Mire jó pl buszoknál a retarder?
A retarder hosszantartó fékezésre alkalmas. Azért jobb retardert használni, mert az üzemi féket csak egyféle feladatra lehet optimalizálni. Vagy nagy teljesítménnyel tud lassítani rövid ideig, vagy kis teljesítménnyel sokáig. A forgalomban az előbbi jön jól: nagy lassulást lehet elérni, de nem lehet hosszan terhelni a féket, mert ahhoz nem elég jó a hőelvezetése és a betétek anyaga sem viseli el a hosszantartó hőfejlődést.
A retarder azonban nem súrlódással emészti fel a mozgási energiát, így a hűtését egyszerűbb megoldani. Ez nem képes olyan intenzíven megállítani a buszt, de hosszantartó fékezésre képes, meg tudja mondjuk fogni lejtőn lefelé a járművet, hogy meg ne szaladjon.
Olyan ez, mintha lejtőn lefelé üzemi vagy motorfékkel lassítanál. Nem ugyanaz a kettő: az üzemi fék megadja magát a lejtő végére, motorfékkel meg szépen lejössz. Csak a buszok sokkal nehezebbek, ott nem mindig elég a motorfék, kell retarder is a biztonsághoz.
Fú de túlbonyolítottátok a választ.... :)
Legegyszerűbben... Azért találták ki a retardereket nem csak buszoknál hanem teherautóknál is ,hogy hosszútávú fékezést lehessen vele csinálni. Például hegymenetben lefelé. Ha folyton a fékpedált taposná a sofőr elégnének a fékbetétek ,ráadásul a levegő is elfogyna az állandó fékezéstől mivel a nagy járművek légfékeset. A retarder nem fékbetéteken keresztül adja le a fékerőt hanem a kardántengelyen fékez. Hasonlóan fékezi a kocsit mint a motorfék csak fel van egy kicsit a teljesítménye húzva.
Van belőle sok fajta az elektromostól a hidrodinamikuson át a kipufogógáz fékig minden fajta féle. Ezt a féket csak hosszú lejtőkön lefelé jövet használják máskor nincs szükség rá. A rendes féket és a retardert akár egyszerre is lehet használni a légfékkel ,mert nincs közük egymáshoz.
A legtöbb haszonjárműben a retarder automatára is kapcsolható > fékpedál lenyomására együtt fékez az üzemi fékkel. Így nem kell feleslegesen a retarder kapcsolójához nyúlkálni, csökken a fék kopása.
A fent leírtakkal ellentétben retarderrel is majdnem nullára fékezhető a jármű, és nem csak lejtőn használjuk, hanem mindenhol.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!