Miért nincs a repülőgépeken visszapillantó tükör?
A repülőgépek nagy részén egyszerűen nincs szükség a körkörös kilátásra. Az utasszállítók esetén például csak a fel- és leszállásnál, valamint a földi gurulásnál kell szabad szemmel tájékozódni, egyébként a műszerek (időjárásradar, sebesség- és magasságmérő, műhorizont, GPS-navigáció, robotpilóta) kijelzői sokkal fontosabbak repülés közben. A földi közlekedésnél meg elég előrefelé látni, az, hogy mi van hátul, senki sem érdekel, mert ha nagy ritkán tolatni kell, azt úgyis földi kiszolgáló gépek végzik.
Ugyanez a helyzet a katonai gépek többségénél is: egy bombázónak, teherszállítónak, ECM-gépnek vagy egyébnek bőven elég, ha előrefelé lát a pilóta és meg tudja találni a célt. A franc se fog körbe-körbe nézelődni, a légiharc nem az ő dolguk.
Légiharcban persze jól jön a körkörös kilátás, de lövöldözni a vadászgépek szokak. Ezeken - a vietnami háború óta - igyekeznek jól kiemelni a géptörzsből a pilótafülkét, hogy meglegyen a megfelelő kilátás. Azóta nem törzsbe süllyesztett kabintetők vannak, hanem a tetők buborékszerűen kiemelkednek a géptörzsből. Így a pilóta közvetlenül, körbeforogva tud körbenézni (már amennyire kilát a műszerfal és a katapultülés mellett), ez pedig még a visszapillantó tükörnél is sokkal hatékonyabb. Egyszerűen nem ad annyi előnyt a tükör, mint amennyi hátránnyal jár a kiépítése. Bár ha emlékeim nem csalnak, voltak olyan repülőgépek, ahol periszkópszerű hátrafelé tekintgető rendszer volt, de azokat is jó régen használták.
Valóban: ha a légiharcban csak rakétákat lövöldöznek, ott elég a radarernyőt figyelni. Újabban az i előfordul, hogy a radar olyan távoli célt fog be, amit a pilóta nem is láthat, erre küldi rá a rakétát. Az egész folyamat történhet úgy, hogy a pilóta nem is látja az ellenséges gépet, csak a radarról tűnik el.
Az amerikaiak hittek is benne, hogy ez a jövő, a vadászgépek légiharcai így fognak kinézni, ezért nem könnyű, fordulékony gép kell, amiből jól ki lehet látni, hanem nagy és erős, fejlett radarral, sok rakétával. Aztán eléggé meglepődtek, mikor a vietnami háborúban a hiper-szuper F4 Phantomokat a kisebb, könnyebb, fordulékonyabb MiG-19-esek és MiG-21-esek gépágyúval le tudták lőni. Azóta ők is tudják, hogy a körkörös kilátás rendkívül fontos, mert lehet akármilyen nagy hatótávolságú radar és tűzvezető rendszer a gépen, nem lehet megúszni a közelharcot, ott meg kincset ér, ha a pilóta látja a másik gépet, akkor is, ha nem közvetlenül előtte van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!