Szabálytalan voltam ebben a szituációban?
Robogóval közlekedem évek óta.
Hazafelé menet muszáj besorolnom balra a belső sávba hogy balra tudjak kanyarodni. Ez egy olyan út ahol mindenki 50 helyett 60-70-el megy minimum.
Ezt a manővert úgy szoktam végrehajtani(mivel egyben nem megy a túl sok autó miatt) hogy kiteszem a balra irányjelzőt, utána beállok középre a sávba hogy utána már ne előzgessenek és lesem hogy mikor tudok egyel beljebb menni. Ha sikerül ott is közében maradok, amíg nem tiszta a pálya(irányjelző végig kinnt). Utána ha nem jön semmi akkor egyből be is megyek a legbelső sávba ahol már jó helyen vagyok és lefordulhatok balra az útról. Ha viszont jön egy autó, de olyan "nem előzlek meg, de nem is akarom hogy begyere elém" akkor a sáv bal oldalára állok és 2 dolgot szeretnék hogy történjen: Vagy hagyjon bemenni és ne álljon meg a motor hátsó kerekénél hanem egyértelműen jelezze hogy beenged és hagyjon ehhez helyet(10 ből 7-8x így is történik szerencsére) vagy szépen előzzön meg vagy menjen valamerre, de azzal hogy ott áll gyakorlatilag bemattol engem. És még ha azt is várja hogy bemenjek akkor sem tudok(merek) míg nincs meg az a kritikus távolság amire nekem szükségem van ahhoz hogy biztonságosan bemenjek. Ez a gép (yamaha jog 3kj) max 45-el megy nyélgázon, de mivel a karbi el van kicsit dugulva ezért hajlamos időnként gáz hatására fékezni magát. Ezért nem fogok bemenni amíg nem hagy 2-3 métert. De vannak azok a ritka esetek amikor egyszerűen beáll egy ilyen matthelyzet és csak dudál meg anyázik a volán mögül de nem mozdulna valamerre.
Ilyenkor mit tudok tenni?
Teljesen irreleváns a fegyverviselési szabályokat citálnod egy közlekedésbiztonsági tematikájú kérdésben. Ne fáradj vele.
Speciel Japánban elég nagy a robogós forgalom részaránya, tehát úgy vélem, a helyi közlekedésszervezők értenek a kérdéshez.
Tényleg kíváncsi vagyok, miért tartod biztonságosabbnak azt, hogy 40-nel bebillegjen valaki a 70-nel "süvítő" autók közé ahelyett, hogy kihúzódna mindenki elől, megállna és csak tiszta helyzetben, lehetőség szerint akár tükörhasználat nélkül, kényelmes testhelyzetben balra tekintve hajtaná végre a sávváltást.
Jó, akkor kezdjük innen.
"Speciel Japánban elég nagy a robogós forgalom részaránya, tehát úgy vélem, a helyi közlekedésszervezők értenek a kérdéshez."
Miért nem inkább Indiát, Malajziát vagy Vietnámot nézed a robogós közlekedés szempontjából? Ott is elég nagy a részarányuk. Teljesen irreleváns más országok közlekedése, egész más a kresz, mások a szokások, más a vezetési kultúra. Épp ezért hoztam fel az amerikai fegyverviselési szabályokat is, reméletm, átjön a lényege - tévedtem, van ilyen. Ott az a szokás, az a normális, de az nem jelenti azt, hoggy itt is jó ötlet lenne ugyanazokat a szabályokat bevezetni - legyen szó fegyverviselésről, egészségügyről vagy közlekedésről.
"Tényleg kíváncsi vagyok, miért tartod biztonságosabbnak azt, hogy 40-nel bebillegjen valaki a 70-nel "süvítő" autók közé ahelyett, hogy kihúzódna mindenki elől, megállna és csak tiszta helyzetben, lehetőség szerint akár tükörhasználat nélkül, kényelmes testhelyzetben balra tekintve hajtaná végre a sávváltást."
Elmagyarázom. Két oka van. Egyrészt nem hiszem, hogy a közlekedés során mindig a száz százalékos biztonságra kell törekedni (ne háborodj fel, előbb olvasd végig!), mert akkor arra az eredményre jutunk, hogy senki nem közlekedjen, az a legbiztonságosabb. Ez helytelen. Közlekedni kell, el kell fogadni, hogy az jár bizonyos veszélyekkel, amiket igyekszünk minél kisebbre csökkenteni - de nem gondolhatod komolyan, hogy majd minden egyes robogós leáll az út szélére megvárni, míg elül a délutáni csúcsforgalom...?
A kresz egy szabályrendszer, ami egyaránt vonatkozik autósra és robogósra - ismerik is mindannyian. Az autós feltételezi, hogy a robogós úgy fog közlekedni, ahogy az neki elő van írva, és ezt teszi a robogós is. Az autós pontosan tudja, hogy a robogós nem haladhat 40-45-nél gyorsabban, erre fel van készülve, és ha látja az irányjelzést, arra is felkészül, hogy a robogós sávot fog váltani. Arra viszont nincs senki felkészülve, hoyg egy robogó hirtelen egy kereszteződés előtt, ami amúgy is egy veszélyes hely (lámpa, zebra, kiskutya füle), hirtelen fogja magát és megáll az út szélén, leszűkítve ezzel a sávot (mert az álló robogós mellett is kéne hqagyni oldaltávolságot). Ez megítélésem szerint a váratlansága miatt sokkal nagyobb veszélyt jelent. A robogósra is, mert ha egy teherautó 50-nel elsodorja, azt nem fogja megköszönni.
Ha a te logikádat követem - és kissé sarkítom -, akkor arra a következtetésre is juthatnék, hogy tulajdonképpen az autósok is jobban tennék, ha balra besorolás előtt megállnának a jobbszélen, megvárnák, míg a dudáló, anyázó, hevesen gesztikuláló többiek elmennek mellettük (ahogy bírnak), és majd utána nyugodtan, kényelmesen lehet balra sávot váltani.
Még egy észrevétel. Ha a kérdező gyakran tapasztalja, hogy az autósok nem akarják megelőzni, látszólag beengednék de nem hagynak ehhez elég helyet, akkor könnyen el tudom képzelni, hogy ő méri fel rosszul a helyzetet, és valójában nyugodtan elférne. Saját tapasztalat, közeli családtag ugyanígy van, őt sosem engedik be, pedig de, csak nem érzi, mekkora a rendelkezésre álló hely, tehát mindenki más a hülye.
Nyilván vannak idióták is, rájuk most ne térjünk ki...
És akkor a korábbi érveidre is reagálnék:
"A kiindulópont az, hogy sávot váltani alapvetően a forgalom ritmusát felvéve célszerű."
Tény, azonban nem kötelező. Fentebb már kiveséztem, aki nem olyan hülye mint egy cipősdoboz, az tudja, hogy a robogós lassabb.
"Ehhez jelen esetben a kerdezőnek fel kellene gyorsítania egy olyan sebességre, amire a járműve alkalmatlsn."
A fentiekből - és a kreszből is - következően nem, hogy nem kéne, de nem is szabadna neki. Még akkor sem, ha mindenki szépen 50-nel haladna, mert a robogó lakott területen akkor is csak 40-nel haladhat emlékeim szerint. Ilyen az élet.
"Egy ilyen szituban teljesen logikus, hogy ha felgyorsítani nem tudok, akkor kivárok egy akkora lyukat, amekkorába beleférek biztonságosan."
Részben igaz. Azonban a lyukat létre is lehet hozni egyszerű irányjelzéssel, befelé húzódással.
"Ha mindeközben nem akarom azt, hogy mindenki türelmetlenkedjen mögöttem es anyázzon,"
Na itt tévedsz, nem is kicsit. A közlekedés egy közösségi játék, a résztvevők elfogadták a szabályokat maikor átvették a jogosítványukat. Amíg a kérdező szabályos, senki nem fog türelmetlenkedni, főleg nem anyázni. Ha pedig mégis, az kibaxottul az ő magánügye, a kérdezőnek magasról le kell szarnia.
"netán váratlanul megis kielőzzön és elgázoljon"
Ez meg végképp nem érv, ezzel ugyanis visszatérünk oda, hogy akkor ne üljön robogóra. Elgázolhatják ugyanis a nyílegyenes úton is, hiszen ott is lassabban halad mint a többiek, meg a mellékutcából is kikanyarodhat elé valaki. Ez az a kockázat, amit nem lehet nullára csökkenteni, csak úgy, ha nem vezet.
Ha a kérdező - vagy te, válaszoló - az ilyen helyzetek miatt aggódtok, nem kell vezetni. Pont.
"akkor bizony kihúzódok és ha kell, meg is állok."
És remélem a jogosítványodat is eldobod. Ha félsz szabályosan közlekedni, akkor naj van, nem kicsi.
Nem kell magarázkodni, elhiszem, csak egy lehetőség volt. Egyébként az "ismerősöm" tényleg béna, ez nem kérdés - de nem is ez a lényeg.
Ha 10-ből 7-8 beenged, akkor jó vagy. Ha találkozol egy hülyével, aki nem enged be, elzavarod a csipába, menjen, és majd a következő beenged.
Probléma megoldva.
Valljuk be, hogy emiatt merő ostobaság lenne leállni az út jobb szélére és megvárni, míg elmegy 25-30 autó...
Ha balra kanyarodok, jóval előre bemegyek a sávba. Városban ez akár egy-két utcasarkot is jelent. Robogóval a max sebesség amúgy is 40kmph, szabályosan majdnem "lehetetlen" bemenni.
Ha dudálnak rám, próbálok balesetmentesen közlekedni, hiszen a duda baleset-megelőzést szolgál, de ha fenntartanak, nem tudok előrébb menni, nem fogok csak egy duda miatt odébb állni. Indokolatlan dudálás, ha nem tud menni és azért dudál. Persze, ha ezért veszélyes helyen kell megállnia, akkor dudálhatna. De ez messzire visz. Erre van egy szép 30as paragrafus.
Ha forgalmi dugó van, bizony kivárom, amíg tovább tudok menni. Nem tartom fel a forgalmat, hiszen áll a sor és nem tudok besorolni, de én időben elkezdtem a besorolást, csak nem engednek be. Hát ez ilyen. BP-n beengedni nem szokás a másikat, mert tuskónak lenni sokkal jobb valamiért. Székesfehérváron rendszeresen beengednek még utolsó pillanatokban is, ha előtte kint volt 3-4 másodpercig az index. Itt dinamikusabb a közlekedés.
SMKP-d állapota akár veszélyes is lehet. Ha teheted, valahogy fixáljad.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!