Mi van ha autómata autóra teszem le a jogosítványt?
Azt tudom, hogy csak automatát vezethetek. (Mindenképp azt vennék, mert a "vezetési élmény egyáltalán nem érdekel. Csak a funkció miatt kell az autó.)
De ha később mégis meggondolnám magam, miből áll a különbözeti vizsga?
Ugyanannyi gyakorlati órát kell vennem? (Tulajdonképpen kétszer kell kifizetnem a jogosítványt?)
Az elméleti részt nem kell megismételni, ugye?
Nem érdemes. Tedd le kézivel, aztán vegyél automatát. Annyira nem bonyolult, csak ha szar a kocsi, amin gyakorolsz. Rendes oktatóé nem szar, inkább a széthajtott cégautóké szokott az lenni.
Én Amerikában tanultam meg vezetni, a büdös életben nem vezettem kézit. Mikor visszajöttem Európába, mindenki szirénázott meg huhogott, hogy akkor nem honosítják a jogsimat, menjek el tanfolyamra, és kezdjem elölről, mintha nem is tudnék vezetni! Na, a fészkes fenét. Kiderült aztán, hogy még az autósiskolák is hülyék az egészhez, mert nem kell tanfolyamra menni, csak ha EU-n kívüli jogsit akarsz honosítani, le kell vizsgázni KRESZ-ből és gyakorlatból megint. Előbbit azért, mert az USA-ban mások a táblák, utóbbit meg hogy megnézzék, tudsz-e kézi váltót vezetni. Hát elmentem egy vezetésoktatóhoz, az két órában megmutatta, hogy kell kézi váltóval vezetni, és ennyi. (Neki nehezebben ment, hogy ne kapkodjon a kormányhoz. Megszokta, hogy hülyék ülnek mellette.)
A poén, hogy végül semmilyen vizsgát nem kellett tennem, sosem hívtak be. Egyszer csak kiküldték az új jogsit, és viszontlátásra. Gondolom, összetévesztették az "EU-s jogsi" és az "EU-s állampolgár" fogalmakat. Nekem aztán mindegy... Azóta is automatát vezetek.
Csak egy különbözeti vizsga kell. Nem kell újra minden.
Ha nagyon nem megy a kuplungolás, akkor szerintem nem ördögtől való az automata jogsi.
Egyrészt az új autók többsége úgyis automata, tehát egyre kevesebb a jelentősége van a kézi váltónak.
Másrészt, lehet hogy költséghatékonyabb, most automatára levizsgázni és saját autóval rutint szerezni a különbözeti vizsgára, mint erőltetni a kézi váltót és bukdácsolni, égetni a pénzt a pótórákra.
Nem olyan nagy különbség, tényleg csak különbözeti vizsga kell, minden tanfolyam nélkül is lehet.
De ha mondjuk 10 év múlva jut eszedbe, már lesz egy csomó berögződés, ami esetleg nem felel meg a "hivatalos" módszernek. A soha nem használt szabályokra (amikkel ritkán találkozik valaki) nem fogsz emlékezni. Az átszokás se feltétlenül zökkenőmentes, ha nem szerzel oktatóautón, sok órát kifizetve, rutint a kézire, akkor a vizsgán idegesen egy zavaros helyzetben az automatán megszokott módszerrel reagálsz (pl. elfelejtesz visszaváltani, vagy fék helyett a kuplungra lépsz, és durva balesetveszélybe sodrod magad), akkor máris megbuktál.
Összességében, szerintem árban nem olyan sokkal drágább (bár az óradíjak általában 10-15%-kal drágábbak automata oktatóautón), viszont egy felesleges kínlódás újravizsgázni.
Oké, hogy automatát akarsz venni, de ha nem futja újra, akkor egy idő után talán úgy látod, hogy az automata váltót javíttatni nem a te zsebednek való.
Olyan munkahelyed is lehet, ahol adnak egy céges autót, és ha nem érvényes rá a jogsid, akkor keresnek helyetted mást.
Szóval, szerintem ha agyilag képes vagy rá, csinálj egy rendes B-t. Abból gondod soha az életben nem lehet, ha megvan.
Annyit azért tegyünk hozzá, hogy a kézi váltó egy elavult technika, amihez csak azért ragaszkodnak sokan, mert olcsóbb. Meg persze van az a butaság, hogy attól leszel férfias. Akinek erre van szüksége, hogy férfinak érezze magát, egyrészt menjen el kezelésre, másrészt szerelje ki az ABS-t, az esőérzékelőt, a központi zárat, a kulcsmentes önindítót, meg minden egyebet, ami egy Zaporozsecben nincs. Aztán menjen és csajozzon azzal. Tuti menni fog, hiszen olyan férfias.
Miért elavult? Elektromos autókban eleve csak automata van. Hagyományos autókat pedig nem fognak kézi váltóval gyártani pár éven belül, mert a legújabb környezetvédelmi szabványokat lehetetlen betartani vele.
> "a kézi váltó egy elavult technika, amihez csak azért ragaszkodnak sokan, mert olcsóbb"
Látszik, hogy nem használtál még automata váltót. Majd azután nyilatkozz a kézi váltóról, miután megtapasztaltad, hogy mennyire nem működik jól az automaták többsége. Késő váltások, lassú reakcióidők, nem oda vált ahova szeretnéd, emelkedő közepén felvált, stb. Tisztelet egy-két gyártónak, aki meg tudta oldani normálisan, de a többségre sajnos nem ez jellemző.
#8: Automata váltós kocsim van, már tizenöt éve. Én írtam, hogy Amerikában tettem le a jogsit. Nagy arcú ténymegállapítások előtt kérdezz, mert a betonnak is fáj, ha az arcoddal érkezel meg rá.
Az persze tény, hogy sok gyártó kalap szar automatákat csinál. Az európai gyártókra ez általában igaz. De a prémium német márkák (BMW, Audi, Mercedes) eleve úgy szarok, ahogy vannak, miért pont a váltó ne lenne az. A Fiat nem tud váltót építeni, de Fiatot nem autónak veszünk, hanem cukiskodni. A japán automaták pedig általában nagyon megbízhatóak. Nekem egy Toyota Corollám van. A 2020-as amerikai szériában volt egy katasztrofálisan rossz váltó, de azt nagyon gyorsan be is szüntették, és ha elviszed cserélni, az újabb generációt fogják betenni helyette, legalábbis hivatalos Toyota márkaszervizekben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!