Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Mennyiben a közútkezelő...

Mennyiben a közútkezelő felelőssége ez a baleset?

Figyelt kérdés

[link]


Ittas kerékpárosok az autópályán, látszólag tiszta sor a dolog, nincs miről beszélni.


Szerintem azonban az eset egyenes következménye lehet annak, hogy a közútkezelő értelmetlenül helyez ki kerékpárral behajtani tilos táblákat az autópálya melletti főútakra, emiatt aztán a kerékpáros elgondolkodik alternatív utakon.


Míg a piros körben a kerékpár jele kresztudástól függetlenül nagyjából mindenkinek evidens lehet, addig az autópályát és autóutat jelző táblákból egy jogosítvánnyal nem rendelkező kerékpáros nem feltétlenül tudja, hogy ő ott nem közlekedhet. Így inkább ezt az utat választja, mint azt, amiről tudja, hogy onnan ki van tiltva (noha ezt amúgy semmiféle észszerű ok nem indokolná).


A résztvevők felelősségét meg nem kérdőjelezve, szerintetek elkerülhető lett volna a tragikus haláleset, ha a közútkezelő nyugat-európai színvonalon végzi a dolgát?


2023. aug. 21. 09:04
1 2
 11/19 anonim ***** válasza:
24%

A konkrét esetben biztosan nem ezen múlott. Tolnai férfiről van szó, ha feltételezzük, hogy Tolnánál ment fel az M6-ra, ott nem nézhette be úgy, ahogy te okoskodsz, mivel a feljáró a 6-os útból ágazik ki.


Más helyzetekben viszont el tudom képzelni, hogy egy józan kerékpáros is benézzen egy ilyet figyelmetlenségből. Főleg, hogy a tiltó jelzéseknél sehol sincsenek kerékpáros útjelző táblák kihelyezve, amelyek segítenék, hogyan érje el az úticélját.

2023. aug. 21. 09:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/19 anonim ***** válasza:
68%
11-es, miről beszélsz? Kint van az autópálya jel, látja az osztott pályás úttestet. Mit tud ezen benézni egy józan, épelméjű ember?
2023. aug. 21. 09:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/19 anonim ***** válasza:
31%
#12 Szemben is felhajtanak az emberek autópályára, ami szerintem művészet, szerintük meg a helyismeret hiánya. :D Szerencsére tele vagyunk olyan józan emberekkel, akik "figyelmetlenségből" benéznek egy ilyet, más kérdés, hogy aki erre képes, azt a saját házából nem lenne szabad kiengedni a saját érdekében.
2023. aug. 21. 10:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 bazaltkaroly ***** válasza:

Ez egyébként egy nagyon vitatott téma. Mármint a biciklisek kresz tudása, nem az említett eset, ott egyértelműen a biciklis a hibás.

A biciklisek egy része egyáltalán nincs tisztában a KRESZ szabályaival, ami nem lenne probléma, ha csak kisforgalmú területen tekernének. Egyébként jogosítvány nélküli a biciklisek nagy része, tudja az alapvető dolgokat, úgyhogy annyira nem rossz a helyzet, de ott van az a bizonyos kisebb csoport, akinek se jogsija, se ismerete nincs, és úgy gondolja, hogy biciklivel bármit megtehet, mert a biciklis jogsit nem vehetik el tőle.

Ezekben az esetekben felmerül a kérdés, hogy kéne-e kerékpárra valamilyen engedély, vagy oktatás. Iskolákban szoktak tartani gyorstalpalót gyerekeknek, hogy mikor hogy kell közlekedni, de kérdéses, hogy mannyire figyelnek, mennyire marad meg bennük. Egy gyerek nem feltétlen érti a súlyát ezeknek a szabályoknak.

Továbbra is a kisebbségről beszélünk, akiknek nincs jogosítványa, és semmi ismerete a KRESZről. Lehet ez nem olyan sok ember, de mégis okozhat balesetet, és velejáró problémákat ezeknek az embereknek a forgalomban léte. Jelenleg semmi kötelezettsége nincs azoknak, akik kerékpáron akarják megtenni útjukat, és így biztos nem jó, mert az a kis réteg így jele lesz. Azonban, ha kerékpáros jogosítványról beszélünk, akkor a biciklizés szabadságát, illetve lenne költsége is, és macera is lenne az egésszel.

Szerintem a legjobb megoldás az lenne, ha szigorúbban bevezetnék iskolákban az alapvető KRESZ oktatást, de nem úgy mint most, hanem szigorú dolgozatokhoz kötve ellenőrizni a tudást. Ezután kérdés, hogy mi lenne azokkal, akik nem tudják megírni a felmérést? Így is előfordulhat, hogy kikerül egy-két ember, akinek semmi tudása sincs, vagy csak tesz rá magasról, de csökkenthetné a felkészületlen biciklisek számát.

Elég bonyolult ez a helyzet jelenleg.

2023. aug. 21. 10:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/19 anonim ***** válasza:

#14 Szerintem ez egyáltalán nem bonyolult, és még csak nem is arról van szó, hogy általános alsó tagozatban technika és életvitelből megtanítják a gyerekeknek az alap táblákat, meg tán kapnak valami kisokos nyomtatványt, bár szerintem ma már ilyet nem osztogatnak az önkormányzatok az iskoláknak.

(Mi még azt is megtanultuk ilyenkor, hogy melyik piktogram mit jelent a menetrendekben.)


De szerintem ez baromi egyszerű. Hány évesen tanulnak meg általában az emberek biciklizni? Ne mondja nekem senki, hogy nem a szülő felelőssége az, hogy az óvodás gyerekének ne magyarázza el a lakóhelye környéki táblákat a gyerek nyelvén, ennyire azért csak törődik a saját gyereke testi épségével. Az más kérdés, hogy nekem van A és B kategóriám is, mégis biciklin ülve sokkal figyelmetlenebb és bénább vagyok, tini koromban megszoktam, hogy hajtok, mint a hülye. Csak van annyi eszem, hogy Budapesten pl. pont ezért nem vagyok hajlandó kerékpározni. Ez megint öntudat és felelősség kérdése.

Ezt túlszabályozni még egy példa lenne arra, hogy az állam vagy akárki gondolkodjon a hülye emberek helyett. Nem kell. Legyen egy-két ijesztő, de remélhetőleg sérüléssel nem járó élménye, aztán rájön, hogy nem kéne tekernie.

2023. aug. 21. 10:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/19 anonim ***** válasza:
79%
A kerékpáros jogosítvány bevezetését meg tudtommal a bécsi egyezmény tiltja, ahogy azt is tiltja, hogy mondjuk egy városban az autók javára konkrétan megtiltsák a kerékpározást. Asszem a letteknél (de lehet, a litvánoknál) van ingyenes képzés, aminek a végén kapsz egy "okos biciklis vagy" plasztikkártyát, de teljesen önkéntes, az pl. egy jó kezdeményezés.
2023. aug. 21. 10:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/19 anonim ***** válasza:
84%

14-re:

Az iskolai KRESZ-oktatást, mint tantárgyat, már 50 éve be kellett volna vezetni, amikor a motorizáció robbanásszerűen fejlődni kezdett Magyarországon, megépült az M7-es autópálya, egyre több családban lett autó.

Akkor ma már a 60 év alattiak mindegyike rendelkezne alapvető ismeretekkel.


De én nem "komoly dolgozatokra" gondolnék, hanem a táblák és egyéb jelek ismeretén kívül szituációk elemzésére.

A szabályok ismerete édeskevés a biztonságos közlekedéshez. Sokkal fontosabb, hogy valaki felismerjen egy veszélyhelyzetet és azt ki tudja kerülni. Pl. ne erőltesse az elsőbbségét, ahol az nyilvánvalóan balesetveszélyes.

Gyermekkoromban volt egy mondás közlekedési szakkönyvekben: "A legfontosabb cél, hogy mindenki élet- és vagyonbiztonság veszélyeztetése nélkül jusson el céljához." Ez akár a KRESZ preambuluma is lehetne. Ennek szellemében kéne tanítani a gyerekeket.

2023. aug. 21. 10:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/19 anonim ***** válasza:
78%

#17 Ezt úgy hívják, hogy KRESZ 3.§, oktatók el is mondják, hogy a legfontosabb paragrafus. Ezt mindenkinek a fejébe verik elméleti oktatáson a mai napig, ezzel kezdődik minden könyv, ezzel kezdődik az e-titán tananyag.

És szerintem ha ezzel egy kerékpárral már akár az úttesten közlekedő gyermek nincs tisztában, ott nem az állam és nem a közoktatás a felelős, hanem a nemtörődöm, felelőtlen szülő.

2023. aug. 21. 11:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/19 anonim ***** válasza:
40%
Jogos, minden autopálya felhajtohoz fegyveres őrt, és ott helyben lője le az ilyeneket. Ne okozzunk felesleges traumát artatlan sofőröknek.
2023. aug. 21. 14:02
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!