Indokolt-e ebben az esetben az index használata?
Ha igen: miért? Ha nem: miért nem?
Ez a (jobbra kanyarodókat leszámítva ) minden szinten lámpás kereszteződés Pécsett a Budai Vám. Jobbra-balra a 6-os főút megy, míg fel felé a 66 út kezdődik (?). Nem pontos rajz, de a lényeg rajta van.
A dilemmám a következő:
Nap-mint-nap közlekedek a zöld nyilakkal jelzett útvonalon -külső sávból külső sávba kanyarodás, terelő vonallal fedezve. Ugyanakkor ez egy alacsonyabb rendű útra kanyarodás, irányított zöldel. Az itt járó autósok egyik fele indexel, másik fele nem indexel - így nincs lehetőségem jó példát követni. Én hiszek a terelő-vonalnak, ezért nem indexelek -de az ördög nem alszik, megkérdeztem ugyanakkor a rendőrjárőröket, ők azt mondták: kell az index, mert főútvonalat hagyok el.
Így most -hogy a vasutas definícióval éljek- ZAVARBA ESTEM. Mi a helyes eljárás?
Aki válaszol, kérem tegye meg, hogy odaírja még: érzésből mondja-e a választ, vagy abszolút megbízható a tudása ( pl. közlekes rendőr).
A válaszokat előre is köszönöm!
01:30-as vagyok.
Nem szokásom fikázni valakit azért amiért ilyen vagy olyan kocsival jár, járhatnál akár űrsiklóval is, nem érdekel.
Csupán arra próbáltam volna meg felhívni figyelmedet, hogy az irányjelzési kötelezettséged NEM annak függvénye, hogy az a szerencsétlen lámpa milyen színben világít vagy nem világít, villog vagy nem villog.
A lámpa az elsőbbségi sorrendet szabályozza, azt a tényt nem változtatja meg, hogy Te irányt változtatsz. És mint be is vallottad villogó sárgánál jeleznél irányt, tehát akkor is kell amikor a lámpa működik. Amúgy pedig az hogy neked mondjuk nyilas zölded van, még nem jelenti azt 100%ban, hogy a szembe jövőnek nem lesz zöldje. Már ide is többször írtak olyan balesetről hogy a lámpa elromlott és egyszerre volt a szembejövőknek zöldjük. Jó ez nem üzemszerű működés, de mégis előfordult.
Inkább tedd ki, abból baj nem lehet...
Egyébként az irányított zöldnél is lehet pl olyan, hogy azon az úton ahova kanyarodsz a gyalognak zöldje van veled együtt (a nyilas zöldtől függetlenül még lehet hogy a gyalognak elsőbbséget kell adnod).
Nem árt ha esetleg ők is látják az indexből, hogy arra fogsz majd kanyarodni.
Uraim! Meg ne feledkezzenek már magukról!... Mindketten nagy segítségemre vannak (ahogy előző válaszolók is), mert bár egyöntetű vélekedés nincs, az itt felvázolt direktívákkal bizony már lenne esélyem elkerülni az index elmaradásáért járó közúti bírságot, és/vagy szabálysértési eljárást, és/vagy közlekedési balesetet.
Más szóval: ne személyeskedjenek, ne torzsalkodjanak csak azért, mert eltér a véleményük - ezért kértem a segítségüket. Én jelem helyzetben úgy látom, hogy jelen esetben a tevőleges indexelés a kisebbik rossz, míg az irányjelzés elmulasztása a burkolati jelekre hivatkozva igen rizikós felfogás. Ezzel máris előrébb vagyunk, hiszen eddig nem indexeltem - de eztán fogok, így elkerülve a büntetést.
Ha javasolhatom, előlegezzenek meg egymás iránt a jártasság, és a jó szándékot illető, valamint a tévedés-, és annak belátásának képességét illető bizalmat. Ezért is kértem, hogy ha valaki nem 100%-ig bizonyos a dolgában, jelezze, hiszen ez nem szégyen; mindaddig amíg így tesz, nincs baj, nincs probléma. Ha meglátásukban azonban mindkettejük biztos, javaslom, hogy tényekkel alátámasztott érvekkel igyekezzék egymás meggyőzni - ebből lesz ugyanis eredmény. Ez a közös cél, hiszen ki tudja melyikünk fog egy hasonló forgalmi szituációban kialakult balesethelyzetet ép irhával/tárcával megúszni... kortól, nemtől, hajszíntől, bőrszíntől, kedélyállapottól, foglalkoztatottságától, nemi orientációtól, az esti szex meglététől, vezetett autómárkától, annak pillanatnyi piaci értékétől, műszaki állapotától, vezetett járműtípustól, és vezetett kilóméterszámtól ez a probléma nem függ: bármelyikünknek jól jöhet ez a tudás.
Én például egy barna hajú 23 éves kaukázusi heteró főiskolás férfi vagyok, akit az előző esti szeretkezés ellenére a napi 10-30 levezetett kilométerrel járó "gyakorlottságában", az eseti zaklatottságában, valamint az általános napvégi fáradtságában csak az amúgy önmagát meghazudtoló reakcióideje mentett meg attól, hogy a 14 éves korának megfelelő állapotú, de a típusra jellemző átlagnál sokkal, általánosságban pedig aránylag kicsit jobban karbantartott, 150.000 Ft becsült értékű LADA 2105-ös személy-gépkocsijával pillanatnyi figyelem-elterelődés áldozataként belerongyoljon az elé irányjelzővel külső-belső irányú sávváltást végrehajtó limuzinba.
Mi is ebből releváns információ? A kanyarodás közben/után irányjelzővel sávot váltó gépkocsi, amibe minden más esetben belerongyoltam volna. Legyenek tehát tekintettel a fenti megállapításra: erre a probléma-környezetre tessenek szorítkozni... :)
Az eddigi válaszadóknak köszönöm a segítséget. Új meglátásokra még mindig nyitott vagyok - továbbra is a válasz megbízhatóságának megjelölésével.
Előző: Az említett kereszteződés a Pécs-Komló, Pécs-Szekszárd-Budapest táv, a déli határvidék, és mindezek agglomerációjának teljes forgalmát, valamint Pécs peremkerületi szgk.-, és busz-közlekedésének egy részét, ÉS a Pécset elkerülő körgyűrű teljes nyomását lebonyolítja - tehát egészen nagy forgalmú. Ennek megfelelően a meg-meg engedett gjm. forgalomra párhuzamos gyalogos közlekedés - a forgalmi csomópont kialakításának jellegéből adódóan- mindig csak a jobb oldalon történik.
Mellékes információ, de érezteti a hely fontosságát az a tény, hogy ez a lámpás kereszteződés azon kevesek egyike Pécsett, melyet éjszaka sem kapcsolnak "Vigyázz!" állásba ( magyarán éjszaka is ki kell "várni", míg az indukciós hurok zöldet kapcsol.)
én még csak most tanulom a kreszt, majd jövő héten vizsga, de az oktató mondta inkább indexeljünk, minthogy ne.
amúgy volt egyik válaszba hogy kanyarodó főutnál nem kell..
haha, akkor rossz egy 3 pontos kérdés???mert ott van olyan, és kell ott is.
Akkor megint leírom, immáron sokadszor:
Attól hogy kanyarodó sáv, még kell indexelni, mert irányváltoztatást hajtasz végre, és mint ilyen, irányjelzővel jelezni kell. A kanyarodó sávnak egyedül az a szerepe, hogy a kanyarodásra (vélhetően többet) váró autósok hadát leválasszuk az egyenesen tovább haladni szándékozoktól, így mindenki gyorsabban elérheti a célját, mintha csak egy sáv lenne, amiben előre is és kanyarodva is lehet haladni...
De ha jobban tetszik, nekem az oktatóm az indexelés döntési fáját az alábbiak szerint vázolta fel:
- ha tekerem a kormányt
- és nem parkolok
- és nem a kanyarodó főútvonal vonalvezetését követem
MINDÍG (minden körülmények között :) kell indexelni.
Legyen szó kikerülésről, előzésről, sávváltásról, kanyarodásról, megállásról, stb minden esetben.
Ehhez jön még pluszban a kanyarodó főútvonal elhagyása egyenesen amikor ugyan nem tekerjük a kormányt, de mégis kell indexelni, mert irányváltoztatást hajtunk végre.
Szóval az ökölszabály: HA TEKEREM A KORMÁNYT, ELŐTTE INDEXELEK.
De aki nem hiszi:
"
Irányváltoztatás, irányjelzés
29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet.
(3) Az irányjelzést irányjelző készülékkel, ilyen készülékkel fel nem szerelt jármű esetében pedig karral vagy jelzőtárcsával kell adni, oly módon, hogy az elölről, hátulról és a megfelelő oldalról jól látható legyen.
"
Szó sincs olyan felmentésről, hogy kanyarodó sáv esetében, vagy ilyen olyan lámpa esetében nem kellene jelezni. Aki esetleg mégis találna ilyen kitételt, azt meghívom egy korsó minőségi! (értsd: 500ft-nál drágább, de azért 3ezernél olcsóbb :)) sörre.
Előző: Korrekt, eddig én is eljutottam, DE!... ha megnézed az ábrát (mert miért ne tennéd), láthatod, hogy a kanyarodó sávok között terelővonal van felfestve, mely így azt a benyomást kelti, mintha a főútról való lekanyarodást már korábban a sávokba való besorolással megejtetted volna. Más szóval: a kanyarodók számára kijelölt "várakozási helyek", azaz a kanyarodó sávok látszólag már nem tartoznak a főútvonalhoz, tehát a főútvonalról való lekanyarodást, és vele együtt az indexelést elvégezted akkor, amikor a sávot kiválasztottad.
Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a kanyarodó sávokra ráhajtva már csak azokon belül tudsz mozogni; sem jobbra, sem pedig egyenesen haladni nem vagy képes (mert hova is?), csupán teljes megfordulást végezhetsz (ha végezhetsz?! jó kérdés). Ugyanekkor fontos mérlegelni azt a körülményt, hogy főútvonal-kanyarról való jobbra/egyenesen lehajtás csakis jobb szélső sávban lehetséges - ellentétben ezzel az esettel, ahol történetesen balra kanyarodsz a haladási iránynak megfelelő bal oldalon.
Az is baj még, hogy a terelővonal (céljából eredően) sávokat takar, tehát az indexelés ebben az esetben jelenthet sávváltást, mely így kimeríti a megtévesztés esetét... elég ránézni az ábrára, hogy ez tudjuk: a haladási irányunkra becsatlakozó, macisajttal megfogott kanyarodósáv ( fent egy részlete látható; a szembe-forgalomhoz tartozik. ) kissé naív közlekedőjében a szabad sáv képét kelti a külső sávban való balra indexelés. Kérdés: lehet-e kereszteződésben sávot váltani? A KRESZ nem ad megfelelő direktívát a helyzet helyes értelmezésére.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!