Nyerges vontatónál baleset esetén miért nem akad ki a pótkocsi?
Sokszor látni olyat, hogy baleset történik egy kamionossal és a nagy kár - emberi és anyagi szempontból egyaránt - abból fakad, hogy a pótkocsi oldalra billen és magával rántja a kamiont is, ami így totálkáros lesz és ne adj' isten a sofőr is életveszélyes sérüléseket szenved el miatta.
A kérdés az, hogy nem lehetne megoldani ezt a helyzetet úgy, hogy a pótkocsi automatikusan kiakad és befékez pl. ha meghalad egy kritikus oldaldőlési szintet a kamionhoz képest? Egy mérnök biztosan ki tudná számolni, hogy hol van az a határ, amikor a pótkocsi már visszafordíthatatlanul húzni kezdené a kamiont magával és ha ekkor kiakadna, akkor lényegében csak a rakomány menne kárba és a pótkocsi, viszont egy megmentett emberrel több és még a kamion is megúszta, ami nem elhanyagolható anyagi szempontból sem.
Kiszámolni ki lehet, de megoldani, hogy a nyereg kibírja a pótkocsi súlyának rá eső részét, a kamion húzóerejét, a kamion fékezését, a kamion kanyarodásakor fellépő oldalirányú erőt etc., de könnyen-gyorsan ki is akadjon, amikor gebasz van, na az a mérnöki kihívás.
Ráadásul amint magára hagyod a pótost, az önmagában veszélyforrássá válik. Pl. könnyen letarolhatja a közvetlenül előtte haladó sofőrfülkét, ha a vontató jobban fékez, mint a megrakott pótkocsi.
Nem, a hosszú távú megoldás erre (már közúti tesztelés alatt áll), hogy a kamionos a kamionnak a közelébe se megy. A kamiont robotpilóta vezeti, a kamionos meg a munkaerőpiacon próbál szerencsét.
"Ráadásul amint magára hagyod a pótost, az önmagában veszélyforrássá válik. Pl. könnyen letarolhatja a közvetlenül előtte haladó sofőrfülkét, ha a vontató jobban fékez, mint a megrakott pótkocsi."
Ez igaz, hirtelen nem tudok rá megoldást mondani, de valahogy biztosan meg lehet oldani ezeket a problémákat is. Ha a leakadás úgy történik ahogy fentebb írtam, akkor elvileg rágurulni már nem tud a fülkére, mert pont az akasztaná le, hogy csökken a sebessége a saját fékezése miatt. De ha a sofőr életét mondjuk pont megmenti ez a leakadás, akkor nem megérte máris?
Ugye ott a probléma, hogy légfék. Létezik az a rendszer, hogy ha szakad a töltés akkor befékez, de ez lassabban történik meg, mint a vontatón az olajos fék befog. Tehát így telibeveri a vontatót a pótkocsi.
Mindenféle szenzorral persze bemérhető lenne, hogy mikor kellene leválnia a pótkocsinak, de ez azért nem olyan egyszerű, mint gondolod. Nem mindegy milyen sebességnél, milyen irányú, mekkora dőlésnél, gyorsulásnál stb stb.
Száz szónak is egy a vége, a legrosszabb megoldás ha teljesen elvesszük a kontrollt egy száguldó vasdarabról.
És azt még mindig nem oldottad meg, hogy leakadás után milyen futóművet is tennél úgy két tized másodperc alatt a félpótkocsi eleje alá.
Az mellékes, hogy a légfékvezeték szakadása miatt blokkoló hátsó kereke miatt úgyis arra megy amerre akar... elképzelem, ahogy egy teli tanker félpótkocsi becéloz egy villanyoszlopot...
Itt van egy kép a két esetről felülnézetből:
Tehát "A" esetben a pótkocsi tényleg elszabadulhatna, de mi a "B" esetről beszélünk, amikor dőlésből akad le, majd feldől és az oldalán csúszik tovább. Ha a kamionnal együtt dőlne oldalra, akkor ugyanazt az utat tenné meg, mintha leakadva borulna fel nem?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!