Egy hajónak milyen fékberendezése van? Milyen hamar tud megállni?
Hátramenetbe kapcsolják a hajócsavart, illetve lehetnek vízsugárfékek is, amik a (nevükből sejthető) magasnyomású vízsugarakkal fejtenek ki tolóerőt a lassításhoz. Illetve vannak lassítóhorgonyok is.
Az hogy milyen gyorsan áll meg sok dologtól függ, a hajótest kialakításától, a motorok teljesítményétől, a hajó súlyától, stb.
Attól függ milyen hajó:
Egy kisebb, pár (tíz)méteres hajónak semmilyen - maximum hátramenetbe kapcsolják a hajócsavart ha nagy a gáz.
A nagy hajóknak / óceánjáróknak általában vannak fékező és manőverező hajtóműveik (akár vízsugaras, akár hajócsavaros), melyek szolgálhatnak fékezésre is.
Viszont összességében tudnod kell, hogy a víznek az ellenállás klasszisokkal nagyobb, mint pl.: a levegőé. Így ha egy vonat megy 40-el és elveszed a "gázt" akkor lehet még több száz métert / akár egy km-t is fog gurulni, míg ha hajó megy 40-el és elveszik a hajtóerőt akkor sokkal nagyobb ellenállásba ütközik és lelassul.
Az előttem szólók pontos válaszokat adtak, én a folyami "megállásról" tudnék csak kiegészítést nyújtani: egy folyami szárnyashajó pl. csak úgy tud megállni, ha leállítja a gépeket: ekkor a siklásban, szárnyon lévő test visszazuhan a vízbe, hatalmas felületi ellenállást képezve és kvázi a víz azonnal megállítja a testet, tehát nem szükséges hátramenetet adni, meg nem is nagyon lehet.
Érdekesebb volt régen a vontatóhajók esete. Ezek ugyanis nem voltak távvezérelhető géppel felszerelve, a parancsnok egy parancsjelző készülékkel kommunikált a gépházzal, tehát beállította a fordulatot, a gépházban a gépész pedig manuálisan állította a motort. Épp ezért ha a gépész épp nem volt közel a gépkarhoz, akár percek is elteltek úgy, hogy a hajó teljes gőzzel ment előre. :D Régen vontatóhajó elé nem nagyon volt érdemes beúszni semmilyen eszközzel, ezt anno mindenki tudta a Dunán. Ráadásul, ha vontatmány volt utána kötve, akkor megállnia is tilos volt, mivel így tehetetlenségénél fogva a vontatóba rohannának a vontatott uszályok, melyeken a kormánylapát kialakítás miatt nem volt farhorgony! Tehát vontatóhajó ha karaván élén volt, kizárólag úgy tudott megállni, ha egy szép nagy ívben megfordult. Ehhez pedig jópár km kellett.
Ma többek közt ezért nincsenek már vontatóhajók. Tolóhajó ugyanis merev köteléket alkot, és hátrameneti kormánnyal rendelkezik. Ez annyit tesz, hogy vannak külön előremeneti és hátrameneti csavarok, és ha meg kell állítani a köteléket, egyszerűen elindítják a 3 hátrameneti csavart. Személyhajónál VSP-hajtóműveket alkalmaznak, ez annyit tesz, hogy a hajócsavart 180 fokban el tudod forgatni, így egy pillanat alatt ugyanaz a hajtóerő ami előre vitte a hajót, átalakul ellenirányúvá. Persze itt is számolni kell némi tehetetlenséggel, de azért korántsem annyira, mint régen a vontatóknál. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!