Mi a különbség a közúti baleset okozása és a közúti veszélyeztetés között? Melyik eset mikor áll fent?
közúti baleset okozása = te beledurransz valakibe
közúti veszélyeztetés = a szívbajt hozod rá a másikra mert majdnem belecsattantál
A közúti baleset okozását csak gondatlanul lehet elkövetni, és ez különbözteti meg a közúti veszélyeztetéstől.
Közúti baleset pl ha az út és a látási viszonyoknak megfelelően vezetsz, de valamilyen hibádon kívüli ok miatt történik baleset.
A közúti veszélyeztetést pedig csak szándékosan lehet elkövetni, pl rárántod a kormányt, nem adsz elsőbbséget stb...
Közúti veszélyeztetés (Btk. 186.)
"Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével
más vagy mások életét vagy testi épségét
közvetlen veszélynek teszi ki, bűntettet követ el, és
három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
A büntetés öt évig terjedő szabadságvesztés, ha
a bűncselekmény súlyos testi sértést, két évtől nyolc
évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény
maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást
vagy tömegszerencsétlenséget, öt évtől tíz évig terjedő
szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált, öt
évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény kettőnél több ember halálát okozza, vagy
halálos tömegszerencsétlenséget okoz."
A bűncselekmény elkövetője kizárólag az a személy
lehet, aki mint járművezető a közúti közlekedési szabályok hatálya alatt áll, így a KRESZ és az egyéb
közlekedési szabályok rendelkezéseibe ütköző magatartást
tanúsító utas vagy gyalogos nem vonható a közúti veszélyeztetés miatt (de más bűncselekmény
miatt igen!) felelősségre. A tettes szempontjából irreleváns,
hogy a cselekmény elkövetésekor volt-e járművezetői engedélye vagy sem. A bűncselekmény
kizárólag szándékosan követhető el, a közúti veszélyeztetésnek ugyanis nincsen gondatlan alakzata.
Gyakran előfordul, hogy a büntetőjogi felelősségre
vonásra azért kerül sor, mert az ittas járművezető a
rendőri intézkedést elkerülendő, felé történő kormányzással kényszeríti a rendőrt kitérésre. Tekintettel
arra, hogy ezzel a cselekménnyel a rendőrt
az elkövető közvetlen veszélybe hozza, a bíróság a
hivatalos személy elleni erőszakkal halmazatban álló
közúti veszélyeztetés bűntettét állapítja meg.
Közúti baleset okozása (Btk. 187.)
"Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével
másnak vagy másoknak gondatlanságból súlyos
testi sértést okoz, vétséget követ el, és egy évig terjedő
szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy
pénzbüntetéssel büntetendő. A büntetés három évig
terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény maradandó
fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy
tömegszerencsétlenséget, egy évtől öt évig terjedő
szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált, két
évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény kettőnél több ember halálát okozza, vagy
halálos tömegszerencsétlenséget okoz."
A közúti baleset okozása gondatlan bűncselekmény.
Ez az egyik megkülönböztető ismérve a kizárólag
szándékosan elkövethető közúti veszélyeztetés bűncselekményével szemben. A bűncselekményt csak
olyan személy követheti el, aki a közúti közlekedési
szabályok hatálya alatt áll. Nem tartoznak e körbe az
utasok, gyalogosok, mivel a Btk. vonatkozó szabályaés utasokra vonatkozó rendelkezések.
Az elkövető szempontjából nincs jelentősége annak,
hogy a bűncselekmény elkövetésekor rendelkezett-e
járművezetésre jogosító okmányokkal vagy sem.
A bűncselekmény megállapítására akkor kerülhet sor,
ha az elkövető a közlekedési szabályok megsértésével
másnak, másoknak 8 napon túl gyógyuló súlyos testi
sértést okoz. Ha a sérülés 8 napon belül gyógyul, a
tettes szabálysértés elkövetése miatt vonható felelősségre.
A Legfelsőbb Bíróság egyik eseti döntésének értelmében
a több ember halálát eredményező közúti
baleset gondatlan okozásának vétsége miatt tartozik
büntetőjogi felelősséggel az a tehergépkocsi-vezető,
aki a meghibásodott pótkocsit éjjel, kivilágítatlanul
úgy hagyja az úttesten, hogy az a forgalmi sáv nagy
részét elfoglalja; valamint az a járművezető is, aki az
időközben elhelyezett "egyéb veszélyt" jelző közlekedési jelzőtábla figyelmen kívül hagyása mellett
az éjszakai órákban "vakon vezetve" a kivilágítatlan
járműszerelvénybe beleütközve három személy
halálát okozza (BH 319/1998.).
Nem állapítható meg ellenben a halálos közúti baleset
gondatlan okozásának a vétsége a túlzott sebességgel
nem haladó gépkocsivezetővel szemben, aki
az esti sötétségben, a fényvisszaverő prizmával nem
rendelkező és kivilágítatlan kerékpárját ittasan, sötét
ruhában toló sértettet - aki a jelzőtábla tiltó rendelkezései
szerint ott jogszerűen nem is tartózkodhatott
volna - halálra gázolja (BH 459/1996.).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!