Vasúti sorompójelzést felülbírálhat a rendőr?
"Ha mondjuk jól belátható a keresztezés és fölméri a rendőr, hogy nem történhetne baleset, "
Álltál már a vágányok mellett úgy, hogy a vonat 160 km/ó-val közelített feléd? Vagy 120-al? Biztos vagyok benne, hogy nem.
Igen, álltam amúgy sőt azt is tudom, hogy a 120 km/h az hány méter másodpercenként. :D
DE nekem ne magyarázza be senki, hogy teljesen jó láthatóság mellett, nappal, amikor 400-500 méterre van a vonat, de inkább több és szabad amúgy az út, akkor is öngyilkosság, fél másodperc alatt keresztezni... Ezt pont egy rendőr tán csak föl tudja mérni.
Saját kérdéseimre válaszolva. Azt mondjuk el tudom képzelni, hogy jogilag így sokkal egyszerűbb a rendőrségnek. Ha elvi lehetőséget sem adnak a rendőröknek felülbírálni a jelzést, akkor nem terhelheti felelősség őket.
(Az érem másik oldala, hogy jól belátható (!) keresztezésnél azért szerintem egy rendőr bőven tudna mérlegelni, hogy mi a helyzet...nem üttetné el magát.
Magyarul eléggé lesajnáljuk a rendőrök képességeit, azzal, hogy föltételezzük, hogy képtelen eldönteni jól belátható (!) esetben is, hogy átmehet-e.)
Jogilag ellenben így egyszerűbb.
Gondolom, ha megadnák a felülbírálat lehetőségét ez talán túlzott (?) felelősséggel is járna... bár nem tudom mivel rosszabb egy kötöttpályás jármű sebességét és távolságát fölmérni, mint forgalomban nagy sebességgel vezetni...
Az F2 forgalmi utasítás az útsorompókról szóló fejezetben egyrészről megállapítja , hogy az útátjárót a biztosító berendezések meghibásodása vagy meg nem léte miatt mely esetekben kell fedezni és/vagy a vonatok utazószemélyzetét a használhatatlanságról értesíteni. Másrészről azt is leírja, hogy a fedezés jelzőőrrel történik. Az utasítás rendelkezik arról, hogy a jelzőőrt az állomásfőnök illetve a forgalmi szolgálattevő köteles kijelölni vagy ha ez nem megoldható, a Pályavasút Területi Központ Forgalomirányítási Alosztályától kell igényelnie a jelzőőr(ök) kirendelését. A jelzőőr a fogalommagyarázat értelmében bármely vasúti üzletág vagy vasúti szakág állományába tartozhat.
Mivel az F2 Utasítás mindvégig jelzőőrökről, mint vasúti dolgozókról rendelkezik, az én értelmezésem szerint a vasúti átjáró forgalmát rendőr nem irányíthatja.
A KRESZ oldaláról vizsgálva hasonló álláspontra jutok, mivel a 39§ (Közlekedés vasúti átjáróban) kifejezetten vasúti jelzőőrről beszél:
39. §
(3) A vasúti átjáró előtt a 98., 99., 99/a. vagy 99/b. ábra szerinti jelzésnél, vagy a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt meg kell állni, ha
f) vasúti jelzőőr „Megállj” jelzést ad
(5) Biztosított vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha
c) a vasúti jelzőőr „Megállj” jelzést nem ad
(6)236 A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés üzemzavara esetén járművel a vasúti átjáróra - a (3) bekezdésben említett megállást követően - abban az esetben szabad ráhajtani, ha
b) a vasúti átjáró forgalmát vasúti jelzőőr irányítja és a jelzőőr „Megállj” jelzést nem ad
Igazából a kérdésből nem egyértelmű, hogy mire vonatkozik.
a, a megkülönböztető jelzéssel haladó rendőrnek van-e joga a vörös fénysorompót fölülbírálni és áthajtani, amennyiben úgy méri föl, hogy nem járhatna balesettel ez?
b, van-e joga egy rendőrnek a civil forgalmat irányítani szintbeli keresztezésnél és ilyen szinten felülbírálni a jelzést.
b-t én is kötve hiszem. :) Az "a" esetben azért vannak érveim.
"a megkülönböztető jelzéssel haladó rendőrnek van-e joga a vörös fénysorompót fölülbírálni és áthajtani, amennyiben úgy méri föl, hogy nem járhatna balesettel ez? "
KRESZ 49. § (2):
"A megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője - a rendőr és a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezések jelzéseit kivéve - a közúti jelzéseket, továbbá a 24-43. §-okban foglalt rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette."
Persze más az elmélet és más a gyakorlat.
Értem a válaszokat és hát...tudomásul veszem... Egy-két rendőrt ismerve talán jobb is így.
Ugyanakkor meg kell mondjam elég gáz is ez valahol. 45 éve már ember járt a Holdon, ma már kb minden második embernek olyan mobilja van, ami gyakorlatilag számítógép is és a 21-dik században Magyarországon nincs megoldva az, hogy pontosan jelezve legyen, hogy hol van a vonat!? És nincs megoldva, hogy a mentő/rendőr és a vasút személyzete egyeztessen erről, hogy ennek ne legyen valamiféle informatikai háttere... 21-dik században kötöttpályás járműnél, gáz!
Most, ha belegondolok, hogy agyvérzéses beteget visz a mentő és mondjuk jön egy tehervonat és nyilvánvalóan a tehervonat leghamarabb 2:30 perc múlva érne az átjáróhoz és akkor is, várjanak csak. Mert a 21-dik században nincs megoldva, hogy egyeztessenek, meg nincs ennek informatikai háttere, ami nagy biztonsággal és biztonsági ráhagyással megmondaná, hogy át tud-e menni a mentő.
Mert ha kilépek a házból, azt akár tucatnyi műhold látja, meg fénysebességgel küldhetünk fényképet, videót telefonról is, meg simán láthatjuk, hogy haverunk házán milyen színű a redőny, de ilyen dolgokra meg nincs meg az informatikai háttér...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!