Miért megy némelyik kerékpáros a sokkal forgalmasabb főúton, ha kicsit arrébb van nagy kerülővel nem járó kerékpárút vagy kerékpáros útvonal?
Konkrét példa: 1-es főút. Én Biatorbágyon lakom, Budapesten dolgozom, amióta kész a BuBa, heti 1-2 alkalommal biciklivel megyek be és vissza.
Addig az 1-es úton sosem mertem bemenni, de persze elfogadtam, hogy mások bátrabbak, rutinosabbak.
Azt viszont nem értem, most miért mennek ott sportolók. Kocsival menve szoktam találkozni velük, és sportruhába öltözve vannak, vagyis valószínűleg nem a más úton nem megközelíthető raktárakba mennek dolgozni vagy a Premier Outletbe vásárolni.
Ennek mi értelme van? Persze nekem semmi bajom velük, tudom, hogy szabályosan közlekedhetnek ott is, autót vezetve vigyázok rájuk, de mi ebben a pláne?
Egy 40-50 km/h-val tekerő országúti kerékpáros nehezen tudna haladni egy 1,5 méter széles kerékpárúton a 15-20 km/h-val tekerő hobbi bringások között.
Ez hasonló, amiért Te a városban a kétsávos utakon az öklöd rázod a jobbra tartás miatt, mert nem haladnak előtted a belső sávban és jobbról előzve cikázol index nélkül, de ha valaki besorolna balra kanyarodáshoz, természetesen nem engeded be.
Mivel "sportolóként" heti szinten járok pont a példában említett útvonalon, a válaszom a következő: domborzatprofil szempontjából az 1-es izgalmasabb, különösen a Biatorbágy bejárata felőli rész. A BuBa párhuzamos szakaszán nincsen hasonló hosszúságú és színvonalú emelkedő/lejtő.
De például kicsit arrébb, Herceghalom mellett az 1-es már semmivel sem nyújt többet vagy mást, mint a mellette párhuzamosan haladó alsórendű út, ezért ott nem közlekedek bringával.
Én olyankor szoktam az úttesten menni, ha a kerékpárút alkalmatlan a kerékpározásra. Vagy mert járhatatlan, olyan szinten tönkre van menve, vagy mert nem más, mint a járdára festett sárga csík, ami abszolút nem érdekli a gyalogosokat és simán ott korzóznak rajta. Nálunk van olyan bicikliút, ahol egy vendéglő ajtaja a bicikliútra nyílik, mert a régi járdát minősítették át bicikliútnak. Ilyen helyen sokkal biztonságosabb az úton menni.
Meg kell nézni Ausztriát: lakott területen csak a nagyvárosokban van bicikliút, mindenhol máshol elférnek az autósok és a biciklisek az úttesten. Lakott területen kívül pedig aszfaltozott mezőgazdasági utak vannak, amire csak biciklisek és traktorok mehetnek rá.
Ezek a videók szépen bemutatják, példákkal, hogy miért kerülik meg egyesek a bicikliútnak csúfolt, maradék aszfalt foltokat, és az ezer forintos megoldásokat:
#8 Tudtam, hogy fel fog jönni ez az elfuserált szöveg. Vedd figyelembe, hogy neked négy lengéscsillapítód van, és egy hatalmas fotel a feneked alatt. Egy biciklisnek nincs meg ez a luxus. Azokon az utakon, amiket bicikliútnak hívnak, egy tortúra lehet átmenni. Olyan aranyeret kapsz, hogy egy évig még székre sem fogsz nézni. Amúgy nyugodtan kipróbálhatod az utat biciklivel is, és autóval is. Annyira fog rázni, hogy epilepsziát kapsz.
A másik dolog, hogy nem azért van a bicikliút, hogy mindenki jól járjon (mint jobb országokban), hanem azért, hogy elcsitítsák az zokogó autósokat, akik veszítenek harminc másodpercet az útjukból. Bezzeg, ha leszárnak egy útszakasz az autósok elől, ami miatt neked egy nagy kerülőt kéne tenni, akkor biztos, hogy piros fejjel toporzékolnál, hogy miért szívatnak.
Inkább légy hálás nekik, hogy ők gondoskodnak arról, hogy valamennyire tisztább legyen a környezetünk. Pedig én sem biciklizem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!