Egy ilyen helyzetnél kinek van igaza?
Nem történt baleset, de lehetett volna. Nekem azóta is felmegy a pulzusom, ha eszembe jut, és nem a súlyossága miatt, hanem a másik fél viselkedése miatt.
Városon belül, kétsávos főút. Belsőben megyek, a külsőben egy kisteher jön félig mellettem, félig mögöttem.
Észreveszem, hogy beszűkül az út egy sávra (körforgalom előtt), a külsőbe kell kimennem. A kisteher tőlem valamelyest lemaradva van, de úgy nézem, hogy némi gázadással beférek elé gond nélkül. Irányjelzek, rányomok a gázra, erre elkezd felgyorsulni hozzám a kisteher. Csak annyira gyorsít, hogy mellettem jöjjön ugyanannyival. Ahogy lassítok, elkezd lassítani, miközben az előtte menő forgalom ezt nem indokolja (kb 20 méterre volt a legközelebbi autó előtte). Se le nem hagy, se be nem enged, pedig irányjelzek. Erőteljesebben lassítok, de nagyon rövid a táv a sávok egybeolvadása és a kirakott tábla között, így már ráfutok a csíkozott részre, mire legalább a kisteher mögötti személyautó beenged maga elé.
Ezután a kisteher sofőrje a hátsó ablakán át (platós) mutogat meg láthatóan szidalmaz.
Én úgy gondolom, hogy úgy, hogy eleve le volt maradva, alap kellett volna legyen, hogy beenged. Ha meg annyira nem akar beengedni, akkor hagyjon le, ha elkezdek lassítani. Láthatóan a kisteher sofőrje más véleményen volt, bár nem értem milyen alapon.
Viszont mikor az eset után ezt elpanaszoltam valakinek, azt mondta, hogy lehet, hogy én nem voltam elég körültekintő. Megmagyarázni ezt a kijelentést annyira nem tudta, de ettől még érdekel:
Szerintetek ki hibázott ennyi alapján?
Ő volt a gyökér, persze ha ráhúzod a kormányt, akkor te lennél a hibás.
Normális mentalitású országokban teljesen alap, hogy beengednek ilyen helyzetben.
Két dolgot keversz.
Nem, nem alap, hogy beengedjen. Mégis minek kellene beengednie, ha ott, abban a szituációban neki van elsőbbsége?
nagyon elment ez a téma az utóbbi időben abba az irányba, hogy a pofátlant nézzük el. Ha melletted van, akkor nem rágyorsítasz, hanem mögé sorolsz be, mert neki van elsőbbsége, te váltasz sávot nem ő.
Ha meg nem tudsz legyorsulni egy kistehert...
Nyilván ettől még f/szkalap, hogy sz/pat, pláne, hogy mutogat meg ilyenek. Természetesen ez nem helyes, de neki volt elsőbbsége, a helyzetet te kezelted rosszul, ő csak prosztó proli módjára reagált.
ma 07:01 Talán olvasd végig még egyszer a kérdést.
Kérdező: Sajnos többször is találkoztam már ugyanilyennel, engedd el, ne foglalkozz vele.
Az egyértelmű, hogy annak van elsőbbsége, aki nem vált sávot. De a kisteher orrának vonala kb egybe esett az én kocsim farának vonalával, nem ment gyorsan, kb 45-tel, miközben 50 a sebességhatár. Én felgyorsultam kicsit, így lazán be kellett volna férjek elé. Ekkor rányomta ő is a gázt. Nem fogok azért 60-nal vagy többel menni a városban, hogy beelőzzem, szóval ennek sok köze nincs ahhoz, hogy le tudsz-e előzni egy kistehert. Itt arról van szó, hogy biztonsággal beférni a másik elé, zavarás (!) nélkül. Én viszont úgy éreztem, szándékosan akadályoz, miközben szabályosan kezdtem meg a manővert.
Amúgy a problémám nem az lett volna, hogy ha nem enged maga elé (bár ezt írtam is, amúgy), hanem a lassításomnál ő is azonnal lassítani kezdett, amivel engem még erőteljesebb lassításra kényszerített, úgy, hogy amúgy mögöttem jöttek mások is, akik szintén át akartak menni a másik sávba. És igen, ezt bizonyítani kb lehetetlen lenne, max szemtanúkkal. Inkább ott pattant el az agyam, hogy még a kisteher sofőrje szidalmazott engem, szerintem alaptalanul.
"Szándékos akadályozás. Bírságolható"
Igazából nem, hiszen ő halad a saját sávjában és elsőbbsége van a sávváltóval szemben. Az más kérdés, hogy etikus dolog-e, nyilván nem az.
Ilyen esetben 2 dolgot szoktam tenni. Egyrészt időben észreveszem, hogy nem fog beengedni meg búnkózik. Másrészt ha időben észreveszem, hogy a sávon megszűnik, akkor besorolok, ha azt látom, hogy direkt lassít, akkor hirtelen visszaváltok és padlógázzal kilövök. Kis motor van a kocsimban, de eléggé jól gyorsul. Rendszerint ezzel a legtöbben nem tudnak mit kezdeni, nem tudnak időben reagálni rá, főleg egy teherkocsi nem fog tudni úgy gyorsulni.
Másik eset, hogy lassítok és mögé próbálok besorolni, ha kell, akkor kifejezetten lassítok, hogy elmenjen mellettem, jellemzően ebből nem szokott gond lenni. Legtöbb esetben ez a jobb amúgy.
Ha annyira lassít, hogy nem tudsz bemenni, akkor lefékezel állóra és majd a népharag eltakarítja. Hidd el, nem fog megállni, hogy akadályozza 10 autó besorolását, csak akkor ha ki akar szállni emberkedni veled, de akkor ott valami más is lehet már a háttérben.
Amúgy magától a jelenségtől én is falnak tudok menni.
Én mindig figyelem a mellettem haladókat is, és ha kell lassítással, gyorsítással segítem őket. Előre is helyet csinálok, ha látom, hogy sávot fog váltani.
Fordítva sávváltásnál igyekszem nem zavarni a másikat, időben jelezni, hogy reagálhasson, gyorsítással elé kerülni, hogy ne zavarjam.
De vannak akik egyszerűen csak köcsögök az úton és szándékosan akadályoznak/hátráltatnak másokat. Én főleg női sofőröknél tapasztaltam ezt, hogy egyszerűen jön mellettem úgy, hogy az autóm vége az autója elejével van egy vonalban. Egyszerűen nem értem ezt a fajta tahóságot, mert annyira felesleges.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!