóta vezeti, a kamionos meg a munkaerőpiacon próbál szerencsét.

2017. okt. 25. 15:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/25 A kérdező kommentje:
Értem amit mondasz, de szerintem ehhez nem kellene sokat változtatni a mostani nyeregszerkezeten. Én valami olyasmi megoldásra gondoltam, hogy ha szenzorok érzékelik a pótkocsi billenését és az túllép egy adott mértéket, akkor egy villanymotor vagy valamilyen szerkezet kirántaná a biztosítószeget, a pótkocsi pedig elkezdené fékezni magát és így automatikusan kimenne a kamion alól.
2017. okt. 25. 19:02
 5/25 A kérdező kommentje:

"Ráadásul amint magára hagyod a pótost, az önmagában veszélyforrássá válik. Pl. könnyen letarolhatja a közvetlenül előtte haladó sofőrfülkét, ha a vontató jobban fékez, mint a megrakott pótkocsi."


Ez igaz, hirtelen nem tudok rá megoldást mondani, de valahogy biztosan meg lehet oldani ezeket a problémákat is. Ha a leakadás úgy történik ahogy fentebb írtam, akkor elvileg rágurulni már nem tud a fülkére, mert pont az akasztaná le, hogy csökken a sebessége a saját fékezése miatt. De ha a sofőr életét mondjuk pont megmenti ez a leakadás, akkor nem megérte máris?

2017. okt. 25. 19:07
 6/25 anonim ***** válasza:
86%

Ugye ott a probléma, hogy légfék. Létezik az a rendszer, hogy ha szakad a töltés akkor befékez, de ez lassabban történik meg, mint a vontatón az olajos fék befog. Tehát így telibeveri a vontatót a pótkocsi.


Mindenféle szenzorral persze bemérhető lenne, hogy mikor kellene leválnia a pótkocsinak, de ez azért nem olyan egyszerű, mint gondolod. Nem mindegy milyen sebességnél, milyen irányú, mekkora dőlésnél, gyorsulásnál stb stb.


Száz szónak is egy a vége, a legrosszabb megoldás ha teljesen elvesszük a kontrollt egy száguldó vasdarabról.

2017. okt. 25. 19:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/25 anonim ***** válasza:
Ez nem olyan egyszerű, mert ha lenne ilyen rendszer, akkor adódhatnának olyan szerencsétlen szituációk, hogy a pótkocsi akkor is leakad, ha nem kéne, és az bizony nagyon nagy baj. Ilyenkor, mikor a pótkocsi beborul mondjuk az árokba, és viszi magával a vontatót is, nem olyan nagy gond. Persze, kár a vontatóért, de biztos, hogy a sofőrnek ettől nem lesz komolyabb baja, maximum kisebb sérülései.
2017. okt. 25. 19:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/25 anonim ***** válasza:
57%

És azt még mindig nem oldottad meg, hogy leakadás után milyen futóművet is tennél úgy két tized másodperc alatt a félpótkocsi eleje alá.

Az mellékes, hogy a légfékvezeték szakadása miatt blokkoló hátsó kereke miatt úgyis arra megy amerre akar... elképzelem, ahogy egy teli tanker félpótkocsi becéloz egy villanyoszlopot...

2017. okt. 26. 09:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/25 A kérdező kommentje:
Mi a különbség aközött, hogy a kamionnal együtt borul fel vagy leakad és csak önmaga (a pótkocsi) borul fel? Itt nem arról van szó, hogy a kamion megy a sztrádán nyílegyenesen és úgy akad le a pótkocsi, hanem dőlés közben akad le, tehát a pótkocsi az mindenképpen az oldalára dől azt már nem lehet megakadályozni. A két eset között szerintem merőbeli különbség van. Ha egyenesen haladva akadna le, akkor a pótkocsi tényleg elszabadulna, de ha dőlés közben akad le, akkor mindenképpen felborul és kb. ugyanazt az utat fogja megtenni az oldalán csúszva mintha a kamionnal együtt borult volna fel. Rosszul gondolom?
2017. okt. 26. 14:56
 10/25 A kérdező kommentje:

Itt van egy kép a két esetről felülnézetből:


[link]


Tehát "A" esetben a pótkocsi tényleg elszabadulhatna, de mi a "B" esetről beszélünk, amikor dőlésből akad le, majd feldől és az oldalán csúszik tovább. Ha a kamionnal együtt dőlne oldalra, akkor ugyanazt az utat tenné meg, mintha leakadva borulna fel nem?

2017. okt. 26. 15:10
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!