Teherautóknál/buszoknál miért kell kerülni a retarder használatát télen?
ha 1 újabb teherautót/buszt nézünk ami az ABS-el szerelt,akkor a lábfék használata hatásosabb és biztonságosabb.A retarder blokkolni is tudja a hajtott kerekeket.
Régi Ikarusnál,Ifánál más a helyzet,nem vezettem ilyeneket de ott a lábfékkel is vigyázni kell úgy gondolom.Csuklós busz a B-tengelyt hajtja.
Az a fő probléma ilyenkor a retardernél, hogy egy tengelyen keletkezik csak fékhatás. Ha havas, vizes, nyálkás az út ( tehát kisebb a kerekek tapadása),ilyenkor hamarabb elveszti a kerék az oldalvezető képességét és megcsúszhat a jármű - főleg ha csak egy tengelyt fékezel. Ha megnézed hóban, egyenes haladásnál berántod a kéziféket, ott is elkezd csúszni az autó hátulja szép lassan valamerre.
Az igaz, hogy a retarderrel is lehet óvatosan fékezni, de csak a hajtott tengelyt/tengelyeket. Az üzemi fékkel meg az összeset egyszerre. És azért egy normális haszonjárműnél, ami már tele van 3 betűs extrákkal, ott már fékpedállal is lehet finoman és egyenletesen fékezni.
Az "újabb" csuklós buszoknál tényleg a C tengelyt hajtják ( már az Ikarus 435 is ilyen, pedig annak a gyártása 1985-ben indult ).
Nincs kardán, a busz seggében van a motor. Kb az összes alacsonypadlós csuklós ilyen.
Egyébként ahogy írták előttem is, csak a hajtott tengelyt fékezi, emiatt megcsúszhat a gép hátulja. Itt fehérváron 3-4éve télen volt is ebből baleset, felüljáróról lefele retarderrel fékezett a pilóta, megcsúszott a busz, aztán csatt lett a vége, 10fölötti sérülttel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!