Ha leveszem a gyújtást autóvezetés közben, a kormányzár aktivizálódik?
'92-es Opel Astra, 1,4-es benzines, 44kW.
Benzinspórolás miatt gondoltam, h szerpentinen lefele menet lekapcsolnám a motort, h úgymond had guruljon az autó a saját lendületéből. Annyira nem vészes a lejtés azon a szakaszon és nem is túl kanyargós, de elég hosszú szakasz és sokat tudnék spórolni így. Természetesen nappali körülmények között csinálnám és a kulcsot nem veszem ki az autóból erre az időre.
Csak akkor aktivizálódik a kormányzár, ha kiveszem a kulcsot, vagy rögtön ahogy leállítom a motort (tehát a kulcsot abba az állapotba helyezem, ahogy bedugom)?
"Nem spórolsz túl sokat. 3-4.-ben, motorfékkel kb 1-2l a fogyasztás. Ha a szerpentin 3km hosszú, akkor nyersz 2-3 decit. De se kormányrásegítés, se fékrásegítés... Életveszély."
Motorféknél nincs fogyasztás! Mivel nem kap üzemanyagot a motor. Legalábbis az injektoros autók biztosan nem, de elég sok karburátoros autó sem ad üzemanyagot motorfékezésnél.
"Eddig megkockáztattam azt a dolgot, h ugyanezeken a szerpentineken lefele menet üresben gurultam, néha rá-ráfékeztem, ha élesebb kanyar jött"
Na, ez az, amit nem szabad próbálgatni. Lejtőn lefelé nem megyünk üresben, mert megszalad az autó, aztán csodálkozol, miért nem fogja meg a fék. Lejtőn lefelé motorfékezni kell, az Astránál óriási előny, hogy ilyenkor a motor fogyasztása gyakorlatilag 0, mert elzárja az üzemanyag útját. Úgyhogy felesleges leállítással vajákolni. Egyébként ha leállítod, nem kattan be a kormányzár. Csak akkor van baj, ha kiveszed a kulcsot, ekkor aktiválódik, ha pedig megfeszül, nehezebb kioldani.
Azért annyira nem veszélyes üresben gurulni. Legalábbis olyan útszakaszon nem amit ismersz és tudod hogy nincs szükség a motorfékre.
Üresben alapjáraton legalább fék rásegítés működik. Ha leállítod a motort az egyetlen különbség az lesz hogy erősebben kell nyomni a féket.
De mivel üresben alapjárati fogyasztása van a motornak motorfékkel pedig semennyi így nem sok értelme van üresbe tenni. (persze azért néhol jó dolog az üres, járok néha olyan helyen ahol ha a domb tetején üresbe teszem akkor a következő éles kanyarig gurul az autó, és a kanyarig le is lassul szépen, ez több mint 1 km. Ha pedig motorfékkel megyek le a dombon akkor a domb aljában már nyomhatom a gézt végig a kanyarig)
A kormányzár nem fog bekattanni, szóval ha kíváncsi vagy arra hogy mi történik leállított motorral akkor próbáld ki. Egyenes jól belátható szakaszon állítsd le a motort, tedd ki üresbe és fékezz. Észre fogod venni a különbséget :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!