Az utat keresztező (tehát nem útkereszteződésnél, csak simán az úton) sárga szaggatott vonalnál (kerékpárút) ugyanolyan előnye van a kerékpárosnak mint a gyalogosnak a zebránál?
Itt mik a "jogai" a kerékpárosnak és az autósnak? Az autósnak figyelnie kell (tudom, mindig figyelnie kell, de itt a konkrétum érdekel) a kerékpárosra, hogy közelít e az "átkelőhöz"? (mint a zebránál)
Illetve a kerékpáros megállás nélkül, a kerékpáron maradva áthaladhat ezen? (A KRESZ szabályozásra lennék kiváncsi, nem a biztonság részére)
Tehát tulajdonképpen ugyanannak felel meg mint a gyalogosnál a zebra? Az ott várakozó kerékpárosnak kötelezően elsőbbséget kell adnom autósként, vagy csak akkor kelhet át, ha azt a forgalom megengedi?
Köszönöm a válaszokat.
Igen. A kerékpáros a kerékpárúton, csak akkor mehet át, ha meggyőződött arról, hogy neki ott az őt illető elsőbbséget meg is fogják adni, illetve ha takarásból jön akkor dettó. Szintúgy mint a gyalogos. A kerékpárosnak nem kell leszállnia, de mint mondtam meg kell győződnie az áthaladás veszélytelenségéről. A kerékpárosnak 2 esetben kell leszállnia a kerékpárról és azt tolva áthaladni:
- lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodva, megfordulva
- a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra kanyarodni.
Köszi!
Tehát akkor autósként nem kötelező elsőbbséget adnom a kerékpárosnak amikor ő a szaggatott sárga vonallal határolt részen akar áthaladni a kerékpárjával? (tehát még a járdán áll és várja, hogy áthaladhasson)
(zebra nincs, csak kerékpárút keresztbe)
A gyalogosnál ugye, amennyiben közelít a zebra felé, illetve a zebra mellett áll, arra várva, hogy áthaladhasson, akkor autósként köteles vagyok megállni és átengedni. (ez természetesen világos)
Ezek szerint akkor ez a kerékpárosra ez nem vonatkozik amikor (csak) a kerékpárút keresztezi az utat?
Kerékpárút és autóút kereszteződésének semmi köze a gyalogátkelőhöz. Úttest mindkettő, és annak megfelelően van szabályozva az elsőbbség, vagy lámpával, vagy "elsőbbségadás kötelező" táblával (macisajt).
Nem tudom, honnan vetted, hogy a kerékpárosnak feltétlen elsőbbsége van, de felejtsd el. A táblákat figyeld.
Azért voltam bizonytalan, mert a zebrán átkelni akaró gyalogonak elsőbbsége van az autóval szemben.
Csináltam egy szuper ábrát.
Én érkezem autóval a kék nyíl irányából, a kerékpáros ott áll a járdán én vár. Ebben az esetben (a jogszabály szerint, amennyiben tábla nem jelzi) nincs elsőbbsége a kerékpárosnak velem szemben, tehát úgymond (óvatosan persze, figyelve, stb) lassítás nélkül áthaladhatok az úttestet keresztező kerékpárúton, autómatikusan (mint a zebránál a gyalogosnak) nincs elsőbbségadási kötelezettségem a kerékpáros felé. (?)
A sárga jelzésnek két célja van.
1. A kerékpárost tájékoztatja arról, merre haladhat tovább.
2. Az autós figyelmét felhívja, hogy az adott helyen fokozottan számolni kell kerékpárosokkal.
Az elsőbbséget pedig a táblák szabályozzák.
Elvileg lehet, hogy az autósnak van Elsőbbségadás kötelező vagy Állj! Elsőbbségadás kötelező táblája, de többnyire a kerékpárosnak kell elsőbbséget adnia a közúton közlekedőknek.
Ugyanez a helyzet akkor is, ha a sárga felfestés zebra mellett van.
A sárga jelzések között át szabad kerekezni, nem kell leszállni és tolni.
A kerékpárút-átvezetéseknél mindig jelzőtáblák szabályozzák az elsőbbségi viszonyokat és szerintem nem igaz az, hogy jellemzően a kerékpárosnak kell elsőbbséget adnia. Ez így nem jelenthető ki, mert regionálisan változó a közlekedésszervezők hozzáállása. Sok kis faluban kiteszik a kerékpárosoknak minden egyes mellékutcánál a macisajtot és ott bizony nincs is elsőbbségük a bringásoknak az átvezetésnél. De mondjuk Budapesten inkább az a jellemző, hogy ha főútvonallal párhuzamosan fut egy kerékpárút, akkor a kerékpárosoknak van elsőbbsége és az autósokat a macisajt alatti kiegészítő tábla még külön tájékoztatja arról, hogy a kerékpárúton érkező kerékpárosnak van elsőbbsége.
Mindenesetre a lényeg, hogy ugyanúgy kell tekinteni a kerékpárút-átvezetésre, mintha egy kutya közönséges másik út keresztezése lenne. Ha nincs tábla, akkor jobbkéz-szabály szerint kell elsőbbséget adni, ha van, akkor nyilván a tábla értelmének megfelelően vagy a kerékpáros, vagy az autós köteles elsőbbséget adni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!