Ilyenkor melyik lámpa számít?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Egyrészt a vonal miatt - na ezt már kezded belátni. :)
Másrészt mert nem fogadod el, hogy a sáv fölé belógatott lámpa önmagában nem létezhet, csak az úttesttől jobbra elhelyezett lámpa kiegészítéseként, és mint ilyen, nem jelentheti azt, hogy a belógatott lámpa vonalában IS meg kell állni. A kresz (korábban általam bemásolt része) egyértelműen kifejti, hogy megállni vonalnál, vagy vonal hiányában az úttesttől jobbra elhelyezett lámpa vonalnál kell (egyébként ha megfigyeled, ez a kettő mindig egybe esik).
Harmadrészt ellentmondásban vagy önmagaddal, mikor azt állítod, hogy természetesen nem állsz meg a kereszteződésBEN a belógatott lámpa vonalában, ugyanakkor hadakozol amellett, hogy igenis meg kell állni a belógatott lámpa vonalában.
Negyedszer, a kresz nem ismer olyat, hogy ha 10 centivel errébb van a lámpa, akkor látod, és vonatkozik rád, ha 10 centivel odébb van, akor már nem látod, teát nem vonatkozik rád (most konkrétan a Tűzoltó utcai kikanyarodásra gondolok, ahol a kikanyarodó elvileg látja a körút lámpáit). A kresz nagyon egyértelmű, megmondja, melyik lámpa vonatkozik rád (ami az úttested jobb oldalán van), és ennek milyen kiegészítő lámpái lehetnek (úttest fölött, illetve attól balra.) A keresztirányú forgalom lámpái semmiképp nem vonatkoznak rád, csak ha már felhajtottál az útra (jelen esetben a körútra), és látsz az úttest jobb oldalán lámpát.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Örülök hogy végül mégis vitáztál "egy hülyével", és az utolsó hozzászólásod révén értettem meg Te hogy gondolkodsz, én hogy gondolkozom és mi a félreértések alapvető oka. Ezt most röviden összefoglalnám, hogy mindenki számára világos legyen és tisztán lásson...
"
Egyrészt a vonal miatt - na ezt már kezded belátni. :)
"
Nem kezdem, beláttam :) Látod milyen jó hogy vitáztunk,
így már egy emberrel több aki ezzel tisztában van. Köszönöm hogy ezt megtanítottad nekem, jó pap holtig tanul.
"
Másrészt mert nem fogadod el, hogy a sáv fölé belógatott lámpa önmagában nem létezhet, csak az úttesttől jobbra elhelyezett lámpa kiegészítéseként,
"
Ezt elfogadom, sőt jómagam írtam is #28-ban.
"
és mint ilyen, nem jelentheti azt, hogy a belógatott lámpa vonalában IS meg kell állni.
"
ha nincs lámpa, nyílván nem kell megállni.
A fő félreértést közöttünk az adta, hogy én a van lámpa - nincs lámpa alatt nem azt értem hogy fizikailag látható-e az adott lámpa, tehát látok-e ott valami fekete dobozt. A fekete doboz látványa nem érdekel, ha nem látom a lámpa jelzését egyértelműen (értsd: a 3 lencsét és azok fényét) akkor számomra az a lámpa nincs ott, nem létezik. A vezetéskor pillanatok alatt kell dönteni, és az agyam automatikusan kiszűri a számomra lényegtelen információkat, mint pl. egy rám nem vonatkozó lámpát. Ha vezetés után megkérdeznék láttam-e olyan lámpát ami nem rám vonatkozik, nem tudnék a kérdésre válaszolni. Annyi információt kell feldolgozni vezetés közben, hogy a lényegteleneket "eldobom" és csak a fontos információkat dolgozom fel. Ezért a Tűzoltós példánál maradva én a körúi lámpát nem látom, tehát nincs ott (és nem azért mert becsukom a szemem :P
"
A kresz (korábban általam bemásolt része) egyértelműen kifejti, hogy megállni vonalnál, vagy vonal hiányában az úttesttől jobbra elhelyezett lámpa vonalnál kell (egyébként ha megfigyeled, ez a kettő mindig egybe esik).
"
Ez világos, én is így gondoltam, ebben eddig is konszenzus volt közöttünk.
"
Harmadrészt ellentmondásban vagy önmagaddal, mikor azt állítod, hogy természetesen nem állsz meg a kereszteződésBEN a belógatott lámpa vonalában, ugyanakkor hadakozol amellett, hogy igenis meg kell állni a belógatott lámpa vonalában.
"
A belógatott lámpa vonalában akkor állnék meg ha az piros volna, de nyílván a kereszteződésbe való behaladás előtt. A lámpa fényét látva azonnal döntést kell hoznod, és onnantól kezdve már nincs variálás. Vagy átmész, vagy nem, de közben megváltoztatni a döntést az álmos könyv szerint nem jó jel, gondolok itt az utolsó utáni pillanatos satufékezésre ami miatt hátulról telibe vernek és társaira...
"
Negyedszer, a kresz nem ismer olyat, hogy ha 10 centivel errébb van a lámpa, akkor látod, és vonatkozik rád, ha 10 centivel odébb van, akor már nem látod, teát nem vonatkozik rád (most konkrétan a Tűzoltó utcai kikanyarodásra gondolok, ahol a kikanyarodó elvileg látja a körút lámpáit).
"
Na itt a nagy félreértés a "látja" szón. Számomra az vonatkozik arra hogy látom a lámpát, hogy látom a jelzését. A tűzoltós saroknál a körúti lámpát nem látod. Ott van az a doboz, de kit érdekel.
"
A kresz nagyon egyértelmű, megmondja, melyik lámpa vonatkozik rád (ami az úttested jobb oldalán van), és ennek milyen kiegészítő lámpái lehetnek (úttest fölött, illetve attól balra.) A keresztirányú forgalom lámpái semmiképp nem vonatkoznak rád, csak ha már felhajtottál az útra (jelen esetben a körútra), és látsz az úttest jobb oldalán lámpát.
"
Így van, ezzel teljes mértékben egyet értek.
Tehát összefoglalnám:
Ha látod a belógatott lámpa jelzését (nem csak a dobozt, a lámpa fényét) akkor a főlámpát, ami jobb oldalon is van, látnod kell. Olyan eset elvileg nem állhat elő (a forgalomszervezésnek erre figyelnie kell) hogy látod a belógatott lámpát, de nem látod a főlámpát (mégegyszer: látás alatt a lámpa jelzését értem).
Tehát ha látod a belógatott lámpát, akkor látni fogod a főlámpát is, és akkor annak az utasításának eleget kell tenned.
Kérdező: megint megnéztem a képet amit feltöltöttél, és ugyanaz a szitu mint a Tűzoltó utca esetében: te kívülről láthatod a belógatott lámpát, de a mellékútról a főúra kanyarodók számára a főútvonalon levő megismételt lámpa nagy valószínűséggel "nem lesz látható". Így kell legyen, mert nincs megállás helyét jelző vonal és főlámpa -> ismétlőlámpa. Mivel csak ismétlőlámpa, ezért úgy kell legyen elhelyezve (forgalomszervezés) hogy a mellékútról a főútra kanyarodók az ismétlőlámpa fényét ne láthassák, mert az zavaró lenne. Te is írtad, hogy bekanyarodás után már a lámpa alatt áll az autó, akkor pedig annak a fényét nem láthatod. Menj oda a mellékutcába, és onnan nézd meg, hogy látod-e az ismétlőlámpa jelzését.
A többi válaszoló és én is azt hittük, hogy a kérdező a mellékútról a főútra fordulás után LÁTJA az ismétlőlámpa fényét. Persze ilyen elvileg nem lehetne (nincs vonal és főlámpa), de a kérdező ezekre a részletekre már nem tért ki. A kérdezett infok birtokában mindenki számára egyértelmű volt, hogy van ott még egy főlámpa is, tehát az egy teljes lámpa, ezért meg kell állnia.
Szóval köszi mégegyszer, és hidd el nem volt "kár a gőzért", örülök hogy tisztába tettük a dolgokat és mindenki ugyanúgy gondolkodik, csak esetleg másképpen fogalmaz.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Opcionális a sáv feletti lámpa? Erre minden KRESZ oktató sírva ordít fel. Olyan, hogy opcionális lámpa NINCS. A kérdéses esetben az 1-es lámpa ahol a megállás helyét jelző vonal van azért van ott, mivel máshol nem is lehet. A forgalom szervezők a sávok feletti lámpákat előrébb hozhatták volna az 1-es lámpa vonalába, de nem tették. Vajon miért? Igen, a gyalogosok védelme érdekében, mert eszük ágában sem volt a parkoló forgalmát ráengedni telizöldel az átkelő gyalogosokra. Igen telizöldel, mert a KRESZ 9.§ (4) bekezdés b) pontja szerinti úgynevezett "irányított zöld" jelzésnél kell a bekanyarodás során a gyalogosoknak elsőbbséget adni. Mi következik ebből? Ha valóban nem kellene figyelembe venni a sávok fölötti jelzőlámpát, akkor a 4-es lámpa "telizöldjénél" jobbra kikanyarodó autóknak nem lenne elsőbbségadási kötelezettségük a gyalogátkelőhelyen áthaladókkal szemben, ami megengedhetetlen hiba.
Az út szélén lévő lámpa, nem fő lámpa, mert ahogy opcionális úgy fő lámpa sincs. Ahol jelzőlámpát helyeznek el, annak a jelzését be kell tartani. A KRESZ 9.§ (3) bekezdés c) pont ami idézve is lett "a forgalmi sáv felett elhelyezett készülék jelzése az alatta levő forgalmi sávban közlekedő járműre vonatkozik." gondolom elég egyértelmű, ha besorolok egy sávba akkor az ott lévő lámpa jelzését be kell tartani, ha van vonal, ha nincs. A KRESZ ilyet, hogy megismételt lámpa jelzését nem kell betartani szintén nem ismer. Nem kell belemagyarázni a KRESZ szabályokba azt, amit azok nem tartalmaznak, mert abból csak butaság születik.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A kérdező állítása szerint (és ha leméred a műhódas kép arányai alapján: az út 3m széles, a felső belógatott "ismétlő" lámpa kb. 1 útnyi távolságban lehet a saroktól, vagyis kb 3m távolságban. Ilyen távolságból pedig LEHETETLEN látni a lámpa jelzését, annyira éles lesz a szög (lsd. Tűzoltó u.i szitu).
Innentől kezdve pedig annak a lámpának a jelzését amit nem látsz, nem is kell betartanod (ahogy azt már korábban is kiveséztük).
Simán lehet olyan, hogy a zöld ellenére az autósnak elsőbbséget kell adnia a gyalogosok részére. Ha bekanyarodsz a zöldön, és ott áthaladnak gyalogosok, szintén elsőbbséget kell nekik adni akkor is ha nyilas zölded van, meg akkor is ha telizölded van:
"
(4) Az (1) bekezdés a)-d) pontjában említett fényjelző készülékek fényjelzéseinek a jelentése:
a) a kör alakú, valamint a kerékpárt ábrázoló zöld fény szabad utat jelez: ha jelzőtábla nem tiltja, az erre vonatkozó szabályok megtartásával egyenesen, valamint jobbra vagy balra bekanyarodva tovább szabad haladni;
b) a felfelé, illetőleg az oldalra mutató nyíl alakú zöld fény a jelzett irányban (irányokban) szabad utat jelez: a jelzett irányban (irányokban) tovább szabad haladni, bekanyarodás esetén a szabad jelzésen áthaladó gyalogosoknak elsőbbséget kell adni;
"
illetve:
"
(5)204 Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik
a) jobbra vagy balra bekanyarodó járművel
- annak az útnak az úttestjén áthaladó gyalogos részére, amelyre a jármű bekanyarodik, továbbá
"
A nyilas zöldnél csak azért emeli ki külön a KRESZ (amúgy nem lenne szükséges, mert ez a kanyarodásról szóló úgyis magában foglalja) mert a nyilas zöld attól nyilas, hogy elvileg nem kell számítanod más, a te utadat keresztező járműre, viszont gyalogosra igen! Ezért direkt kiemeli, hogy ezzel is felhívja a figyelmedet, hogy attól hogy nyilas zöld, attól még állhat fenn elsőbbségadási kötelezettséged!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"
Mert mikor az autó normálisan kifordul már körülbelül alatta is van a lámpának.
"
Vagyis a mellékútról nem láthatja a lámpát, mert egy autó kb. 3-5 méteren befordul. Oldalról ilyen szögben viszont a lámpa fényét lehetetlen lesz látni.
Ha megnézed a képen, a mellékúti saroktól kb. egy sávnyi, azaz kb. 3 méter távolságban van a lámpa.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!