A relatív gyorshajtás "öl", vagy valami más?
pl 1.: 1+1 sávos úton (sima főút), ideális út és látási viszonyok mellett elmegy egymás mellett két ellentétes irányba haladó autó 200-200 km/h-val a saját sávjában. Megengedett: 90 km/h.
pl. 2. lakott területen, esős időben, 1+1 sávos úton xy megijed, hogyha a sávjában marad (40 km/h), akkor a pocsolyától vizes lesz az autó, inkább a saját sávjában szabályosan haladó (40 km/h) szembejövőre húzza a kormányt. Megengedett: 50 km/h.
Melyik a veszélyesebb?
Igen, a helytelenül megválasztott sebesség miatt is történnek balesetek.
A 2. példában nem a gyorshajtás, hanem a bénázás a baleset kiváltó oka, de ennek semmi köze a sebességhez!
Na persze ha Jenőke a nyári gumival ellátott ezerkecskéjével 40 km/h-val megcsúszik a jégen és elgázol egy halom embert a buszmegállóban, anak már van köze hozzá!
Szerintem.
200 km/h-val száguldozni abszolút veszélytelen.
Az ütközés ami ku rva veszélyes!
Én azt szoktam mondani, hogy aki már 200 km/h-vel mer menni, az csak nem olyan hülye, hogy elkezdje kapdosni a kormányt, sőt, sokkal jobban uralja az autót, mint aki nagyon óvatos. Nade 200 km/h-nál nem lehet uralni az autót, korrigálni kormánnyal nem tudsz, mert egyből a mezőn kötsz ki, vagy ha 50 méterre tőled kiugrik eléd valami az utcára, 0,2 sec múlva már el is ütötted. Ezért veszélyes.
A második variációban pedig az a baj, hogy az egyik sofőr agyhalott :))
A 200-as tempó egy olyan gépnek, amit erre vagy ennél többre terveztek, nem okoz gondot. De sokkal jobb képet ad méter/másodpercre átszámolva: 55m/mp. Egy 2 km-es egyenes, belátható szakasz 36 mp alatt lesz megtéve, akár unatkozni is ráérhet a sofőr.
"200 km/h-nál nem lehet uralni az autót korrigálni kormánnyal nem tudsz, mert egyből a mezőn kötsz ki"
Lehet uralni, pontosabban irányítani. A kormányon igen nagyot kellene rántani ahhoz, hogy a mezőn köss ki, ha műszakilag az autód rendben: finomabb mozdulatokat teszel, mint mondjuk 130-nál, mert hozzá vagy szokva.
(Ha nem szoktál 200-al menni, akkor tekintsed hasonlónak, mint az általad rutinszerűen használt/elért maximális sebességet, vagy annál valamivel kevesebbet, ne pedig mint valami elvont, emberfeletti dolgot: a megszokott tempódnál magabiztosan uralod a kocsidat, nem? )
"vagy ha 50 méterre tőled kiugrik eléd valami az utcára, 0,2 sec múlva már el is ütötted."
Valójában majdnem 1 mp múlva fogod(?) elütni, ha azalatt nem megy át az úton,... van reakcióidőd (0,2-0,4 s) ami alatt végig gondolod mit is teszel (fék, kormányzás, gyorsítás, stb.). Továbbá ott mész ennyivel, ahol azért nem terem csak úgy ott valami/valaki 2 mp-en (vagy inkább 10-15) alatt az út szélén, és vetődik az utadba is. Ha igen, már nem relatív a gyorshajtás.
A példa direkt volt erős (200). A válaszokból inkább azt szűröm le, hogy nem a sebességet, hanem:
- gondatlanságot (nyári gumi télen)
- szabálytalanságot (valaki/valami eléd ugrik - más kérdés, kell-e az adott útszakaszon erre számítani)
- közútkezelői gondatlanságot
- közlekedői veszélyeztető magatartást
találjátok veszélyesnek, amit fokozhat a tempó.
A baj az, hogy aki 50 helyett 70-el megy mérési helyen, akár egyedül az adott szakaszon, vélhetően büntetést kap.
Aki pedig megengedett alatt másokat veszélyeztet: hirtelen manőverekre kényszerít, az semmit.
A 2-es példa 40+40-es esetleges ütközése pedig már igen csúnya eredménnyel járhat, a hercehurcáról nem beszélve.
Hát kérdező, elég nehéz eset vagy. Azt állitod, hogy 200-nál van időd még gondolkodni is, ha valami eléd ugrik 50 méterre. Na ezt gondold át mégegyszer. Ja, hogy azt hiszed, hogy nem ugorhat eléd semmi? Ébresztőő: ez itt a valóság.
200-nál lehet korrigálni az autót nyugodtan. Menj, próbáld ki, és ha valami csoda fojtán túléled a dolgot, akkor ird le a tapasztalataidat.
Nem hasból beszélek, mert szoktam menni 250-nel is, meg motorozok is ilyen sebességgel. De olyankor csak imádkozok magamban, ilyen sebességnél csak a fék segithet valamennyit.
"Azt állitod, hogy 200-nál van időd még gondolkodni is, ha valami eléd ugrik 50 méterre."
Ha erre célzol: "reakcióidőd (0,2-0,4 s) ami alatt végig gondolod mit is teszel" akkor fenntartom, van idő gondolkodni azon a kevés számú reagálási lehetőségen, amit tehetsz, legfeljebb megtenni nem marad. Ezek nem bonyolult gondolatok.
"Ja, hogy azt hiszed, hogy nem ugorhat eléd semmi? Ébresztőő: ez itt a valóság."
Nem muszáj így beszélni, nem tudhatod mit hiszek. Igen, kiugorhat statisztikailag, csak akkor se te se én nem lennénk itt, pl. nem szoknál 250-nel is, mert nem éltél volna ennyit. Gyakorlatilag nem ugrálnak ki az állatok.
Igen, azt ilyenkor tudjuk, egy róka vagy nagyobb nem esne jól.
A fentiek a "kiugrik"-ra vonatkoznak, azaz az elméleti alapon veszélyesnek minősített sebességre.
Nem ugrik ki állat:
Autó 200 - erre sajnos nincs mód, 180-190 körül már vége. De egyszer levezettem 100-as átlaggal itthon 500km-t (csak főút, főleg a 8-as), ill. egyszer 1000 km-t (3-3 határátlépés) +70-es átlaggal (az állásidő is benne) szintén főúton. Egy tizenéves, de megfelelő műszaki állapotú autóval 38-45 méter/sec (55m/s helyett) tempóval nem volt szükséges imádkozni, holott azért néhány előzésre szükség volt közben.
Motor +200: egy sportgépen megfelelően beállított futóművel nincs mit izgulni. A helyet, és a cselekményt (+200) te választod, ezt már előtte tudod, nem kötelez senki arra, hogy siess(ek). Arra pedig végképp nem kötelez, hogy a véletlent, vagy mások jóindulatát, figyelmét igényeljem a balesetmentesség érdekében, akkor inkább megyek 30-al ott és akkor.
Maga a tempó nem izgalmas egyenesen. Úgy valós (egy 1000-es órája vígan csal akár ~ 8%-ot) 220 körül muszáj behasalni (légellenállás), utána a gáz koppon és várja az ember, hogy vánszorogjon már (+250) a végéhez a mérő, közben többszáz m-nyivel előrébb néz, ami egyúttal a sebességérzetet is csökkenti. Gyorsabban megy a táj, semmi több. (a gyorsulás izgalmas, de az 1-2-3-ban intenzív)
Épp ezért példa a 200: elenyésző, hogy egyáltalán felbukkan bármilyen állat, netán átszalad, ezen felül, más tekintetben szabályosan veszélytelen.
De nagyon is jellemző az emberi, szabálytalan magatartás, méghozzá olyan helyzetekben, amikor a forgalom a megengedett alatti tempóval halad.
Nekem autó-motorra van egy satufékes őzem (70-80km/h, autó) 200ekm-re. Tegnapra Bp-en van 3 kormányt rám húzó, a sávomba átvágó 15 km-en belül (kresz) akadályozás szinten, pedig nincs bajom mások beengedésével, ha tudatják.
Így aztán szerintem elég nagy hazudozás a hatóságok részéről az, amit a sebesség adóztatásának biztosítása érdekében összehordanak: az legfeljebb súlyosbítja a valódi szabálytalanság kimenetelét, de, ha nincs szabálytalanság, akkor hiába a nagyobb tempó, baj sincs.
Nézd. A két eset teljesen más, így összehasonlítani sem lehet. Az egyik a sebesség miatti szabálytalanság, akár gyorsan mész, akár nem, a másik más szabálytalanság miatt történik, ebben az esetben nem a sebesség a probléma. 30-nál is gáz lenne, ha szemből eléd vágnak, meg 120-nál is, tökre mindegy.
Ha 200-zal mész és balesetet okozol a sebességed miatt (kisodródsz, nem tudsz időben reagálni, túl hosszú a fékút, stb.), akkor téged fognak megvágni, ha 40-nel eléd vág valaki pocsolya kerülés miatt, akkor ő volt a szabálytalan és baleset esetén őt is fogják elővenni. Szimplán ennyi a különbség.
A sebességeken én nem vitázom. Sajnos halt már meg közeli barátom egy magát mindenhatónak érző 200-zal hajtó sofőr miatt, úgyhogy erről érthető okokból nem nyitok vitát.
Az is lehet, hogy nem te leszel a hibás abban a balesetben, amiben te 200-zal hajtottál, még is halálos baleset lehet belőle, mert lekaszálod a másik autóst, amiatt és nem tudsz lelassítani annyira, hogy kisebb balesettel megússzátok. Nem titok, az én jó barátomnál ő volt a hibás alapjáraton (szabályosan előzött, nem felmérve milyen gyorsan érkezik a szembejövő), de ha a másik autós nem 218 körüli sebességgel érkezik, akkor megúszhatták volna kisebb sérülésekkel. Így ketten haltak meg a balesetben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!