Mi van ha autómata autóra teszem le a jogosítványt?
Azt tudom, hogy csak automatát vezethetek. (Mindenképp azt vennék, mert a "vezetési élmény egyáltalán nem érdekel. Csak a funkció miatt kell az autó.)
De ha később mégis meggondolnám magam, miből áll a különbözeti vizsga?
Ugyanannyi gyakorlati órát kell vennem? (Tulajdonképpen kétszer kell kifizetnem a jogosítványt?)
Az elméleti részt nem kell megismételni, ugye?
#9 Kötözködj meg pedánskodj nyugodtan, attól több nőd lesz. Igen "egy sebesség" van az elektromosban. Mint ahogy az automata váltós kocsikban is. Mész vagy parkolsz, ennyi.
A kéziváltó-fétis azon része, hogy ettől leszel férfi, lehet, hogy elkerült, de a többi nem. Egyáltalán nem leszel attól béna, hogy automatát vezetsz. Ilyen alapon Amerikában és Kanadában senki sem tud vezetni, és mindenki mindenkinek nekimegy.
A kézi váltó millió okból butaság, amióta van automata. Az egyetlen előnye, mint mondtam, hogy egyszerűbb és olcsóbb. Felsorolom neked, jó?
Nem fogod leégetni a kuplungot. Nem kell folyton azt lesned, hogy meddig nyomjad be a pedált, nehogy túl sok vagy túl kevés legyen. Nem fog lefulladni neked a motor sem, hasonló okból. Amerikában pont azért nem használják a kézi váltót (kivéve egyes autóbvzikat) mert semmi értelme egy olyan berendezéssel küszködni, ami nem üzemel mindig biztonságosan.
Most biztos azzal akarsz jönni, hogy "meg kell tanulni és kész", meg hogy "gyakorlott sofőr oda sem figyel". Ez így van, de ez csak egy érzés. Valójában folyamatosan koncentrálsz rá, és ennyivel kevesebb figyelmed jut a forgalom és más dolgok figyelésére. Ez pedig folyamatos stressz, akkor is, ha bagatellnek érzed. Ha nem hiszed, hallgass meg bárkit, amikor elmeséli, hogyan szenvedett balesetet, vagy került balesethez közeli helyzetbe. Mindig központi elem lesz a történetben, hogy éppen mit csinált a kuplunggal, meg hová váltott. Ez foglalkoztatja az agyad, és ugyanúgy elvonja a figyelmed, mintha mondjuk telefonálnál. Talán nem olyan mértékben, de csak mert nem alkalmilag csinálod, hanem folyamatosan és mindig.
A kézi váltót hosszabb ideig is tart rendesen megtanulni. Vezetői tanfolyam után még egy jó évig, két évig mazsola maradsz, folyton lefulladsz, megszámolod a fogaskerekeket, stb. Jó, tudom, TE nem, mert te zseni vagy, és azonnal rutinosan vezettél. Mások, akik sokkal, de sokkal butábbak, mint te, természetesen. Ezek a mazsolák folyamatos balesetveszélyt teremtenek, mert ugyanolyan forgalmi helyzetekbe kerülnek, mint te. Automata váltóval nem kell sokat gondolkodni, kézivel igen.
Az automata kocsi nem fog hátragurulni sem a lejtőn. Kézi váltós kocsikban csak most kezdik extraként kínálni a visszagurulásgátlót. Hurrá. Nekem alapból benne van.
Szóval azon kívül, hogy az automata drágább, és néhány gyártóé pocsék, tényleg nincs sok érv a kézi mellett.
"Nem fogod leégetni a kuplungot." - amúgy sem, nem kéne balf*sznak lenni. Aki leégeti a kuplungot, az nem látja a behajtani tilost sem.
"Ez pedig folyamatos stressz" - az stresszel, aki fél, és az fél, aki tudja magáról, hogy felkészületlen.
"Mindig központi elem lesz a történetben, hogy éppen mit csinált a kuplunggal, meg hová váltott." - ez egy légbőlkapott hazugság.
"A kézi váltót hosszabb ideig is tart rendesen megtanulni. Vezetői tanfolyam után még egy jó évig, két évig mazsola maradsz, folyton lefulladsz, megszámolod a fogaskerekeket, stb." - nem ismerek olyat, akinek két óránál többe telt volna. És jöhetsz a "te nem" alaptalan személyeskedéssel, de ez csak retorika részedről, semmiképp sem bármilyen módon megalapozott tény, igazából magadból csinálsz hülyét, hogy így és ilyeneket írkálsz.
"Az automata kocsi nem fog hátragurulni sem a lejtőn. Kézi váltós kocsikban csak most kezdik extraként kínálni a visszagurulásgátlót." - mondjuk attól is elvenném a jogsit, aki kéziváltóval visszagurul. Alkalmatlan, nem tanulta meg kezelni a vasat. Amíg nem kezeli, forgalomba sem kéne engedni még oktatóval sem.
És megsúgom, én speciel automata váltóval sokkal balesetveszélyesebben közlekedem, főleg balesetveszélyesebben parkolok, manőverezek, mint kézivel. Nyilván azért, mert szökőévente kétszer vezetek automatát, de azért lássuk be, automata váltóval megremeg a lábad, ugrik az autó, kézi váltóval megremeg a lábad, lefullad és megáll. Melyik a jobb? :)
Ma még Magyarországon nem éri meg cska automatára vizsgázni. Ettől meg vehetsz automatát, és nem kell tervezetten soha manuálisba ülni, de nem tudhatod mit hoz az élet.
Ahogy előttem írták, aki nem tudja megtanulni a kuplung kezelését, annak nem szabadna vezetni.
Mondom ezt úgy, hogy sok éve automatám van.
#13, te meg ha ekkora tahó vagy, dugulj el. Azt hiszed, ha ültél már három kocsiban, akkor felkent járműszakértő vagy, és mindenki hülye?
Igen, az automatában két érdemi sebesség van: megy és nem megy. Csak tudom, mit vezetek, prolikám! Segítek:
P - nem megy, parkol
N - nem megy, üresjárat
D - megy
R - megy, de hátra
Érthető? Nincs egyes meg kettes meg anyámkínja. Egyszerű, nem? Akkora szakértő vagy, tudnod kéne!
Ehhez még van pár opcionális fokozat, pl. lejtőn plusz fékezés. Vegyél vissza a proli stílusodból, mert nem valami mély beavatott tudományról beszélgetünk, csak te nem érted az írott szöveget.
De akkor a többire válaszolva külön:
> "Egyáltalán nem leszel attól béna, hogy automatát vezetsz."
USA-ból nézve. De mi Magyarországon vagyunk. Itt teljesen más a kulturális helyzet. Aki itt automatát vezet az vagy hivatásos sofőr vagy kőgazdag és megengedheti magának (nem olcsó egy automata szervizelése) vagy valóban annyira béna, hogy nem volt képes elsajátítani a manuális váltó használatát. Ez utóbbi eset az, amikor nem is szabadna volán mögé engedni az illetőt, de azzal ugye nem járna jól az oktatóhely, mert elesik a pénztől. Ekkor szokás felkínálni az automatát, mint kibúvó a nehézségek alól.
> "Nem fogod leégetni a kuplungot. Nem kell folyton azt lesned, hogy meddig nyomjad be a pedált, nehogy túl sok vagy túl kevés legyen. Nem fog lefulladni neked a motor sem, hasonló okból."
20 éve vezetek manuálisat. Egyetlen egy kuplungot nem égettem még le. Nem lesem, hogy meddig kell nyomni a pedált.
> "Most biztos azzal akarsz jönni, hogy "meg kell tanulni és kész", meg hogy "gyakorlott sofőr oda sem figyel". Ez így van, de ez csak egy érzés. Valójában folyamatosan koncentrálsz rá, és ennyivel kevesebb figyelmed jut a forgalom és más dolgok figyelésére. Ez pedig folyamatos stressz, akkor is, ha bagatellnek érzed. Ha nem hiszed, hallgass meg bárkit, amikor elmeséli, hogyan szenvedett balesetet, vagy került balesethez közeli helyzetbe. Mindig központi elem lesz a történetben, hogy éppen mit csinált a kuplunggal, meg hová váltott. Ez foglalkoztatja az agyad, és ugyanúgy elvonja a figyelmed, mintha mondjuk telefonálnál. Talán nem olyan mértékben, de csak mert nem alkalmilag csinálod, hanem folyamatosan és mindig."
USA-ban talán mesélnek ilyet, mert ott - mint te magad is mondtad - fordított a felállás és a manuálishoz nem értenek az emberek. Megértem, hogy ha USA-ban valaki vesz egy manuálisat, akkor ezen a jár az agya, mert nincs aki megtanítsa neki. Itt Mo.-n viszont soha nem hallottam még ilyet, hogy azért balesetezett valaki, mert kuplungolással és váltással volt elfoglalva. Ez az érvelés körülbelül olyan volt, hogy tök feleslegesek a nyomógombok az autókba, mert ha odanyúlsz vezetés közben, akkor az elveszi a figyelmet. Látjuk, hogy hova vezetett ez a gondolkodásmód... (igen, a tapiképernyős szörnyedelmekre gondolok most).
> "A kézi váltót hosszabb ideig is tart rendesen megtanulni."
Tény.
> "Vezetői tanfolyam után még egy jó évig, két évig mazsola maradsz, folyton lefulladsz, megszámolod a fogaskerekeket, stb."
Ostobaság. Régen, amikor külön volt rutin, akkor már onnan kijöve magabiztos volt a kuplungkezelés. Nemhogy a forgalmi vizsga után. Akinek mégsem teljesen, annak az lett a városi vezetés során. Igazából ezzel is csak azt támasztottad alá, hogy életedben nem vezettél még manuálisat vagy csak beültél egybe néhány percre és levontad a hülyeségeket belőle.
> "Az automata kocsi nem fog hátragurulni sem a lejtőn. Kézi váltós kocsikban csak most kezdik extraként kínálni a visszagurulásgátlót. Hurrá. Nekem alapból benne van."
Kapaszkodj meg, láttam már hátraguruló automatát! Nem abból kéne kiindulni, hogy az USA-ban ott van alattad a ki tudja hány ezer köbös erőgép.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!