Indokolt-e ebben az esetben az index használata?
Ha igen: miért? Ha nem: miért nem?
Ez a (jobbra kanyarodókat leszámítva ) minden szinten lámpás kereszteződés Pécsett a Budai Vám. Jobbra-balra a 6-os főút megy, míg fel felé a 66 út kezdődik (?). Nem pontos rajz, de a lényeg rajta van.
A dilemmám a következő:
Nap-mint-nap közlekedek a zöld nyilakkal jelzett útvonalon -külső sávból külső sávba kanyarodás, terelő vonallal fedezve. Ugyanakkor ez egy alacsonyabb rendű útra kanyarodás, irányított zöldel. Az itt járó autósok egyik fele indexel, másik fele nem indexel - így nincs lehetőségem jó példát követni. Én hiszek a terelő-vonalnak, ezért nem indexelek -de az ördög nem alszik, megkérdeztem ugyanakkor a rendőrjárőröket, ők azt mondták: kell az index, mert főútvonalat hagyok el.
Így most -hogy a vasutas definícióval éljek- ZAVARBA ESTEM. Mi a helyes eljárás?
Aki válaszol, kérem tegye meg, hogy odaírja még: érzésből mondja-e a választ, vagy abszolút megbízható a tudása ( pl. közlekes rendőr).
A válaszokat előre is köszönöm!
Az előző az előző előttire vonatkozik - a kollega megelőzött a válaszának elküldésével.
A valós előzőnek: igen, ez valóban így van - ha csak egy sávról van szó. De itt két sáv van.
No hát akkor a véleményem az, hogy egy esetleges karambolt úgy tudsz elkerülni, hogy indexelsz, mivel a válaszolók jelentős többsége szerint kell, így ők is arra számítanának.
Megbüntetni meg úgysem büntetnek meg, akár indexelsz, akár nem, mert dombon ülő szarvasbika vagyok ha valaki egyértelműen be tudja bizonyítani, hogy kell e vagy sem :)
"
van felfestve, mely így azt a benyomást kelti, mintha a főútról való lekanyarodást már korábban a sávokba való besorolással megejtetted volna.
"
A besorolás nem egyenlő azzal, hogy az adott útról letértél. A besorolással csupán a szándék van meg, hogy majd kanyarodnál. Amíg nem kanyarodsz le az adott útról, addig azon vagy. Nem szabályosan ugyan, de egy jobbra kanyarodással előre haladva a főútvonalon vagy, tehát ez is mutatja hogy még ugyanazon az úton vagy.
Gondolatban vedd le az útról a felfestéseket. Így már jobban látszik hogy az egy és ugyanazon út.
"
Más szóval: a kanyarodók számára kijelölt "várakozási helyek", azaz a kanyarodó sávok
látszólag már nem tartoznak a főútvonalhoz, tehát a főútvonalról való lekanyarodást, és
vele együtt az indexelést elvégezted akkor, amikor a sávot kiválasztottad.
"
Dehogyis. Még ugyanazon az úton vagy, nem tértél le róla. A sávváltás nem egyenlő azzal, hogy letértél az adott útról. Ha így szemléletesebb: ha az adott utat körbe falaznák, akkor térsz le az útról, amikor nekimennél a falnak. Itt még csak a fal mellett állnál, de semmiképpen nem mentél még neki, tehát az utat sem hagyhattad el.
"Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a kanyarodó sávokra ráhajtva már csak azokon belül tudsz mozogni;
"
Hát igen, a kanyarodó sávoknak általában éppen ez a célja :) De attól hgoy milyen sávban vagy, még ugyanazon az úton vagy.
"Az is baj még, hogy a terelővonal (céljából eredően) sávokat takar, tehát az indexelés ebben az esetben jelenthet sávváltást, mely így kimeríti a megtévesztés esetét...
"
Ezzel szerintem nem tudsz mit csinálni. A jármű ráutaló magatartása jelezheti a többi vezetőnek mi is a szándékod.
"
kissé naív közlekedőjében a szabad sáv képét kelti a külső sávban való balra indexelés.
"
Az irányjelzés csupán szándékot jelez, az esetlegesen a helyedre kanyarodó vezetőnek meg kell várnia, amíg befejezed a manővert, de legalábbis meggyőződnie arról, hogy be fog férni.
"Kérdés: lehet-e kereszteződésben sávot váltani?
"
Miért ne lehetne? Szerintem lehet, bár nem igazán illik, de elvileg lehet.
Az első hozzászólók egyike vagyok.
Még valamit észrevettem. A kanyarodósávok egyértelműen záróvonallal, és STOP felfestéssel, illetve lámpákkal vannak ellátva. Ez idáig rendben is van. Abban az esetben ha te meggondolod magad és miután kihajtottál a kereszteződésbe, mi tiltja, hogy ne menj tovább egyenesen? Szerintem semmi, záróvonal nincs, kötelező haladási irány megint csak nincs. Én ismétlem magam, aki nem indexel balra, annál fokozottan fogom figyelni, hogy nem-e jut eszébe egyenesen haladni, akár ezt jobbra indexszel jelezve. Mert ugye ez is szabályellenes, de kövezzen meg az aki nekem igazolja, hogy ilyen nem történik minden nap. Rendőr vagyok, de nem a közlekedésrendészeten dolgozom. Nekem az az álláspontom a KRESZ-t értelmezve, hogy indexelni kell. 99%-ra mondom, hogy ha elmulasztod, azért nem fognak megbüntetni. Azonban ha történik egy baleset, soha az életbe nem fogja semelyikőtök sem elismerni. Azonban ha jelzed a szándékod, megkapod az elsőbbséget, és netán erre tanúd is van, be vagy biztosítva.
Többek szerint az indexelés biztosítja az elsőbbséget,segít elkerülni a baleseteket.
Kac-kac.
A STOP tábla is csak akkor tölti be funkcióját - ha meg is adják az általa jelzettet elsőbbséget.
Baleset estén meg mit is lendítene a dolgokon, Ki bizonyítaná ??
Viszont olyat már többször is láttam,hogy valaki indexelt és pont ellenkező irányba kanyarodott!
A szemben állók közül meg degeneráltnak gondolnám azt aki az előtte lévő NÉGY sávból mind azokat várná a maga melletti KETTŐBE akik nem indexelnek balra ...
Teljesen egyértelműnek tartom,hogy a balra kanyarodó sávból balra fognak kanyarodni akkor is ha nem indexelnek illetve nem hinném,hogy aki ezt elmulasztja az majd egyenesen menne tovább. Nem is lenne hol és hová hiszen a mellette lévő KETTŐ sávban autók indulnak vele párhuzamosan,szemben pedig falként állná útját két álló kocsisor.
Tehát a kérdésre válaszolva NEM,nem KELL indexelni bár lehet és egyik meglétéért vagy elmulasztásáért sem jár büntetés de egyik sem okoz balesetet vagy mentesít alóla.
Viszont feltételezésekbe bocsátkozni puszta fantáziálás - ami ellent mond a "bizalmi elvnek" vagyis a KRESZ meghatározó ALAPTÖRVÉNYÉNEK.
"Teljesen egyértelműnek tartom,hogy a balra kanyarodó sávból balra fognak kanyarodni
"
Szemből érkezve ugyan már mégis honnan tudnád hogy az balra kanyarodó sáv? Talán röntgen szemed van, hogy hátulról is látod mit mutatnak a táblák?
"
elmulasztja az majd egyenesen menne tovább. Nem is lenne hol és hová
"
Teljesen mindegy hogy lenne-e lehetőséged másfele menni vagy sem. Ha egyszer irányt változtatsz, kell indexelni, akkor is, ha akár az adott sávot jobbról befalazzák és másfele nem tudsz menni. Az irányváltoztatás tényét ez nem változtatja meg.
"de egyik sem okoz balesetet vagy mentesít alóla
"
Ez valóban így van, de szerintem a közlekedésben nagyon fontos az - általad is említett bizalmi elv miatt is - hogy mindig lássuk a másik milyen manővert fog végrehajtani, a kocsi mozgása legyen ráutaló, illetve az indexszel tudjuk jelezni a többiek felé is, mire készülünk. Nem dísznek van felszerelve.
"
Viszont feltételezésekbe bocsátkozni puszta fantáziálás
"
Milyen feltételezésről beszélünk? Szó sincs feltételezésről. Van egy kanyarodó sáv, amiben haladók irányt változtatnak, amit indexszel jeleznek. Az index használatával a szemben jövők is látják hogy ők bizony kanyarodni fognak.
Egyedül az az egy probléma van, hogy mivel két egymás melletti sáv van, ezért elvileg a belső sávban haladók hihetik azt a külső sávban haladók indexeléséből kiindulva, hogy sávot fognak váltani. De ez pedig megint csak ráutaló magatartással egyértelműsíthető: ha nem húzodsz befele, akkor tuti nem váltasz sávot. Ha kicsit finoman húzodsz be, akkor valszeg sávot szeretnél váltani.
A piros lámpánál állva pedig célszerű lehet a zöld előtt 5-10 mp-el kitenni az indexet, és akkor mindenki tudni fogja, hogy nem a sávváltás miatt indexelsz, hanem azért mert majd le fogunk kanyarodni az adott főútvonalról.
Ilyen egyszerű.
Nem olvastam végig mindenkit, de nekem úgy tanították, hogy kanyarodósávban is kell indexelni. Ha kanyarodósáv van nyilas lámpával meg terelővonallal, akkor is. Két esetben nem kötelező: ha fizikai akadály miatt mindenképp kanyarodsz, vagy ha főútvonal vagy és a főútvonallal együtt kanyarodsz. Az előbbire láthatunk példát a rajzon is: ha a kép jobb felső sarkából jössz a legszélső sávban, akkor ott jobbra kanyarodáskor nem kell indexelned, mert a járdasziget, mint fizikai akadály jobbra kanyarodásra kényszerít.
Egyébként valóban megfigyelhető némi hasonlóság a rajzon levő kereszteződés meg a "főútvonal kanyarodik" esete között. Amikor főútvonal kanyarodik, akkor is szoktak ugyanilyen görbe terelővonalakat felfesteni. Ott is ugyanazt a célt szolgálja, mint itt: a párhuzamos kanyarodó sávok határát meg lehessen állapítani, ne menjenek egymásba a járművek az eltérő ívek miatt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!