Mi védi meg az utasokat a cabrióban boruláskor?
semmi szerintem
de pl. egy nagy súlyú terepjárónak ugyanígy problémás a fejreállás
Mi védi meg az utasokat a cabrióban boruláskor?
A biztonsági öv és a bukótér. Legtöbbször az első szélvédő kerete rendkívüli teherbírást is kibír!
A BMW-nél létezik automatikusan kiugró bukókeret.
Ja, és ha hosszú ó-val írod, akkor írd k betűvel! (kabrió)
Vagy így, vagy úgy, de ne vegyesen írd!
:)
Baleset esetén biztosítani kell az ún. túlélőteret. Ez azt jelenti, hogy az autó csak annyira gyűrődhet össze, hogy benn még elférjen egy normális méretű ember. Ez a fejtérnél eléggé problémás dolog, ha kabrióról van szó, de nem megoldhatatlan.
Egyrészt az első szélvédő keretét erősítik meg nagyon: borulás esetén erre támaszkodik az autó. Viszont ekkor, miután megáll a pörgés-forgás, a szélvédőkereten és a csomagtartó peremén támaszkodna a szerkezet, ami azt jelenti, hogy az első utasok se nagyon férnének el, a hátsók frizuráját viszont biztos, hogy összeborzolná az aszfalt.
Ezt kerülik el az újabban kitalált automatikus bukókeretekkel. A hátsó ülések fejtámlái mögül a borulásérzékelő jelzésére erős acél támaszok hajolnak ki, amik magasabbra nyúlnak, mint a fejtámlák. Erre támaszkodik hátul az autó, így az utasok nem fejelik le a talajt, ami javítja a túlélési esélyeiket.
Az övek is speciálisak a kabriókban, de csak annyiban, hogy a felső rögzítési pontjuk másképp néz ki. Mivel nem lehet magasan a B-oszlopon, ezért alacsonyabban és a hosszú ajtó miatt a szokottnál hátrébb van. Így az elérésére, elvezetésére különleges technikákat használnak (rugós vezetőkar meg ilyenek) és néha az ülésekben integrálják őket (az a biztos, úgy mindig kéznél van). De egyébként borulásnál ugyanúgy reteszelnek és feszítenek, mint a hagyományos automata övek, épp azért, hogy az utasok ne potyogjanak ki az autóból.
Hogy miért nem potyognak ki az utasok? Nos, ha 120-szal sikerül telibe találni a villanyoszlopot, akkor alighanem kipotyognak. Az ellen nehéz védelmet építeni.
Viszont egy egyszerű borulásnál azért nem esnek ki, mert ha bekötötték magukat, az öv valamennyire az ülésben tartja őket. Persze nem négypontos övről van szó, nincsenek kőkeményen az ülésbe szíjazva, kicsit csapkodnak a végtagok, van elmozdulás, de nem esnek ki az autóból. Mikor megáll, előfordulhat, hogy kicsúsznak az ülés alatt és sikerül földet érniük, de működő biztonsági berendezések esetén van annyi helyük, hogy kimásszanak az autó alól.
A régi kabrióknál pedig egyszerű a recept: nem nagyon van ütközésvédelem. Az aktív és passzív biztonság az utóbbi 15-20 év slágere (de főleg az elmúlt 10 évé, mióta divat lett öt csillaggal teljesíteni a különböző NCAP-teszteket), előtte ezzel nem foglalkoztak különösebben. Elég volt annyi, hogy az autó nem hajlott össze egészen úgy, mint egy papírrepülő, egy kisebb borulás nem csukta rá a szélvédőkeretet az utastérre. Nem voltak egységes, ennyire jól dokumentált töréstesztek, mint manapság.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!