Kinek adtok igazat a rendőrség - Vitézy Dávid "vitában"?
Szerintem egyértelműen Vitézynek van igaza. Nem is értem, hogy a közlekedési rendszabályok betartását felügyelő szerv hogy képzeli, hogy a szabálytalankodó prolikhoz kellene bárkinek alkalmazkodnia.
Azért azt tudni kell, hogy az a rendőr, Pintér József aki az említett videóban szerepel, szerintem egy nagyon nagy arc, baleseti helyszinelő, aki járja az iskolákat és előadásokat tart. Totalcar csinált is vele egy adást, érdemes megnézni!
https://www.youtube.com/watch?v=f7q2CIKBbts&ab_channel=Total..
Gyalogosokkal kapcsolatban meg meg kell nézni a közlekedési morálunkat, tipikusan az a szitu, "hogy ha a kezedet nyújtod, akkor a karod kell", vagyis kitalálták, hogyha ott áll a gyalogos a zebránál, akkor át kell engedni, erre mit csinálnak a gyalogosok? Benn a zene a fülében, nyomkodja a telefont,és körül se néz, csak megy mint a vakegér. A videó egyik üzenete az, hogy igenis nézzen már körül, hogy egyáltalán megadták-e neki az elsőbbséget. Az meg, hogy nyomjunk egy like-ot, szerintem egy igen jó emberi gesztus, és oda vissza jólesik az embernek. Én is mindig intek, megköszönöm ha megállnak, és autósként nekem is jólesik. Kicsit ahhoz hasonlítanám, mint mikor motorosként intünk egymásnak. Vagyis kicsit emberibbé teszi a gyalogos-autós viszonyt.
"körül se néz, csak megy mint a vakegér"
Biztonsági szempontok alapján a jelenlegi balkáni közlekedési kultúránkban ez valóban aggályos lehet, csakhogy ennek kellene lennie az alapnak, hiszen a gyalogosnak elsőbbsége van, és a bizalmi elv alapján arra számít, hogy ezt meg is adják neki.
Te sem vizsgálod meg túl részletesen a piros lámpánál álló járműveket, miközben te a zöld jelzés mellett áthaladsz a kereszteződésen.
Félre van értve az a videó.
Egyáltalán nem hangzott az el, hogy a gyalogos kussoljon és "csicskuljon be" az autósoknak. Két dologra hívták fel a figyelmet:
1. Ugyanúgy ahogy autó-autó szituációban, úgy autó-gyalogos szituációban is MINDKETTŐ FÉLNEK FELELŐSSÉGE, hogy a biztonságról meggyőződjön, tehát hiába van a gyalogosnak elsőbbsége, attól még szét kell nézni és meg kell győződni arról, hogy biztonságosan át tud kelni.
2. Ebből kifolyólag, ha túl közel van az autó, mikor a zebrához érsz, akkor nem léphetsz elé arra hivatkozva, hogy neked van elsőbbséged, mert nem elvárható, hogy féktávolságon belül megálljon.
Persze az is vitathatatlan, hogy a rendőrségnek sok téren kellene figyelmesebbnek lennie és betartatni a szabályokat, de tök mindegy mennyit tennének ezért, soha, azaz SOHA nem lesz 100%-os rend, ezt elérni abszolút lehetetlen. Tehát ha a lehető legjobban teljesítenének a rendőreink, annyira, hogy lehetetlen lenne belekötni az erőfeszítéseikbe, amit a rend betartásáért tesznek, ezeket a dolgokat akkor is el kellene mondani és mindenkinek meg kellene fogadnia.
Szóval mindkettőnek igaza van. Amit Vitézy mond, az igaz, az autósok közül sokan leszarják a gyalogosokat és ennek javítása egy elsődleges cél lenne. De a rendőrség videójában elhangzottak is igazak, mert szabály ide vagy oda, nem szabad elkényelmesedni, mindig nyitva kell tartania az embernek a szemét.
#2 Igen, csak a gyalogosok képesek olyan helyen is átmenni ilyen hozáállásal ahol nincs elsőbbségük.
Eleve mikor bevezették ezt a zebrás dolgot, akkor ki kellett volna hangsúlyozni, hogy áljon meg a gyalogos! De a fejekben csak az maradt meg, hogy neki van elsőbbsége, és még takarásból is körülnézés nélkül kilép. Ráadásul nem mindig van elsőbbsége. Látni mentős videókat, mikor a gyalogos simán lelép, pedig megkülönböztető jelzést használó járművel szemben neki is meg kell állni.
De ott vannak a bicajosok is zebránál, nem száll le, és még ő van felháborodva ha nem áll meg az autós.
"nem elvárható, hogy féktávolságon belül megálljon"
Kezdjük ott, hogy olyan szituáció nem fordulhat elő, hogy a gépjármű féktávolságon belül ne tudjon megállni a zebra előtt. A sebességet úgy kell megválasztani, hogy minden akadály előtt meg tudjon állni a jármű vezetője, amire az adott útszakaszon számítani kell. Ha takarás van, eleve lényegesen alacsonyabbak sebességgel kell megközelíteni a zebrát.
"gyalogosok képesek olyan helyen is átmenni ilyen hozáállásal ahol nincs elsőbbségük"
Teljesen más szituáció, ahogy az áttekerő bringás is.
#7 "A sebességet úgy kell megválasztani, hogy minden akadály előtt meg tudjon állni a jármű vezetője"
Ezzel csak az a baj, hogy a valóságban kivitelezhetetlen, mert a gyalogos akkor ugrik oda akár nem belátható helyről is, amikor akar. Ez ugranak is! Ahhoz, hogy ezt a szabályt tisztességesen betartsa az ember, ahhoz az kéne, hogy szinte nullára fékezzen az autós minden zebránál.
Ez a szabály, amit írtál, nem ezt jelenti, hanem hogy nagy általánosságban megfelelő figyelemmel és sebességgel közelítsen, de ahogy autó-autó szituációban sem szabad irányváltásra kényszeríteni másokat, úgy a gyalogos sem kényszerítheti az autóst hirtelen fékezésre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!