Most akkor ráhajthatok előzés céljából az útburkolati jellel fel NEM festett úton a villamospályára vagy sem?
A 2015ös Kotra féle kresz könyv nem tér erre ki viszont a 2014es Kresz tankönyv ezt írja:
"Ha az úttesten a forgalmi sávok nincsenek útburkolati jelekkel elkülönítve vagy az úttest párhuzamos közlekedésre nem alkalmas, a középre helyezett azonos irányú villamosvágányon szabad előzni."
Magyarán olyan helyen ahol több sáv van de nincs útburkolati jel illetve csak egy sávos de van útburkolati jel ott előzésre használhatom a villamospályát.
Nyilván minél hamarabb el kell hagyni a villamospályát de előzésre lehet használni.
Kicsit kacifántos az a rész is, hogy " vagy párhuzamos közlekedésre alkalmas". Oda nem írta, hogy az ilyen úttest szintén nem rendelkezik útburkolati jellel.
A KRESZ szabályokat viszonylag ritkán változtatják, utoljára talán 2012-ben volt módosítás, tehát a 2014-ben ugyanazok a szabályok voltak érvényben, mint most...
Sőt, ha megnézed ezt a muzeális oktatófilmet, még ma is hasznos, a szabályok évtizedek alatt sem változtak sokat
Akkor a 2014-es kresz könyv is megfelelő a tanulásra?
Mert úgy tudtam, hogy 2015-ben is volt valami változás de az lehet, hogy csak a vizsga menetét érintette.
Az elméleti vizsga kérdéseknél volt adatbázis csere, illetve bővítés, nem a KRESZ változott.
A KRESZ változásokat természetesen figyelembe kell venni, mert akár egy apróság is bukás oka lehet a forgalmi vizsgán, de a villamosra vonatkozó szabályok nem is tudom mikor változtak, a linkelt film nem mai darab, de a szabályok még abból is jól tanulhatóak.
Évek, évtizedek alatt azért változott a KRESZ, csak speciel éppen a villamosközlekedést érintően nem tudnék változtatásról beszámolni, szerintem abban nem történt módosítás már rég óta.
Sok évvel ezelőtt az egyenrangú útkereszteződéseknél a "jobbról érkezőnek elsőbbsége van" és a "kölcsönös udvariasság" volt a két kulcsszó, ma már egyértelműbb a helyzet, a jobbkéz szabály, és a kanyarodási szabály kombinációjával az esetek többségében eldönthető az áthaladás sorrendje (erről lesz majd sok forgalmi helyzetes kérdés a teszteken)
Régen a vasúti átjárón max 30 km/-h-s sebességgel lehetett áthaladni, a jelenlegi szabály szerint, ha a biztosítóberendezés működik, és nincs kint külön korlátozást jelentő tábla, az adott útszakaszra érvényes sebességgel (50, 90) is át lehet hajtani az átjárón.
Egy 2012-ben bevezetett módosítás, amit sokan nem ismernek.
Vigyázz, Gyerekek! - a jelzőtábla önmagában csak veszélyre figyelmeztet, de ha kiegészítő táblával együtt helyezik ki, a kiegészítő táblával jelzett szakaszon 30 km/h-s sebességkorlátozást jelent (be nem tartásáért büntethet a rendőr, megbuktatnak a forgalmi vizsgán)
Kijelölt gyalogos-átkelőhelyeknél régen annak a gyalogosnak kellett megadni az elsőbbséget, "aki át akar kelni az úttesten", ebbéli szándékát úgy jelezte, hogy lelépett a járdáról.
Ma már sokkal szigorúbb ez a szabály, több az autó, nagyobb sebességgel mennek, de a kijelölt gyalogosátkelőt úgy kell megközelíteni, hogy ha annak közelében gyalogos tartózkodik, már messziről lássa, hogy megadják neki az elsőbbséget: ha a zebra közelében gyalogos tartózkodik, le kell lassítani, csak akkor lehet gyorsítani, ha egyértelműen kiderül, a gyalogos nem szándékozik átkelni az úttesten.
Szabálymódosítás volt az iskolabuszokra, gyerekeket szállító buszokra vonatkozóan, hogy a gyerekek le és felszállásának idején tilos megelőzni a buszt.
Ugyanaz a logika, mint a villamos esetében az úttestre történő le és felszállás, plusz veszélyforrás, hogy gyerekekről van szó.
Változik a KRESZ, de nem rohamléptekben, a változások többsége olyan mértékű, hogy akik évekkel, évtizedekkel régebben vizsgáztak, azok is lazán közlekednek úgy, hogy esetleg nem is tudnak a szabálymódosításról.
Tavaly, tavaly előtt volt néhány nagyvárosban egy olyan rendőrségi akcióhullám, amikor ráálltak a két említett esetre néhány nagyvárosban a rendőrök (vigyázz, gyerekek táblánál a sebességkorlátozás, kijelölt gyalogos-átkelőhelynél az elsőbbség megadás).
Forgalmi vizsgán általában kiemelten szigorúan bírálják el a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeknél tanúsított magatartást.
Vizsgabiztos függő, de egy szigorúbb vizsgabiztos azért is megbuktathatja a vizsgázót, ha az megijeszti a gyalogost.
pl. rendesen lassít, megáll, elindul a gyalogos, a vizsgázó pedig gyenge gázt ad, vagy óvatosan előrébb gurul - magára vonja a gyalogos figyelmét, egy pillanatra megtorpan = vége a vizsgának.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!