Ha kiegészítő lámpa hirtelen vált, amíg alatta vagyunk, akkor mennyire büntethető a helyzet?
Ma reggel így jártam. Van egy kereszteződés, ahol egy kiegészítő lámpa van, egyenesre mutat. Rengetegszer megyek át alatta, és már ismerem, hogy mikor, mennyi időre vált. Mindig zöld marad, amíg rendesen ki nem zöldül a lámpa, tehát, szabadon lehet haladni alatta. Ma viszont, amikor mentem át, kb. 4 másodperc alatt kikapcsolt, nem tudni, hogy miért. Éppen csak oldalra nézve láttam, hogy kialszik, viszont én már a zebrán haladtam, és a mögöttem lévő autó is átment a piroson. Nem tudom ,hogy mi történt itt, ugyanis tényleg nem szokott kialudni, hanem végig világít a telizöldig.
Van ott egy villamossín, de nem láttam villamost a közelben, lehet még a kanyar előtt járt, de az meg elég messzire van, és lassan is közlekedik ezen a szakaszon, a másik irányban pedig belátható, mert az egész egy egyenes, és ott sem volt semmi.
Felmerül a kérdés bennem, hogyha rendőr lett volna mögöttem, akkor kaphattam-e volna büntetést, vagy elnézi? Nekem kicsit csapda szaga van, de ha ennyire veszélyes, akkor ezek után nem tudom, hogy van-e értelme hinni a kieg. lámpáknak. Ha ezért megbüntethetnek, akkor inkább el sem indulok, a dudálás meg nem érdekel. A KRESZ kimondja, hogy csak akkor hajts be zöldnél, ha azt a pirosig el is tudod hagyni, de ha nem tudom előre, hogy csak pár másodpercem van, akkor mégis, hogy tegyek ennek eleget. Egyébként átjutottam a mögöttem haladóval, probléma nélkül.
Ti hogy tudjátok, jártatok már így? Volt valami következménye? Szerintem nem ártana, ha a kiegek villognának, mielőtt váltanak.
"az öreg zöld fogalma"
Az öreganyád térgyekalácsát! Hogy finom legyek. És elmondanád, hol a túróban van mindez leírva a KRESZ-ben?!? Elmondom neked: sehol!
Amikor egy háromlámpás kereszteződésen hajtasz keresztül, és sárgát kapsz, akkor a KRESZ szerint már nem hajthatsz át a kereszteződésen, mert az az áthaladás tilalmát jelzi. KIVÉVE, ha féktávolságon belül vagy, és már nem tudnál megállni. Ekkor keresztülhajthatsz a kereszteződésen. Ezt írja a KRESZ!
Ha egy háromlámpás piros mellett ég egy kiegészítő zöld valamelyik irányban, ott sem tudsz bármikor megállni. Ott is kell legyen sárga időtartam - mert már féktávolságon belül vagy, amikor kialszik a zöld kiegészítő lámpa.
Nincs az a bíróság, aki elítélne emiatt, hogy a kiegészítő zöld elalvásának a pillanatában te nem tudtál nulla fékúttal megállni. Rendőr mondjuk próbált velem hasonló szituban erősködni. De mutattam neki, hogy fedélzeti kamerám van - majd az igazságügyi szakértő megszakérti a bíróságon, hogy féktávolságon belül voltam-e. Hümmögött egyet - majd jó utat kívánva tovább engedett.
Nincs öreg zöld! Ne csináljunk már plusz problémát magunknak!
12
Te szoktál más kérdéseknél is rendszeresen tárgyi tévedéseket írni KRESZ-témában, meg új KRESZ-szabályokat kitalálni? Aztán lehordani mindenkit, aki betartja a szabályokat?
Kérdező:
És folyamatos piros lett utána?
Mert ahol én járok ilyen kiegészítő lámpa alatt, ott úgy megy, hogy a zöld kialszik, aztán 2 másodperc után kigyullad a piros alatt a sárga is, és zöldre vált a lámpa. Tehát ez egy technikai dolog, gyakorlatilag jobbra folyamatosan lehet menni, a 2 másodperc piros ellenére.
Büntetni nyilván csak akkor lehet, ha van rá bizonyíték, hogy még meg tudtál volna állni biztonságosan.
A 3. hsz-ban linkelt esetben is meg lehetett volna úszni, ha nem ismeri el a sofőr a szabálysértés tényét. Mert ha beismeri, akkor nem kell bizonyítani, egyébként meg igen.
#12
Alapvetően ez a lámpa úgy megy, hogy 1. piros teljesen, 2. Kigyullad a kieg. zöld 3. sárga, közben továbbra is ég a kieg. 4. kieg. kialszik, és csak a sima zöld világít. 5. újra piros teljesen. Tegnap a kieg. kialudt, és folyamatos piros volt. A mögöttem haladó velem együtt átcsúszott, de az utána lévők már nem mentek tovább. Rendszeresen járok oda, és tegnap már alatta voltam, mikor kialudt a kieg, de még nem volt sárga. Ezt is csak azért vettem észre, mert jobbra néztem, amúgy észre sem vettem volna.
Ma megint normálisan működött. Egy ismerősömnek meséltem a történetet, és azt mondta, hogy ő úgy tudja, az a lámpa akkor alszik ki, ha jön egy villamos (valahogy érzékeli, ha arra jár), de mivel nem láttam egyik irányban sem, még a távolban sem, valószínűleg valami meghibásodás volt. Nem értek hozzá, hogy hogyan működik, lehet van egy kábel, vagy valamilyen nyomásérzékelő a sínekben, amitől a lámpa kikapcsol? Lehet valami ráesett, és zárni kezdett, amitől úgy érzékelte, hogy jön a vili?
Amúgy, - amit a #8 mondott -, az öreg zöld kifejezést én is hallottam már. A KRESZ tényleg nem említi, nincs benne, de nem is úgy kell értelmezni, mint egy szabály. Arra szokták mondani, amikor már régen zöld a lámpa és lehet tudni, hogy váltani fog. Ezt akkor van, mikor olyan helyen jár az ember, ahol tudja, hogy kb. meddig, és milyen módon zöld a lámpa, így nagyobb forgalom esetén, ki lehet számolni, hogy érdemes-e még bemenni.
Van mifelénk is egy-két ilyen. Látom, hogy ha a másik sáv is zöldek kap, akkor kb. öt másodpercig fog még tartani a zöld, és ha már a kereszteződés után van egy álló autó, akkor tudom, hogy már jobb lassítani, és megállni, mert be fogok ragadni. Tehát ez nem KRESZ, és nem is áll helyt jogi körülmények között. Ha átmész egy öreg zöldön, akkor az csak zöldnek számít, nincs semmi kikötés. Ez afféle autós szleng.
"mikor olyan helyen jár az ember, ahol tudja, hogy kb. meddig, és milyen módon zöld a lámpa"
Na ezt hívják rutinból vezetésnek. És a megszokásból vezetés egy nagyon veszélyes játék! Ha a közlekedési rendet megváltoztatják, vagy a lámpákat finomhangolják, vagy egy utcát egyirányúsítanak, akkor a rutinból vezetők észre sem veszik. Mert nem ehhez szoktak hozzá. A táblákat meg a jelzéseket már nem is nézik. Így szokták meg, és kész. Ez nagyon veszélyes! Ebbe a hibába esett a #8-as #12-es is az "öreg zöld"-jével. Rutinból vezet. Mer ő már tuggya meddig ződ.
De én, meg a mögöttem lévő, aki Debrecenből vagy Győrből keveredtünk az Üllői útra, honnan a fenéből tudjam, hogy ott 5 másodpercig zöld általában vagy 60 másodpercig zöld. Elárulom, sehonnan. Én a jelzést figyelem, és ha zöld, akkor a megengedett sebességgel megyek. Mert én NEM rutinból közlekedek. Hanem a KRESZ előírásainak és a jelzéseknek megfelelő módon. Nehogy a #11-es, vagy én legyek már a "kétbites" emiatt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!