Bekapcsolt vagy kikapcsolt ABS-el rövidebb a fékút?
#10 Szóról szóra ugyanezt nyomtad be a kérdéses helyen is és ott sem akartad megérteni, hogy mi nem a megcsúszó kerekes fékezést akarjuk összehasonlítani az ABS-es fékezéssel. (Ha nem te voltál az, akkor sorry, de kísértetiesen ugyanez volt az érvelés ott is.)
Az egész szituáció arról szól, hogy van egy vészfékező jármű, amin nincs ABS, de nem csúszik meg és úgy áll meg. Az állításom az, hogy ABS nélkül rövidebb a fékút egy ilyen esetben.
Mivel itt be lehet linkelni videót, szemben a másik felülettel, ezért belinkelem, itt egy videó ami alátámasztja, hogy ABS nélkül rövidebb a fékút:
https://www.youtube.com/watch?v=sDbWZiaUeDY
Igen, motorral. De ugyanígy lehet találni autós videókat is, csak azoknál kisebb a féktávolságbeli különbség.
De akkor leírom én is, hogy én hogyan látom:
Az ABS pumpálja a féket. Ez a működésének az alapja.
Gondolkodjunk most rendszerben.
Egy ilyen pumpáló fékvezérléshez három paraméter ismerete szükséges: Mikor, mennyit és mennyi ideig engedünk a fékből.
Akárhogyan nézem, ez innentől kezdve programozás kérdése és a féktávolságot az határozza meg döntően, hogy a vezérlőrendszer mennyit és mennyi ideig enged a fékből.
Képzeljünk el egy extrém esetet, amiben a szaggatások teljes másodpercnyi impulzusokból állnak és minden impulzusban mondjuk -5%-ot enged a vezérlő a fékerőből. Nem is mondtam sokat, de már akkorát nőtt a féktávolság, hogy megbecsülni sem merem mennyit!
Sok kicsi sokra megy elven, ugyanez történik kicsiben is. Minél többet dolgozik az ABS, annál nagyobbra nő a féktávolság is az elméleti minimumhoz képest, nem jól gondolom?
Akkor már csak az a kérdés, hogy vajon az ember tud-e jobban fékezni, mint egy ABS vezérlő? Szerintem igen, mert ha van érzéke hozzá, akkor nem nekiáll őrülten pumpálni megcsúszás határán, hanem érzéssel ereszt és nyom a fékpedálon pont annyit, amennyit kell. A gázpedált is milyen jól tudjuk kezelni érzéssel.
"Szóról szóra ugyanezt nyomtad be a kérdéses helyen is és ott sem akartad megérteni, hogy mi nem a megcsúszó kerekes fékezést akarjuk összehasonlítani az ABS-es fékezéssel."
#10 vagyok, fogalmam sincs milyen kérdéses helyről van szó...
A kiírásodból nem derült ki, hogy a "csúszáshatáron" fékezés és az ABS összehasonlítására megy ki a kérdés.
A kommentedben is azt írtad, hogy az abs a csúszás ellen véd. Ezért gondoltam, hogy te amellett érvelsz, hogyha csúszik a kerék az előnyösebb.
"itt egy videó ami alátámasztja, hogy ABS nélkül rövidebb a fékút:"
Ez a videó motorokról szól. Meg is említi, hogy az autó ABS más.
Az ABS jeladók mérik a kerekek sebességét, ha blokkol vagy ha csak lassul a kerék az autó sebességéhez képest azt egyből érzékeli és reagál. Ezt akár másodpercenként 20x eljátssza. Az embernek kell minimum fél másodperc mire egyáltalán felfogja, hogy blokkolt a kerék.
Tehát az ABS jobb lesz, mert
- sokkal gyorsabban reagál a megcsúszásra.
- mindegyik keréken egyenként tudja szabályozni a fékerőt.
- nem foglalja le a vezető figyelmét, így az tud koncentrálni a kormányzásra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!