Mit szólnátok ahhoz ha mondjuk a 65 év felettieket kitiltanák a forgalomból?
Mondjuk csak pl. reggel 6 és 8 között és délután 15.00 és 17.00 között? Mert azt tapasztalom hogy a nagyobb városokba a csucs időben a dugók naggyábol a totyogásuk miatt alakul ki.
Most normális válaszokat szeretnék.
Én az ilyen "fűnyíró-elven" működő kitiltást nem támogatom. Egyáltalán nem életkortól függő, hogy ki milyen stílusban vezet. Van, aki 20-25 évesen is annyira fél az autótól, hogy 40-nél gyorsabban nem mer menni és kóvályog a sávok között és van, aki 65 év fölött is képes tartani a forgalom ritmusát. Inkább a jogosítványhoz szükséges orvosi alkalmassági vizsgálatot venném szigorúbban. Egyrészt el kellene érni, hogy a háziorvosok is komolyan vegyék a dolgot és ne adják minősítsék alkalmasnak a majdnem teljesen süket, vak és egyensúly-érzékelésüket elvesztett öregembereket, mert "csak a piacra járok már az autóval meg az állomásra az onokákért, doktor úr". Értem én, hogy 50 éven át nem okoztak balesetet, de mindenkinek eljön az a kor az életében, mikor már képtelen a biztonságos járművezetésre - és ezen nem enyhít az sem, ha csak hétvégén a piacra ugrik ki a Feliciájával. Illetve bevezetnék valamiféle idegrendszeri vizsgálatot is: reflexvizsgálat, memóriateszt, koncentrációs készség tesztje... Rengeteg vizsgálati módszer van arra, hogy felmérjük a páciens idegrendszerének állapotát. Nem elég, ha a vérnyomása jó, illetve nagyjából jól lát és jól hall. Ha 1,5-2 másodperces reakcióideje van, nem érnek az érzékei semmit, mert nem tud időben reagálni. Ha fél percen belül elfelejti a látott 30-as táblát, akkor meg hiába reagálta le időben. Ha pedig képtelen egy-két percnél tovább az útra koncentrálni, akkor szintén nem egészséges, ha autóba ül. De akár a párhuzamos koncentrálást vagy a mozgáskoordinációt is fel lehetne mérni, az sem jön rosszul autóvezetésnél.
Meg fogsz lepődni: nem csak 65 év felettiek hullnának ki. Bizony lehet, hogy lennének 40-50 évesek, sőt, egyes izgága 20-25 évesek is kiperegnének az orvosi alkalmasságin. Valóban, nem tudja az orvos felmérni, hogy ki milyen stílusban vezet, de a vezetési stílust a képességek nagy mértékben meghatározzák. Általában az vezet idegesítően lassan, aki számára túl bonyolult a forgalom, képtelen követni, folyamatosan le van maradva, ezért a kormányt görcsösen szorítva, a szélvédőre tapadva, riadt szemekkel néz kifelé az autóból, hogy mi történik körülötte. Közben meg nem mer gyorsan menni, nehogy valami baj legyen. Aki biztonságban érzi magát vezetés közben (akár valós ez a biztonságérzet, akár nem), az elfogadható tempót fog futni, nem tart fel senkit. Vagyis ha a bizonytalan, egészségileg alkalmatlan sofőröket kiszűrjük, máris jobb lesz a helyzet. A vezetéstechnikai hibák miatt tötymörgő vezetőkre pedig csak a sokszor emlegetett időszakos vizsgák jelenthetnének megoldást. Ma Magyarországon ha az ember nem csinál valami égbekiáltóan nagy hülyeséget, élete végéig lehet jogosítványa, ha egyszer megszerzi. Vagyis a kutya nem érdeklődik, hogy tud-e a KRESZ változásairól és egyáltalán képes-e vezetni. Ha 50 évig nem is ül autóba, az sem érdekel senkit. Pedig ha mondjuk 5-10 évente újra le kellene vizsgázni KRESZ-ből és gyakorlati vizsgát is kellene tenni, sok olyat lehetne kipotyogtatni, akik valahogy összeszenvedték a gyakorlati vizsgát, de igazán soha nem tanultak meg vezetni.
Bár a cél itt sem az lenne, hogy vágjuk el őket az autóvezetéstől. A cél az lenne, hogy ezek az emberek kapjanak egy megfelelő szakértői véleményt a hibáikról és azokkal felkeressenek egy vezetéstechnikai oktatással foglalkozó iskolát, ahol ezeket a hibákat tudják orvosolni. Így pár hónap után sokkal jobb vezetőként térhetnek vissza a forgalomba.
Na, de felébredek lassan, mert a bilibe lóg a kezem. A háziorvosokat a zsebbe csúsztatott boríték meg tudja győzni a jelentkező alkalmasságáról, az idegrendszeri vizsgálatot élből szabotálják, mert "nem érnek rá", a sofőrök merő szívatásnak fogják fel, hogy "miért kell nekik ennyiféle vizsgálat, régen nem vót ennyi, oszt' mégse haltak meg ilyen sokan", a KFF nyivákol, hogy nincs kapacitása az időszakos vizsgákra, ha mégis bevezetik, akkor ott is röpködni fognak a tízezresek, ahogy azt itt is egyre gyakrabban olvashatjuk, aki pedig mégis alkalmatlannak bizonyul (mert nem adott elég kenőpénzt), az rögtön diszkriminációt kiált és sajnálkozik, hogy neki kenyérre sincs pénze, nem hogy tanfolyamra. Persze arra telik, hogy a WC-re is autóval járjon, de arra nem, hogy megtanulja rendesen vezetni is azt. Szóval igen, van megoldás, de az itthoni körülmények között borzasztó nehéz megvalósítani. Az általad emlegetett módszer viszont nem jó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!