Régen mindenhol balos közlekedés volt. Miért tért át mégis az országok többsége a jobbosra?
A választ annyiban egészteném ki, hogy praktikus oka is lehetett a lovasok bal oldalon történő haldásának, az egymással szemben törénő találkozás és elhaladás: A bal oldalra néző kard nem okozott véletlen veszélyt a jószándékú lovasok számára, ugyanis nem akadtak össze.
gyalogosokna.
. alovasok
Körülbelül a világ lakosságának 34% vezet a bal oldalon, 66% a jobb oldalon. Az utak hosszának arányában 28% a bal oldali, 72% a jobb oldali közlekedésre épült, annak ellenére, hogy eredetileg szinte az egész világon az 1700-as évekig baloldali közlekedés volt, mivel ez az ésszerűbb a jobbkezesek számára.
Vannak tanulmányok, amelyek azt sugallják, hogy a bal oldali közlekedés biztonságosabb, mint a jobb oldali. A legtöbb embernek ugyanis a látás terén is a jobb oldala a domináns. Baloldali közlekedés esetén pedig, például egy előzésnél, a domináns jobb szem pontosabban képes a távolságot és a sebességet megbecsülni. Mégis a jobboldali közlekedés alakult ki.
A középkorban a hintók, szekerek szintén a bal oldalon közlekedtek. A gyalogosok a járdával nem rendelkező utakon a járművekkel szemben, az út jobb oldalán közlekedtek. A Nagy Francia Forradalom idején szimbolikus jelentősége volt annak, ki melyik oldalon halad: a szegények a jobb oldalon, a forradalom ellenségei, az arisztokraták pedig a bal oldalon. Így nem csoda, hogy Napóleon a közlekedés megváltoztatása mellett döntött. A rossz nyelvek szerint döntésében szerepet játszott az is, hogy ő maga balkezes volt. Napóleon fél Európát elfoglalta, és ezekben az országokban bevezette a jobb oldali közlekedést.
Svédország csak 1967-ben tért át "jobbra hajts"-ra. Meglepő módon a személygépkocsik komoly hányada már balkormányos volt, mert a lakosság úgy számolt, és már várta is az átállást. A személygépkocsival vagy teheraatóval történő átállás nem okozott nagy gondot, mert azoknak mindkét oldalán van ajtó, viszont az autóbuszokat baloldali közlekedésre tervezték. Ekkor ismerték meg a nagy autóbuszgyártási hagyományokkal is rendelkező országban az IKARUS nevet, amikor sürösen le kellett cserélni az egész járműparkot, amit csak több ország gyártókapacításának bevonásával lehetett megoldni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!