Ez szabadságjog korlátozása?
Sziasztok!
Felmerült bennem egy kérdés a közlekedéssel kapcsolatban. Adott egy 90 km/h maximális engedélyezett sebességgel rendelkező nagy forgalmú közút. Ha egy közlekedő társ indokolatlanul 70-80 km/h sebességgel közlekedik, én pedig a megengedett sebességgel szeretném, akkor ő korlátozza a szabadságjogomat? Abból következtetek erre, hogy miatta lehet 10 perccel később tudom csak elhagyni a gépjárművemet, mint azt én szabad akaratomból szeretném.
Nem tudom, a magyar jogban él-e ez a kifejezés. De semmi olyasmi nem történik a vázolt esetben, amire gondolhatsz.
A közlekedéssel kapcsolatban van három fő tiltás.
1. Tilos veszélyeztetni
2. Tilos indokolatlanul akadályozni
4. Tilos zavarni.
A KRESZ és a kapcsolódó rendeletek csak az elsőre mondják azt, hogy minden körülmények között tilos.
Szóval nincs olyan, hogy jó-jó, tilos, de akkor most ki megyek eléd, satuzz egy nagyot, haver.
A másik kettővel már megengedőbb. Az indokolatlan akadályozás tilos, de nem nevesíti azt.
Az elsőnél igen. Nem kényszerítheted a másikat sebességének és irányának hirtelen megváltoztatására.
De, hogy mikor indokolt az alacsonyabb sebesség, a megengedettnél, azt nem határozza meg.
A jaj, de szép ez a repcetenger, ballagok 30-al, közben mögöttem 3 km-es sor torlódik fel, az nem indokolt.
De ha nem érzem elég fittnek magam, de annyira fáradtnak sem, hogy egyáltalán ne vezessek, az már egy elfogadható indok.
Rossz az út. Ez is. Autók építésén is sok múlik. Az enyémnek magas a hasmagassága, keskeny. Érzékenyebb a kanyarokra, keményebb a rugózása. A tiednek nagyobb kereke van, rásimul az útra, lágyan kiegyenlíti a hibákat.
Indokolt, ha lassabb vagyok? Persze, hogy az.
Szabad akaratodból ültél a kocsiba, s nem most érkeztél a Marsról. Szabad akaratodból a tötyögő miatt leállíthatod, s mehetsz gyalog, vagy vonattal.
Vagy mehetsz villamossal is, bár annak meg az ajtaja lassú. Meg vagyok győződve róla, hogy az a kérdés is a tied.
"Megsúgom, hogyha 90 helyett 70-nel megy, és te szerinted 10 percet késel emiatt, akkor neked 3,3 km-t kellett mögötte zötykölődnöd a közúton" Ez nem igaz, igazából 53,55 km-t kell mögötte haladnia, ami tényleg elég elképesztő. Aligha hiszem, hogy valóban 10 perccel tovább zötykölődött mögött, mint amennyit eredetileg az autóban ülni szándékozott. Ez egész egyszerűen túlzás. Ezt egyébként le is vezettem, akit érdekel, annak alább leírom.
v=s/t képlettel számolunk.
Adott két sebességünk:
v1= 70 km/h
v2= 90 km/h
(A számokat most nem varázsolom alsó indexbe).
Tudjuk (kérdező elmondása alapján), hogy 70 km/h-val az út 10 perccel hosszabb, mint 90 km/h-val. Ezt átváltjuk órára: 10 perc = 0,166666666666 (és így a vételenségig) óra, ezt kerekítsük: 10 perc = 0,17 óra.
s=? - Ezt nem ismerjük, ezt keressük.
Van két időértékünk:
t1=x (mert fogalmunk sincs mennyit mentek ténylegesen)
t2=x+0,17 (mert a kérdező szerint 10 perccel tartott tovább az út, mintha 90-nel haladhatott volna).
Tudjuk, hogy s= t*v
Az eddigi adatok alapján kétféleképpen tudjuk "s"-t felírni:
s1= (x+0,17)*70 (Ez a kérdező zötykölődős tempójával)
s2= x*90 = 90x (Ez a kérdező normál tempójával)
Tudjuk, hogy a távolság ugyanakkora, csak a sebesség, és az idő tér el, tehát: s1=s2.
Ez alapján:
(x+0,17)*70 = 90 x (felbontjuk a zárójelet)
70x+11,9 = 90x (innen mérlegelv) /-70x
11,9 = 20x (már csak osztani kell :)) /:20
x= 0,595 óra. - Ez lényegében egy időeredmény, ami azt mutatja, hogy a kérdező 90 km/h-s tempójával meddig tartott volna az út. Ez egyébként 35,7 perc, de itt ugye mi ügyelünk az átváltásra!
Lássuk akkor, hogy milyen hosszú az út, ha a kérdező normál tempójával 0,595 óráig tartott volna megtenni.
s= 0,595*90= 53,55 km. - Ebből azt a következtetést vonom le, hogy elég messzire indult a kérdező otthonról, és valóban idegesíthette, hogy 53 kilométeren át nem tud kielőzni egy autót. Ennek két oka lehet: a kérdező vagy nagyon béna, vagy nagyot lódított, és az a 10 perc nem 10 perc volt... Ne feledjük, mi hiszünk a kérdezőnek, aki nem azt állította, hogy 10 percig zötykölődött az autó mögött, hanem hogy így 10 perccel hosszabb ideig tartott az út, mintha 90-nel haladt volna!
Na de ellenőrizzünk:
t=s/v
t1= 53,55/90= 0,595
t2= 53,55/70= 0,765
t2-t1= 0,765-0,595= 0,17 óra (Ennyire váltottuk át a 10 percet). Ez igazából 10,2 perc lenne, de mivel kerekítettünk az átváltáskor, visszaváltáskor is kerekíteni fogunk, tehát ez 10 perc.
Ez azt jelenti, hogy jól számoltunk, és valójában 53,55 km az a távolság, amit 10 perccel tovább tart megtenni 70 km/h-val haladva, mint 90 km/h-val haladva.
Ezek után persze már lehetnének egyéb számolási feladatok, például hogy mennyit nyerünk időben, ha leelőzünk egy 10 km-es úton egy 70-nel haladó autót, csak hogy 90-nel mehessünk? És egy 5 km-es, egy 3 km-es úton? Ezt mindenki számolja ki magának, de az már most látszik, hogy igazából nem túl sokat. Oké, annyit segítek, hogy 5,3 km-en nyersz 1 percet. És akkor a jogos kérdés: megéri?
Ja, és a kérdező amúgy ért a fizikához. Hát persze...
nah várjál csak... ha konstans sebességgel tudsz haladni, akkor igaz amit írtál, vagy középiskolában. A valóságban dv=ds/dt. a sebesség egy folytonos függvény, a pálya deriváltja. Te az átlagsebességről beszélsz, ami bőven nem ugyan az. Pl olyan mintha meg akarsz enni egy csokit, ami 100 g. A te számításod szerint egész nap folytonoan 100g/s csokibeviteled van, míg valójában csak 1 csokit ettél meg. Ergo óránként 3500 gramm csokit téved a számítási módod.
Helyes számítás csokira átírva, hogy értsd:
1 csoki: 100 g
evési idő: 10 perc=360 sec.
Ebből átlagos számolva a csokibeviteled 100g/h.
Na végre, megfogták a fizikustrollt.
Már menekül, mindenféle jól hangzó szakszavakat hoz elő, csak épp értelme nincs az elméleti csokievős baromságnak.
A lényeg: orvosi értelemben idegbeteg, és ezért be kéne vonni a jogosítványát egyszer s mindenkorra.
Köze sincs a szabadságjoghoz - ennek a fogalmát nézd meg, hogy pontosan mikor beszélünk szabadságjog korlátozásáról, valószínű még sose bántalmaztak, támadtak meg. Szabad választásod autóba ülni, azt az útvonalat választani, előbb elindulni - ezzel számolni kell. Pesten mit csinálnál? :D
Szabadságjog korlátozása:
– a megkötözés
– a bezárás
– meghatározott helyen való visszatartás (az úton halad, nem szándékosan lassítgat előtted vagy ha előznél akkor gyorsít vagy leszorít)
– ottmaradásra kényszerítés
– a lefogás
A kresz azt is kimondja hogy toleránsnak kell lenni a többi résztvevővel, a sebességet pedig magad választod meg, van egy max, minimum nincs, pont azért mert lehet történt valami, akár a sofőrrel akár az autóval, ami miatt tovább tud menni de pl nem 90-nel, de 70-80 pl nem feltartás, ő a saját tudásának, autójának, időjárásnak megfelelő sebességet választotta meg, csal az órája, ezt érzi biztonságosnak, nem kényszerítheted gyorsításra. Ha ennyire zavar akkor lehet jobb lenne valamilyen stresszkezelést tanulnod!
Neked van lehetőséged megelőzni, saját felelősséged hogy többel mész mint az út pl enged másnak vagy más útvonalat választani. Az ilyesmit bele kell kalkulálni az útba, hogy inkább legyek ott 10perccel korábban, de még akkor is beleférjen a dolog ha történik valami, akár baleset, ami miatt lassan kell haladni. Kényelmes az autó, de nem arra jó hogy utolsó pillanatban indulj vele.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!