Mi történik, ha belecsap a villám a repülőbe?
Az elektronikus eszközök túlélik ahogy a videóból ítélem, de hogy védekeznek az ilyen esetekben? Vagyis mit tesznek a repülőgépgyártók az ilyen esetekre?
Az elég nagy védelem, hogy nincs leföldelve a gép, vagyis nem megy le az áram ("csak" a villámcsatornában), nincs igazi áramkör, ill. csak rövid időre.
+ a töltések igyekeznek a külső felületen maradni.
Hát előfordult már, hogy ilyen miatt pottyant le repülő.
Egyébként a repülők szárnyainak végén vannak ilyen kis rudacskák, ami a villámot antennaként visszaküldi a feladónak. Vagyis visszavezeti a levegőbe. Egyébként az áram átmegy rajta, csak akár a házakon, van kis villlámhárítója. Innen elvezetik a szárnyakhoz, ami (bár már írtam, csak mindjárt bealszok) meg megkísérli vissza a levegőbe. Így elkerülik a működéshez szükséges eszközök megrongálódását.
Ok, igaz, Faraday-kalitka...
De azért ehhez hozzá jön még a következő, ez egy idézet amit nem én írtam :D
„A villámcsapások kezelésére a szárnyakon több, statikus kisütő névre hallgató egység található, amelyek leginkább drótkefére hasonlítanak, ezek ugyan villámcsapáskor elégnek, de elvezetik az elektromosságot. A repülőben ülők ilyenkor hatalmas csattanást hallanak, de az ijedtségnél nagyobb baj nem történik, mesélte az oktatópilóta személyes tapasztalatait.”
No, nézzük akkor az igazat.
A repülő normál üzemben is iszonyúan "súrlódik" a levegővel. Emiatt a sztatikus töltések problémája igen komoly feladatként jelentkezik a mai napig, különösen, ha 2 gépnek kapcsolódnia kell egymáshoz.
A szárnyakon lévő kisütő rudak a repülés közbeni töltéskiegyenlítést szolgálják.
Villámcsapás esetén a repülő fém burkolata faraday-kalitkaként funkcionál, így a villámáram egyenletesen a külső felületen halad tovább arra, amerre a villám, mert az nem áll meg a repülőnél, hanem továbbmegy. De a repülő is, ezért poén, hogy a villámcsapás ideje alatt már odébb megy a gép egy kicsit :-).
A faraday-kalitka a kilógó antennákra, műszerekre, radarra már nem vonatkozik ilyen egyértelműen, ezekre megfelelően méretezett túlfeszvédelmeket helyeznek el. Sőt, a felhőkön belüli villámcsapások (nem repülőt eltaláló), melyek több km-re is lehetnek a géptől, másodlagos hatásukkal (elsősorban indukció) a szintén vízszintes repülő testben futó hatalmas kábelhálózatok végein lévő berendezéseket is veszélyeztetik, ennek kivédése is ugyanilyen komoly feladat megfelelően méretezett alkatrészekkel, és természetesen többlépcsős túlfeszültség védelmekkel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!