Körforgalomról hogy rendelkezik manapság a KRESZ?
31 éve csináltam, akkor úgy tanították, hogy mindig annak elsőbbsége van, aki bent van a körforgalomban. Befelé nem kell index, kifelé kötelező.
Manapság valahol olvastam, hogy elvileg csak magában a körforgalomban jobbkéz-szabály lenne, ha nem lenne előbbségadás kötelező tábla a behajtóknál, de mivel mindehol van, így érdemben technikailag nem változott semmi, csak a jogalap.
Egyébként nem tudom, hogy Magyarországon van-e pl. lámpás körforgalom, németeknél ismerek olyat, ahol jó nagy körforgalom van, méretben nagyobb vagy akkora mint Pesten a Kodály-Körönd, amit lámpa állítgat meg.
Szerintem 31 évvel ezelőtt sem állított olyat a KRESZ, hogy a körforgalomban a bent lévőnek lenne elsőbbsége. Az egy más kérdés, hogy így tanítják, mert a gyakorlatban ezt jelenti.
Tudok mutatni olyan helyet, ahol nincs EAK, de körforgalom (bár szerintem ez egy önkormányzati magánakció lehet mindenféle útügyi előírást mellőzve): [link]
Az Útügyi Műszaki Előírás alapján miden körforgalom esetében kötelező az EAK (54. oldal: [link] )
Van jelzőlámpás körforgalom, pl. az M0-ás északi végén vagy Győrben.
"31 éve csináltam, akkor úgy tanították, hogy mindig annak elsőbbsége van, aki bent van a körforgalomban. Befelé nem kell index, kifelé kötelező."
Ez így van ma is.
"Egyébként nem tudom, hogy Magyarországon van-e pl. lámpás körforgalom"
Győrben van kettő. Ezek többsávos körforgalmak. Ha nem működik a lámpa, akkor a szokásos körforgalmi szabályok szerint kell közlekedni.
Köszönöm a kimerítő válaszokat.
Egy kérdés még. Van olyan ország, ahol balra indexelnek körforgalomban?
Északkeleti, litván, Lett és hasonló kamionosoktól látok rendszeresen ilyet.
Eleinte azt hittem, hogy valami hülye vezet, de nem létezik, hogy ennyi kretén van.
Románia is pl. asszem ott kötelező is. Igazából ezzel annyit jelez behajtáskor, hogy nem az első kihajtón megy ki, megkönnyítve a bizonytalan várakozó dolgát, aztán úgy marad.
Nekem mondjuk alapelvem az, hogy ha első kihajtón megyek ki, már indexelek, ha nem az elsőn, akkor is amikor a célom előtti mellett elhaladok, már rakom kifele, az első pillanatban, amikortól nem lehet megtévesztő. Bár nem sok értelmét látom, mert én ha valaki nem totál mazsola, ránézésre behajtáskor megmondom róla, hanyadikon fog kimenni, látszik a trajektórián. Túlkomplikálják az emberek a körforgalmat, pedig olyan logikus és annyira hasznos, hogy elmondani nem lehet. Csak ugye nem szabad balf*sznak lenni, az mindent megnehezít.
(Bocs, de 31 évvel ezelőtt – 1994-ben – nem taníthatták azt, hogy „Befelé nem kell index”, mert ez KRESZ módosítás után, csak 2001. május 1-étől van így; addig a körforgalmú útra történő bekanyarodás esetén is kötelező volt az irányjelzés.
A módosítást a 28/2001. (II. 15.) Korm. rendelet 11. szakasza iktatta be.)
6 valszeg igazad van, és a 2003-as nagymotorjogsimmal keverem. Az sem most volt. :)
A lényeg az volt, hogy az oktató a bent levő elsőbbségére hívta fel a figyelmet, mintha tábla nélkül is evidens lett volna.
7 lehet félreérthető voltam, nem a behajtásnál, hanem amíg bent van, addig folyamatosan indexelnek balra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!