Ebben a forgalmi helyzetben kinek van elsőbbsége?
Ő a hibás.
Te kezdet meg előbb a manővert, és balra kanyarodásnál ellenőrizni kell hogy nem jön-e senki.
Az előző válaszok a KRESZ szerinti szabályhelye:
KRESZ, 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól [link] (A jogszabály mai napon (2014.X.25.) hatályos állapota)
Bekanyarodás
31. §
(6) A balra bekanyarodó jármű vezetője párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton a bekanyarodást akkor hajthatja végre, ha meggyőződött arról is, hogy balról járművének előzését vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg.
Mondjuk kereszteződésben nem előzünk.
Ha látom, hogy a kereszteződésig nem tudom megelőzni a sort, akkor el sem kezdek előzni.
Ez egy összetett helyzet.
Ugyanis kocsisort nem szabad előzni!
De aki eléd hajtott, az is hibás, mert nem volt körültekintő.
Kereszteződésben előzéssel azért vigyáznék.
Ha egyenrangú kereszteződés, és te vígan előzöd a sort, viszont jobbról kifordul valaki barla - vagyis pont neked szembe - akkor csattantok, és te leszel a felelős.
A kérdés nem nevesít főútvonalat, ezért a kereszteződésben előzni akaró a hibás, aki ráadásul okozója az ütközésnek.
Egyenrangú útkereszteződés előtt tilos az előzést megkezdeni, ha azt a kereszteződés előtt nem lehetséges befejezni.
Főútvonalon ugyanez a manőver megengedett, és ebben az esetben az alárendelt útra lekanyarodó a hibás.
Elsősorban nem te vagy a hibás.
Útkereszteződésben is szabad előzni, ahol tábla jelzi előre, hogy a kiemelt útvonalon vagy. Vagy pl eleve ha főútvonalon vagy. Tehát nem minden útkereszteződésben tilos az előzés.
A szakértő általában közös felelősséget mond ki, ha a kanyarodó gk még irányjelzés nélkül, de már látszólagosan felkészül a kanyarodással azzal, hogy behúzódik és te ennek ellenére belekezdesz az előzésbe.
De amit te írsz, ott a kanyarodás szabályait szegi meg a vezető, te nem vagy hibás.
Mondjuk pont az ilyen esetek miatt nagyon remélem, hogy előbb-utóbb be lesz tiltva a sorelőzés, mert szerintem 1-2 autónál hosszabb előzés esetén esélytelen minden felmerülő akadályt a teljes előzési úthosszon észlelni. Ergo lutri 3-4-5 kocsit egyszerre megelőzni.
Mindenesetre védett útvonal esetén csak a balra kanyarodó, illetve nem védett útvonalon mindkét fél a hibàs.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!